بر اساس اطلاعات به‌دست آمده از سوی روزنامه یو‌اس‌ای تودی آمریکا، در سال 2016، از هر پنج افسر ارتش آمریکایی، یک نفر به دلایل پزشکی امکان به‌کار‌گیری در ارتش را نداشته است. یافته‌ای مشکل‌ساز که آمادگی ارتش را برای جنگ زیر سوال می‌برد و جیمز ماتیس وزیر دفاع آمریکا نیز وعده اصلاح این رویه را داده است.

آزمایش‌ها وضعیت عمومی پزشکی و دندان‌پزشکی مرجع اولیه‌ای است که ارتش آمریکا به عنوان آمادگی پزشکی در سال 2016 مورد استناد قرار می‌داده است. به گفته سرتیپ عمر جونز، سخنگوی ارشد ارتش آمریکا، پس از آن گزارش، میزان آمادگی پزشکی افسران ارتش تا 85 درصد بهبود یافته است.

تقریبا تمام افسران، نزدیک به 97.4 درصد، پس از اصلاحات جزئی در وضعیت پزشکی خود، از جمله آزمون‌های به روز شده فشار خون و همچنین تست‌های دندان پزشکی، حالا می‌توانند در ارتش به خدمت گرفته شوند.

جونز گفت: اولویت اصلی ارتش، آمادگی است و انتظار می‌رود، سربازان قابلیت به خدمت‌گیری در سطح جهانی داشته باشند؛ تا تضمین کنند ارتش ما امروز و در آینده آماده جنگ است. داده‌های سال 2016 بهبود‌های اخیر را در وضعیت آمادگی پزشکی ارتش به صورت عمومی و بدنه افسران ارشد به طور خاص، بازتاب نمی‌دهد.

داده‌های بدست آمده از سوی یو‌اس‌ای تودی از گزارش ژوئن سال 2017 

(خرداد-‌تیر 96) ارتش بدست آمده است؛ این گزارش در مورد وضعیت عمومی ارتش منتشر شده بود و بر اساس قانون دسترسی آزاد به اطلاعات برای رسانه‌ها قابل دسترس بود. این بررسی پس از سلسله رسوایی‌های برجسته در سطح افسران و فرماندهان ارشد نیروی دریایی مورد توجه قرار گرفت. در سال 2014 چاک هگل، وزیر دفاع وقت آمریکا، دستور ایجاد دفتر ویژه برای تحقیق در مورد مشکلات اخلاقی در بین فرماندهان ارشد تشکیل شد. بر اساس تحقیق روزنامه یو‌اس‌ای تودی، سال گذشته، بازرسان ارتش حداقل 500 پرونده سورفتار در بین افسران، فرماندهان نیروی دریایی و کارمندان غیرنظامی ارشد، ثبت کردند که تقریبا نیمی از این نمونه‌ها خطاهای اخلاقی و شخصی داشتند.

یکی از جدیدترین پرونده‌ها در این مورد، مربوط به سرتیپ نیروی هوایی پائول تیبتس است، کسی که به دلیل اظهار پیشنهادهای جنسی به زنان و عدم گزارش تلاش‌های خود‌کشی افسران نیروی هوایی از کار خود اخراج شد.

بیشتر گزارش‌های سال 2017 ارتش که در یو‌اس‌ای تودی منتشر شده است ویرایش شده هستند. البته بخش‌هایی که شامل قابلیت به‌ خدمت گرفته شدن افسران و برنامه‌هایی برای بهبود وضعیت سلامت روحی و جسمی افراد می‌شود، به همان شکل منتشر شدند. در این گزارش در بخش افراد قابل توجه، افسران حاضر در جنگ، عملیات، دارای مشکلات جدایی خانوادگی، از دست دادن عزیز و افراد مردد ذکر شده‌اند. در بخش مشکل‌سازان هم لیست‌های کهن‌سالان، کفیلان، دارای مخاطرات بیماری و نوجوانان قرار گرفته‌اند.

داده‌های سال 2016 نشان می‌دهد که سربازان ارتش زمینی با 83.5 درصد کمترین میزان آمادگی برای به خدمت گرفته شدن را در بین دیگر نیروها به خود اختصاص داده‌اند. سربازان سپاه تفنگداران دریایی آمریکا با 90.2 درصد در جایگاه اول و نیروی دریایی با 90.1 درصد در جایگاه دوم و نیروی هوایی ارتش آمریکا با 88.8 درصد در جایگاه سوم آمادگی سربازان و افسران برای به خدمت گرفته شدن قرار دارند.

البته عامل اصلی عدم آمادگی به خدمت گیری افراد بیشتر عدم انجام آزمایشات سالانه پزشکی و دندان پزشکی بود، موضوعی که می‌توانست به راحتی حل و فصل شود. این گزارش شامل توصیه‌ای برای «پیاده سازی طرح سلامت» می‌شد که به افسران اجازه می‌دهد مورد ارزیابی و درمان‌های مورد نیاز قرار گیرند تا مطمئن شوند آماده خدمت هستند.

جونز گفت: بر همین اساس ارتش 62 افسر خود را به طرح سلامت مدیران در مرکز پزشکی ارتش بروک، در سن آنتونیو ایالت تگزاس فرستاد. در این طرح سه روزه افسران ارتش، خدمات سلامت و ارزیابی دریافت کردند و تا پایان سال 2019 قرار است 234 افسر دیگر نیز در این طرح شرکت داده شوند. جونز اصرار دارد که این طرح به افزایش آمادگی افسران کمک کرده و این رقم اکنون به 84.7 درصد رسیده است.

ماتیس در ژانویه سال 2017 

(دی - بهمن 95) به وزارت دفاع آمد و اعلام کرد که آمادگی برای رزم مهم‌ترین موضوع برای پنتاگون است. او گفت: اگر سربازان آماده نیستند، دیگران باید جای آنها را بگیرند. زمان حضور در ارتش و دور بودن از خانواده‌ها یکنواخت نیست. ملاحظاتی برای زخمی‌های درگیری‌ها در نظر گرفته می‌شود.

ماتیس در ماه فوریه (بهمن - اسفند 96) گفت: اما ارتش باید آماده باشد. این ارتش باید در رزم‌ها در کنار متحدان قابل اتکا باشند؛ اگر اینطور نیستند، باید جابجا شوند.

گزارش ارتش همچنین به افسران آمریکایی توصیه می‌کند که مراقب سلامت خود باشند. این گزارش، افسران را تشویق می‌کند حداقل یک‌بار به مرخصی 10 روزه به دور از وظیفه خود بروند و خواب کافی داشته باشند.

همچنین در این گزارش از سوی ژنرال جان نیکلسون، فرمانده نیروی زمینی ارتش در افغانستان، قانون 2/3/7 توصیه شده است؛ بدان معنی که افراد حداقل دو ساعت در روز تنها باشند، سه وعده غذایی داشته باشند و حداقل 7 ساعت بخوابند.