دومین کنفرانس و نمایشگاه گردشگری سلامت کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی اکو با برپایی ۴۰ غرفه و حضور ۱۵۰ میهمان داخلی و خارجی در محل دائمی نمایشگاه‌های دائمی اردبیل برگزار شد.

در این کنفرانس قرار شد که ایران و ترکیه نقشه راه همکاری‌های گردشگری سلامت بین کشورهای اکو و مناطق اقتصادی را با همکاری دبیرخانه اکو تدوین کنند.

در این کنفرانس و نمایشگاه که با هدف معرفی توانمندی‌های ایران و استان اردبیل در زمینه اقتصادی و گردشگری و با محوریت گردشگری سلامت و توریسم درمانی برگزار شد، میهمانانی از هشت کشور خارجی حضور داشتند.

در این کنفرانس قابلیت‌ها و توانمندی‌های بالقوه و موجود استان اردبیل در حوزه‌های مختلف اعم از گردشگری، صنعتی، کشاورزی، بهداشت و درمان بویژه گردشگری سلامت معرفی شده و بسته‌های سرمایه‌گذاری در این عرصه‌ها برای شرکت‌کنندگان داخلی و خارجی ارائه شد.

در این کنفرانس ۱۲ نشست تخصصی برگزار و بیش از ۳۰ فعال و مقام مسئول از کشورهای شرکت کننده در حوزه گردشگری سلامت به سخنرانی تخصصی پرداختند.

همچنین ۳۰ بسته سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری معرفی شده و چند تفاهم نامه همکاری صنعت توریسم بین مقامات و فعالان حوزه گردشگری استان اردبیل با طرف‌های عراق، ترکیه و جمهوری آذربایجان امضا شد.

کشورهای عضو اکو با جمعیت بیش از ۳۳۰ میلیونی فرصت مغتنمی برای استان اردبیل بشمار می‌رود که می‌توان با معرفی قابلیت‌های درمانی و به ویژه طبیعت درمانگر استان، پای گردشگران این کشورها را به استان باز کرد.

ایران، ترکیه، پاکستان، افغانستان، جمهوری آذربایجان، قزاقستان، ترکمنستان، قرقیزستان، ازبکستان و تاجیکستان کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اقتصادی اکو هستند.

بیانیه پایانی این کنفرانس و نمایشگاه که در ۲۲ بند تدوین و به «بیانیه اردبیل»  موسوم شده، بر توسعه همکاری اقتصادی و گردشگری به خصوص در حوزه گردشگری سلامت و ابتکار عمل مشترک در این زمینه تاکید کرده است.

مسئولیت مدیریت اتاق اکو به ایران واگذار می‌شود

دبیر کل اتاق اکو گفت: در سال ۲۰۲۱ میلادی مدیریت اتاق اکو از استانبول ترکیه به تهران در کشور ایران منتقل خواهد شد.

آدام کولا در مراسم آغازین دومین کنفرانس گردشگری سلامت کشورهای عضو اکو در اردبیل اظهار کرد: خوشحال هستیم که اردبیل به عنوان دومین شهر میزبان این رویداد انتخاب شده که در مدت کوتاه اقامت در این استان با ظرفیت‌ها و توانمندی‌های این شهر و مناطق همجوار آن آشنا شدیم و قطعاً برای سرمایه‌گذاری فرصت و زمینه خوبی در این شهر در حوزه گردشگری سلامت فراهم و مهیا شده است.

وی با بیان اینکه ایران با همسایگی کشورهای عضو اکو به عنوان تاثیرگذارترین کشور در عرصه دیپلماسی سیاسی، فرهنگی و گردشگری می‌تواند در توسعه این بخش مؤثر باشد، خاطرنشان کرد: ما در این کنفرانس بین‌المللی نه تنها شاهد حضور اعضای اکو هستیم بلکه از کشورهای مختلف از آلمان، آمریکا و کانادا گرفته تا یونان میهمانانی در این کنفرانس حضور دارند تا سطح علمی این کنفرانس ارزشمند و وزین باشد.

