علیرضا محجوب:

دستمزد کارگران باید همانند قیمت‌ها شناور شود 

رئیس فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی گفت: سهم مزد کارگر در قیمت تمام شده تولید ۵.۵۶ درصد است به فرض اگر ۵۰ درصد به این عدد اضافه شود فقط ۲.۵ درصد در تورم نقش خواهد داشت. 

به گزارش ایلنا، «علیرضا محجوب» گفت: مزدها همانند قیمت ها باید شناور شود چرا که در حال حاضر فاصله بین حداقل دستمزد و معیشت بسیار وحشتناک است.

وی در گفت و گو با خانه ملت، افزود: واقع مطلب اینکه تا دستمزدها شناور نشود این مشکل قابل رفع نخواهد بود.

دبیرکل خانه کارگر گفت: علاوه بر این امسال همه شاهد بودند چند نوبت قیمت کالا ها افزایش یافت؛ در حالی که ریالی از قیمتی که روی کالاها گذاشته شد به کارگران که بخشی از این قیمت تمام شده هستند یا به اسم آنان محاسبه می‌شود، پرداخت نشده است.

وی در ادامه افزود: حال چگونه امکان دارد کسانی که به رغم داشتن راه های متعدد قانونی حقوق واقعی نیروی کار را رعایت نکردند، هم اکنون که می‌خواهد موضوع دستمزد کلی کارگران برای سال آینده معلوم شود به چنین گفته‌هایی متوسل می‌شوند.

محجوب تصریح کرد: بیش از چند دهه این گونه مطالب در کشور شنیده می شود ولی به هیچ وجه موضوعیت ندارد.

وی گفت: به‌طورکلی آنچه که کارفرمایان می‌گویند بطور مسلم از نظر خود این جامعه مستدل ولی از نظر کارگران و گروه های کارگری فاقد استدلال کافی است

محجوب افزود: تاثیر این مهم در تقاضا و عرضه کل حتی در تغییرات صد درصدی پنج درصد است؛ حال چگونه می شود برخی‌ها در مبحث مورد نظر بتوانند به این صراحت صحبت کنند.

    


افزایش صید غیرقانونی موجب شده است

عرصه بر صیادان تعاونی‌ها تنگ است 

رئیس هیات مدیره اتحادیه شرکت‌های تعاونی صیادی گیلان، در خصوص طرحی که برای ساماندهی صید پرده در سه استان شمالی (گیلان، مازندران و گلستان) سال‌هاست در دستور کار قرار دارد، گفت: طبق این طرح برخی شرکت‌ها و تعاونی‌های صیادی که مازاد بر نیاز و ذخایر دریایی نیرو دارند و از لحاظ سودآوری کارشان توجیه ندارد، از گردونه کار  خارج شوند.

به گزارش ایلنا، رحمت محمدی افزود: تا سال ۹۰ حدود ۷۱ شرکت تعاونی صیادی در استان گیلان وجود داشته است. 

از آن زمان تاکنون تعداد اینها کاهش یافته، و به ۵۱ تعاونی رسیده است. در هر کدام از اینها حدود ۹۰ الی ۱۰۰ نفر اشتغال دارند. بنابراین در مجموع حدود ۵۰۰۰ نفر به شغل صیادی در استان گیلان اشتغال دارند.

وی افزود: اکنون ذخایر دریایی کاهش یافته و دیگر کفاف این تعداد صیاد را نمی‌دهد. این در حالیست که در هر شرکت بین ۹۰ الی ۱۰۰ نفر کار می‌کنند و این تعداد برای این ذخایر دریایی بسیار زیاد است. برای ساماندهی این تعداد صیاد باید بودجه‌ای تهیه بشود و بین ۴۰ تا ۵۰ نفر نیز باید از تعداد آنها در هر شرکت کاسته شود.

 رئیس هیات مدیره اتحادیه شرکت‌های تعاونی صیادی استان گیلان در پایان، اظهار داشت: اکنون وضعیت شغلی صیادان ناگوار است. خیلی از آنها کارشان را رها کرده‌اند‌، به این امید که بتوانند از طریق شغلی دیگر امورات زندگی‌شان را بگذرانند اما نکته تاسف‌بار این است که به طور کلی، کار کم شده است.