۸۷کارگر لوله‌سازی سدید ماهشهر در نوبت تعدیل قرار گرفتند

در پی ادامه بحران مالی در کارخانه لوله‌سازی سدید ماهشهر، کارفرما اسامی حدودا ۸۷ کارگر قرارداد باسابقه را در لیست تعدیلی‌ها قرار داده است. این ۸۷ کارگر پایان اردیبهشت ماه جاری پس از خاتمه قرارداد کارشان بیکار می‌شوند.

به گزارش ایلنا، در کارخانه لوله‌سازی سدید واقع در سایت یک منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر دست‌کم ۱۵۰ کارگر مشغول به کار هستند اما طی یک سال گذشته به دلیل آنچه از سوی کارفرما کمبود منابع مالی عنوان می‌شود، اسامی ۸۷ کارگر این واحد تولیدی تا پایان ماه جاری و با اتمام قرارداد در لیست تعدیل قرار گرفته است. بنا بر ادعای کارگران لوله‌سازی سدید ماهشهر، تعدیل ۸۷ نفر از کارگران در‌حالی صورت می‌گیرد که این شرکت زمستان سال گذشته، ۱۰۸ نفر از کارگران را تعدیل کرده بود که با پادرمیانی فرماندار ماهشهر کارگران مجددا مشغول به کار شدند. طبق اظهارات آنان، علاوه بر آن تاخیر‌هایی که در پرداخت مطالبات مزدی آنها ایجاد شده، طی ماه‌های گذشته چندین بار کارگران دست به اعتراض صنفی زده‌اند. کارگران درباره مشکلات مالی لوله‌سازی سدید گفتند: این شرکت، ضمانت‌نامه‌ای نزد بانک تجارت دارد که در صورت تامین اعتبار از سوی این بانک تا حدودی می‌توان مشکل مالی شرکت لوله‌سازی ماهشهر را حل کرد. کارگران لوله‌سازی اظهار داشتند: امیدواریم با تامین اعتبار لازم، مشکلات این شرکت حل شود و کارگران تعدیل شده به سر کار بازگردند.

    

زدا خبر داد:

اجرای مصوبه افزایش مستمری‌ها تا دو هفته دیگر

سرپرست سازمان تامین اجتماعی گفت: مصوبه افزایش مستمری‌ها در سال ۹۸ از دو هفتته دیگر اجرایی می‌شود.

به گزارش ایلنا، محمدحسن زدا افزود: از یکم فروردین سال 98 مستمری تمام دریافت‌کنندگان حداقل مستمری به میزان یک میلیون و 516 هزار و 881 تومان و برای سایر سطوح به میزان 13درصد مستمری آنان در پایان اسفند سال 97 به علاوه مبلغ ثابت 261 هزار و 147 تومان افزایش می‌یابد.

وی افزود: افزایش مستمری سایر افرادی که مستمری آنها به نسبت سنوات پرداخت حق بیمه برقرار شده است، به ترتیب براساس افزایش‌های مذکور و به نسبت سنوات پرداخت حق بیمه آنان محاسبه و پرداخت خواهد شد.

زدا تاکید کرد: تلاش خواهیم کرد مابه‌التفاوت مستمری فروردین ماه نیز با حقوق اردیبهشت پرداخت شود و در صورتی که اعتبارات تامین نشود این پرداخت به ماه‌های بعدی موکول می‌شود.

    

وزیر کار خبر داد:

اجرای طرح مشاغل خانگی با اولویت استان‌های سیل‌زده

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از آغاز اجرای طرح ملی مشاغل خانگی با نظارت این وزارتخانه و کارفرمایی و اجرای دو نهاد دیگر در ۲۳ استان دیگر با اولویت مناطق سیل‌زده خبر داد.

به گزارش فارس، محمد شریعتمداری گفت: قرار بود براساس برنامه ششم سالانه ۷۷۰هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی جذب شود تا از حاصل آن رشد ۸درصدی اقتصادی و کاهش قابل توجهی از بیکاری را شاهد باشیم اما بعد از اتفاقات اخیر امروزه درباره رشد اقتصادی صحبت‌های دیگری می‌شود ‌‌و غیر از آن چیزی که باید براساس برنامه به آن می‌رسیدیم، اتفاق افتاده است.

وی ادامه داد:‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ حالا دو راه حل پیش روی ماست؛ اول اینکه شاهد رشد بیکاری و تحمل شرایط فعلی باشیم که خواست دشمن است و نظام را لشکر بیکاران و گرفتاری‌های اجتماعی مواجه خواهد شد. راه‌حل دوم، ابداع الگویی با تکیه بر درون و روش‌های مترقی مشارکت‌جویانه است تا با فاصله از روش‌های سنتی به سمت و سوی جدیدی حرکت کنیم.

وزیر کار با اشاره به اینکه در همین سال‌های اخیر سهم اشتغال روستایی کمتر از ۳درصد از کل اشتغال کشور بوده، گفت: این رقم حالا به ۳۰درصد در سال گذشته افزایش پیدا کرده و سهم اشتغال روستایی ۱۰برابر شده است.

شریعتمداری با اشاره به اختصاص ۱.۵میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی برای توسعه اشتغال روستایی گفت: تکیه بر وام برای توسعه اشتغال تنها راهکار نیست، بلکه ما تصور می‌کنیم کمک‌های حداقلی بلاعوض و در کنار آن آموزش مهارت، دسترسی به بازار و اتصال افرادی به عنوان تسهیل‌گر و پشتیبان در کانون توسعه‌ شهری با مناطق روستایی روش‌های نوآورانه‌ای است که ما را از این گرفتاری‌ها نجات خواهد داد.