دبیر کل اکو به فعالیت اتاق اکو در سطح جهانی و بین‌المللی اشاره کرد و گفت: برای همه کشورهای عضو اکو این اتاق مرجع رسمی برای توسعه روابط به شمار می‌رود به طوری که هم اکنون ۱۰ کشور عضو اکو هستند و قرار است اتاق اکو که هم اکنون در استانبول مستقر است در سال ۲۰۲۱ به ایران منتقل شود.

آدام کولا سه کشور ایران، پاکستان و ترکیه را از بنیانگذاران سازمان همکاری‌های مشترک اقتصادی اکو اعلام کرد و افزود: ما برای اولین بار شاهد راه‌اندازی کمیته اجرایی در تاشکند ازبکستان بودیم که در سال‌های آینده با محوریت کشورهای عضو اکو کمیته‌های تخصصی شکل گرفته و فعالیت خود را انجام می‌دهند.

دبیر کل اکو، جمعیت کشورهای عضو اکو را بیش از ۴۸۰ میلیون نفر اعلام و تصریح کرد: این خود ظرفیت بالقوه‌ای است که باید در تعاملات حوزه‌های بهداشتی و درمانی و گردشگری و فرهنگی استفاده کنیم که در این باب امیدواریم مدلی که ارائه می‌شود یک مدل کارآمد همراه با حفظ مالکیت مادی و معنوی برای اعضای این کشورها باشد.

ایران کشوری قابل اتکا برای افغانستان 

در این مراسم دبیر دولت افغانستان نیز با بیان اینکه ایران از دیرباز کشوری قابل اتکا برای افغانستان به شمار می‌رود، اظهار کرد: ریشه‌های فرهنگی، اقتصادی و تجاری ایران و افغانستان به ویژه عبور از شاهراه جاده ابریشم زمینه تجارت و توسعه روزافزون را در آسیای شرقی و جنوبی فراهم کرده است.

عبدالجبار شولگری گفت:  افغانستان امروز به رغم تهدیدهای متعدد در سال‌های گذشته به یک کشور باثبات تبدیل شده و ما آماده بهره‌گیری از تجربیات موفق ایران در حوزه گردشگری و به ویژه گردشگری سلامت هستیم.

دیپلماسی گردشگری اکو     را متحول می‌کند

عضو هیئت رئیسه اتاق ایران گفت: دیپلماسی گردشگری سازمان همکاری‌های اقتصادی را موسوم به اکو متحول خواهد کرد.

حسین پیرموذن در همایش گردشگری سلامت با حضور کشورهای عضو اکو در اردبیل اظهار کرد: ما خوشحال هستیم که امروز میزبان یک همایش عظیم و گفتگوی سازنده در حوزه گردشگری و سلامت هستیم که قطعا برگزاری این رویدادها به تثبیت فعالیت‌ها و رویکردها در بخش گردشگری و ارتقای حوزه سلامت کمک خواهد کرد.

وی خاطرنشان کرد: شاخصه مهم در گردشگری سلامت حرکت به سمت جهان عاری از خشونت و خشم است که قطعا به رغم تفاوت در دیدگاه‌ها، فرهنگ‌ها و آداب و رسوم ملل مختلف این موضوع می‌تواند بین کشورهای مختلف صلاح و آرامش و امنیت برقرار کند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی استان اردبیل از گردشگری به عنوان پلی برای همگرایی و زیست بهتر همراه با ارتقای سلامت روحی و روانی نام برد و گفت: ما باید این همایش را فرصتی مغتنم برای ارتقای میراث اجتماعی فرهنگی علمی و معنوی بدانیم تا در همه کشورها زیست بهتر و زندگی سالم و بانشاطی رقم بخورد.

