پیشنهاد مجلس برای افزایش حقوق کارگران تا ۴ میلیون تومان

به گزارش خانه ملت، عضو فراکسیون کارگری مجلس با اعلام این خبر که این فراکسیون حداقل دستمزد برای کارگران را چهار میلیون تومان پیشنهاد داده، تاکید کرد  مرکز پژوهش‌های مجلس خط فقر را در تهران ۳میلیون و 200هزار تومان اعلام کرده است.

زهرا ساعی در تشریح جزییات نشست روز یکشنبه (14 بهمن ماه) فراکسیون کارگری مجلس گفت: در این نشست این موضوع مورد بررسی قرار گرفت که با توجه به وجود تورم، افزایش نرخ‌ها و نوساناتی که در شرایط کنونی در بازار وجود دارد باید مبلغ چهار میلیون تومان به عنوان حداقل حقوق برای کارگران تعیین شود.

نماینده تبریز در مجلس ادامه داد: این رقم در پی محاسباتی که از طریق فرمول‌های موجود در حوزه اقتصادی برای پرداختی به کارگران در سال 98 پیشنهاد شده و امیدواریم  با کمک دولت بتوانیم با افزایش حقوق این قشر شاهد ارتقای توان خرید قشر کم‌درآمد جامعه باشیم.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس تصریح کرد: هم‌اکنون قشر زحمتکش کارگر با مشکلات متعدد اقتصادی مواجه هستند و دستمزدهای آنها به دلیل بالا بودن مخارج زندگی پاسخگوی نیازهایشان نیست.

این نماینده مجلس تاکید کرد: در این نشست خط فقر از سوی مرکز پژوهش‌های مجلس برای زندگی در شهر تهران سه میلیون و 200هزار تومان اعلام شد.

عضو فراکسیون کارگری مجلس یادآور شد: نماینده کارگران و مسئولانی از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و مرکز پژوهش‌های مجلس در این نشست حضور داشتند.

    


تجمع کارگران اهوازی وارد بیست و دومین روز شد

کارگران پروژه قطار شهری اهواز در اعتراض به تعویق در پرداخت مطالبات مزدی خود، بیش از 22روز است 

اعتراض می‌کنند.

به گزارش ایلنا، دور سوم از اعتراض کارگران پروژه ساخت قطار شهری اهواز از 23دی ماه آغاز شده‌ است. این کارگران در اعتراض به آنچه تاخیرهای طولانی در پرداخت معوقات مزدی خود می‌خوانند، دست از کار کشیدند و تجمع اعتراضی برگزار کردند.

این کارگران می‌گویند: حدود ۱۹ ماه دستمزد مربوط به سال گذشته و جاری کارگران پروژه قطار شهری به تاخیر افتاده لذا تصمیم گرفتیم دست به اعتراض بزنیم.

به گفته آنها، طی یک ماه و نیم گذشته با پیگیری مستمر کارگران چهار ماه از مطالبات ۱۹ ماهه آنها پرداخت شده و در حال حاضر ۱۵ ماه دیگر از مطالبات باقیمانده است.

در همین حال، شهرام شاهین‌زاده، مدیرعامل قطار شهری اهواز به ایرنا گفت: طی 20روز گذشته معادل 4.5ماه حقوق کارگران پرداخت شده و تا پیش از پایان سال نیز تلاش می‌کنیم حدود پنج ماه دیگر از معوقات مزدی کارگران را پرداخت کنیم.

وی با بیان اینکه برخی کارگران در اعتراضات اخیر خواستار پرداخت حقوق و تسویه حساب فوری سال ۹۶ هستند، افزود: ابتدا باید اسناد خزانه در فرابورس معامله شوند و برای تبدیل آنها به منابع مالی دست‌کم 20روز زمان نیاز است.

وی با اشاره به اینکه حق اعتراض برای کارگران محفوظ است و به عنوان مدیرعامل قطار شهری از آنها حمایت می‌کنم، اظهار داشت: شرکت کیسون به عنوان پیمانکار اصلی این پروژه به هر دلیل پاسخگوی مطالبات کارگران نیست و از همین رو کارگران به سمت کارفرمای اصلی می‌آیند که این نیز امری طبیعی است.