معاون وزیر کار:

مذاکرات دستمزد ۹۸ کارگران به‌زودی آغاز می‌شود

معاون امور روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه به زودی مذاکرات تعیین دستمزد سال ۹۸ در شورای عالی کار آغاز می‌شود، گفت: دستمزد سال آینده تا پایان اسفندماه نهایی خواهد شد.

حاتم شاکرمی در گفت‌وگو با مهر، درباره زمان آغاز مذاکرات تعیین دستمزد ۹۸ کارگران شورای عالی کار اظهار داشت: خوشبختانه هزینه معیشت ماهیانه در کمیته مزد شورای عالی کار با رعایت اصل سه‌جانبه‌گرایی هفته گذشته استخراج شد. همچنین در حال گزارش‌گیری نرخ تورم از مراجع ذی‌صلاح هستیم تا در مذاکرات مزدی لحاظ شود.

وی با بیان اینکه در حال برنامه‌ریزی برای تشکیل جلسات شورای عالی کار با دستور کار تعیین دستمزد ۹۸ هستیم، افزود: اولین نشست این شورا با حضور شرکای اجتماعی به زودی برگزار می‌شود و طبق قانون فرایند تعیین حداقل دستمزد طی خواهد شد.

معاون امور روابط کار وزیر کار، همچنین درباره زمان تعیین دستمزد سال آینده با توجه به نزدیک شدن به ماه پایانی سال گفت: طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته تا پایان اسفند موضوع تعیین دستمزد ۹۸ کارگران نهایی می‌شود تا مذاکرات دستمزد به بعد از سال موکول نشود.

شاکرمی با اشاره به فاصله دستمزد تا معیشت نیز ادامه داد: در جلسه شورای عالی کار به این موضوع پرداخته خواهد شد و با حضور نمایندگان کارگری و کارفرمایی توافق نهایی حاصل می‌شود.

    


سرپرست سازمان تامین اجتماعی:

عیدی بازنشستگان تا ۱۰ اسفند پرداخت می‌شود

سرپرست سازمان تامین اجتماعی گفت: عیدی بازنشستگان و مستمری‌بگیران تامین‌اجتماعی تا ۱۰ اسفند ماه پرداخت می‌شود.

به گزارش مهر، محمدحسن زدا در جمع بازنشستگان شهر تهران ضمن اعلام این خبر گفت: رقم عیدی همان میزان مصوب اعلام شده توسط دولت است، بنابراین رقم واریزی به حساب مستمری‌بگیران و بازنشستگان یک میلیون تومان خواهد بود که تا ۱۰ اسفند پرداخت خواهد شد.

وی در پاسخ به اینکه آیا عیدی نیز همچون حقوق ماهیانه براساس حروف الفبا واریز می‌شود؟ گفت: جزئیات واریز و چگونگی آن متعاقباً اعلام می‌شود.

    


استاد اقتصاد:

به جای بسته‌های حمایتی، شغل ایجاد کنید

کاهش محسوس قدرت خرید در ماه‌های گذشته باعث شده  دولت سیاست‌های حمایت خود را معطوف به دادن کمک‌های نقدی یا بسته‌های حمایتی کند؛ امری که یک استاد دانشگاه معتقد است «اگر قرار بر حمایت مالی یا کالایی دولت از اقشار مختلف باشد، دولت می‌تواند این هزینه را در اشتغالزایی صرف کند، ولو اینکه اشتغال به این صورت باشد که عده‌ای چاله بکنند و عده‌ای دیگر آن را پر کنند».

علی شکوری، عضو هیأت علمی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به تأثیر شرایط تورمی بر کوچک‌تر شدن سفره مردم درباره راهکارهای مختلف افزایش قدرت خرید شهروندان اظهار کرد: در اولین قدم پرداخت حقوق حقوق‌بگیران باید ترمیم شود. همچنین می‌توان با دادن انواع یارانه‌ها به مواد غذایی در کاهش قیمت آنها اثر گذاشت.

او با بیان اینکه حل مسائل مربوط به قدرت خرید طبقات متوسط و دفع فقر نیازمند سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت است، گفت: در شرایط فعلی چاره‌ای جز استفاده از راهکارهای موقتی یا کوتاه‌مدت همانند ترمیم حقوق، کمک‌های درمانی یا بسته‌های حمایتی نداریم. از سوی دیگر به‌رغم همه انتقاداتی که به توزیع بسته‌های حمایتی وجود دارد اما این بسته‌ها در برخی از مناطق محروم که مشکلات بسیار جدی دارند می‌تواند بسیار مؤثر باشد.

این استاد دانشگاه با اشاره به ضرورت ایجاد اشتغال اظهار کرد: اگر قرار بر حمایت مالی یا کالایی دولت از اقشار مختلف باشد، دولت می‌تواند این هزینه‌ها را در اشتغالزایی انجام دهد، ولو اینکه اشتغال به این صورت باشد که عده‌ای چاله بکنند و عده‌ای دیگر آن را پر کنند. واقعیت این است که بیکاری در بین اقشار مختلف تولید آسیب‌های اجتماعی و روانی جدی می‌کند که این ملاحظات ضرورت ایجاد اشتغال، ولو حداقلی را ملموس‌تر می‌کند.