پیرموذن ادامه داد: هر چند امروز در کشورهای مختلف با سلایق و دیدگاه‌های مختلف روبرو هستیم اما موضوع گردشگری می تواند به نقطه تفاهم و همگرایی بین ملت‌ها منجر شده و دیالوگ و گفتگوی منسجم و متشکلی را در رسیدن به اهداف  و رویکردها به وجود آورد.

وی دنیای امروز را دنیای بدون مرز و در رسیدن به یک فضای منسجم همراه با آرامش خواند و افزود: فضای مجازی توانسته است تمام مرزها را درنوردیده و یک فرصت استثنایی در نشان دادن قابلیت‌ها و فرصت‌های گردشگری در منطقه ویژه بین کشورهای عضو اکو به وجود آورد.

عضو هیئت رئیسه اتاق ایران اردبیل را یکی از استان‌های سرآمد در گردشگری در کشورمان با آوازه و شهره جهانی و بین‌المللی توصیف کرد و افزود: کشورهای عضو اکو به راحتی می‌توانند از فضای فراهم شده به نحو احسن در معرفی فرهنگ، تمدن و فرصت‌های بی‌نظیر گردشگری استفاده کنند، یکی از زمینه‌ها و بسترهای توسعه همه جانبه کشورها به رغم بدعهدی‌ها و نامهربانی‌های دنیای امروز می‌تواند تکیه بر همین اصل باشد.

پیرموذن بیان کرد: دیپلماسی گردشگری می‌تواند اکو را متحول کرده و به تقویت تعاملات و ارتباطات بین این 10 کشور با سایر ملل منطقه‌ای و جهانی منجر شد که گام اول در این زمینه توسعه و رابط سالم و بدون نقص است که در اولویت این روابط باید گردشگری سلامت تعریف و تبیین شود.

وی یکی از الزامات توسعه گردشگری سلامت را توجه به مقوله صلح و آرامش و حرکت منسجم و هدفمند در رسیدن به اهداف مشخص توصیف کرد و گفت: آنچه که در اقتصاد گردشگری مهم به نظر می‌رسد تاثیرگذاری کشورهای عضو اکو بر تعاملات و ارتباطات دوسویه و چندجانبه است که می‌تواند محور این حرکت‌ها باشد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی استان اردبیل به اهمیت گردشگری و مباحث مرتبط با تحول اقتصادی در این حوزه اشاره کرد و افزود: با وجود تنگناها در بخش سرمایه‌گذاری در حوزه سلامت به راحتی می‌توان با یک حرکت تحول آفرین زمینه یک موقعیت مناسب و مطلوب را فراهم کرد.

پیرموذن ادامه داد: ما از فرصت فراهم شده برای تعاملات بیشتر با کشورهای همجوار به ویژه اعضای اکو از دفتر اکو درخواست کردیم تا همایش گردشگری سلامت کشورهای عضو اکو را در اردبیل برگزار کنند که قطعا این همایش فرصتی را برای سرمایه‌گذاری در این بخش در استان اردبیل ایجاد می‌کند.

دو برابر شدن ورودی گردشگران حوزه سلامت به ایران

‌دبیر دومین کنفرانس بین‌المللی گردشگری و سلامت کشورهای اکو در اردبیل گفت: درآمد کشورهای اکو از محل گردشگری سلامت در سال ۲۰۱۷ به بیش از ۲۰۰ میلیارد دلار رسیده است.

کرباسی در دومین کنفرانس بین‌المللی سلامت و گردشگری کشورهای عضو اکو در دانشگاه محقق اردبیلی اظهار کرد: در شرایط کنونی گردشگری سلامت از حوزه‌های قابل توجه و پراقبال در سطح جهانی و بین‌المللی است به طوری که درآمد حاصل از گردشگری تا ۱۰ درصد حجم تجارت جهانی و بین‌المللی را تشکیل می‌دهد.

وی با بیان اینکه وضعیت رو به رشدی را در توسعه گردشگری و تجارت ناشی از آن داریم، خاطرنشان کرد: در سال‌های اخیر و با برنامه‌ریزی‌هایی که انجام شده در حوزه کشورهای عضو اکو صنعت گردشگری به ویژه گردشگری سلامت مورد توجه و دقت نظر قرار گرفته است.

دبیر دومین کنفرانس بین‌المللی گردشگری و سلامت کشورهای اکو به گردش مالی گردشگری سلامت اشاره کرد و گفت: این گردش مالی در چند سال اخیر ۳ تا ۵ برابر شده است به طوری که علاوه بر حضور گردشگران تبادل دانش فنی و سرمایه‌گذاری را در این حوزه در بین کشورهای عضو اکو شاهد هستیم.

کرباسی بیان کرد: در حالی که در سال ۲۰۰۴ رقم درآمدی حاصل از گردشگری سلامت به کمتر از ۴۰ میلیارد دلار می‌رسید، این رقم در سال‌های اخیر با رشد چندین برابری روبرو شده به طوری که در سال‌های گذشته ۱۴۰ میلیارد دلار و در سال ۲۰۱۷ این رقم به ۲۰۰ میلیارد دلار رسیده است.

وی ادامه داد: درآمد ۲۰۰ میلیارد دلاری از محل گردشگری سلامت برای کشورهای عضو اکو فرصتی استثنایی را فراهم کرده تا یک تحول و تحرک جدی را در این بخش شاهد باشیم.

دبیر دومین کنفرانس بین‌المللی گردشگری و سلامت کشورهای اکو به ورودی گردشگران حوزه سلامت نیز اشاره کرد و افزود: در حالی که در سال ۲۰۱۶ ورودی گردشگران حوزه سلامت به کشور ۱۵۰ هزار نفر بوده است، این رقم در سال گذشته میلادی به ۳۰۰ هزار نفر افزایش یافته که یک جهش دو برابری را نشان می‌دهد.

کرباسی تصریح کرد: علاوه بر کشورهای عضو اکو بسیاری از کشورهای همسایه ایران در حوزه گردشگری سلامت فعالیت می‌کنند، به طوری که ما یک وضعیت مطلوب و رو به رشدی را در کشورهای مختلف شاهد هستیم.

وی ظرفیت خوب کشورهای عضو اکو را در این زمینه یادآور شد و اظهار کرد: در حال حاضر برای اکثر استان‌های کشور مسافران و گردشگران حوزه سلامت در راستای بهره‌مندی از شرایط مطلوب درمان مهیا شده که یکی از این استان‌ها اردبیل است که سالانه پذیرای هزاران گردشگر کشور آذربایجان و حوزه قفقاز است.

دبیر دومین کنفرانس بین‌المللی گردشگری و سلامت کشورهای اکو برگزاری این همایش و تشکیل سه کمیته اجرایی و علمی و تخصصی در این حوزه را یادآور شد و خاطرنشان کرد: در دو روز برگزاری این همایش و کنفرانس علمی سعی ما بر این است تا علاوه بر تقویت همکاری‌های مابین گردشگری سلامت بتوانیم به تبادل تجربیات مفید و سازنده نیز اقدام کنیم.

یادآور می‌شود استان اردبیل که به عنوان میزبان این کنفرانس و نمایشگاه انتخاب شده است، با تعداد ۱۱۸ چشمه آبگرم و معدنی با خواص درمانی متعدد، قطب چشمه‌های آبگرم ایران محسوب می‌شود و مسئولان استان با تشویق به سرمایه گذاری و احداث مجتمع‌های آبدرمانی و مراکز اقامتی و پذیرایی در صدد معرفی این استان به عنوان قطب گردشگری سلامت هستند.

سالانه بیش از یک میلیون گردشگر از جمهوری آذربایجان عمدتاً با هدف استفاده از مزایای درمانی استان اردبیل از مرز بیله سوار مغان و نیز از استان‌های همجوار وارد استان اردبیل می‌شوند