کارگران شهرداری مریوان:

لااقل بخشی از مطالباتمان را بپردازید

کارگران شهرداری مریوان به عدم پرداخت معوقات مزدی خود معترض هستند.

به گزارش ایلنا، این کارگران می‌گویند: بیش از 200نفر هستیم که تا شش ماه معوقات مزدی پرداخت نشده داریم. در شرایط فعلی ادامه کار برایمان بسیار سخت شده و خواسته ما از مسئولان این است که حداقل بخشی از معوقات ما را پرداخت کنند.

این کارگران که از روزهای میانی هفته گذشته، اعتراض صنفی خود را آغاز کرده‌اند، در واحدهای مختلف تنظیف، فضای سبز و اداری مشغول به کار هستند. شهرداری مریوان کمبود نقدینگی و بدهی‌های انباشته شهرداری را دلیل تاخیر در پرداخت معوقات مزدی کارگران عنوان می‌کند.

    


تجمع حقوقدانان بیکار مقابل کانون وکلا

دیروز (ششم بهمن ماه) جمعی از فارغ‌التحصیلان رشته حقوق با تجمع مقابل کانون وکلا، نسبت به بیکاری خود اعتراض کردند.

به گزارش ایلنا، معترضان که خواسته آنها پیش از هر چیز، افزایش ظرفیت آزمون کانون وکلاست، می‌گویند: تعدادی از کارآموزان کانون وکلای مرکز، جا مانده‌اند و نتوانسته‌اند عضویت خود در این کانون را قطعی کنند.

آنها از مسئولان کانون وکلا و از همه مسئولان خواستند که برای رفع بیکاری فارغ‌التحصیلان رشته حقوق، چاره‌ای بیاندیشند.

    


افزایش مزد باید سایه مشکلات را از سر کارگران بردارد

یک فعال کارگری گفت: وقتی تورم به صورت افسارگسیخته‌ای زیاد شده، باید حداقل دستمزد نیز افزایش قابل توجهی داشته باشد.

اسماعیل حق‌پرستی در گفت‌وگو با ایلنا با بیان اینکه مزد ۹۸ باید جبران عدم افزایش دستمزد در میانه سال ۹۷ و گران شدن تصاعدی قیمت کالاهای مورد نیاز جامعه کارگری را بکند، اظهار داشت: تورم طبق اعلام مرکز آمار ایران حدود ۴۰درصد برآورده شده است. طبیعتاً انتظار جامعه کارگری ایران مبنی بر افزایش دستمزد بیش از سال‌های گذشته، انتظار درستی است. وی افزود: هزینه‌ها بیش از حد بالا رفته و تورم و گرانی زندگی کارگران را تحت تأثیر قرار داده است. شرکای اجتماعی در جلسات شورای عالی کار مزد ۹۸ باید مشکلات کارگران را لحاظ کنند. این فعال کارگری با بیان اینکه حداقل دستمزد فاصله فاحشی با هزینه‌های معیشتی خانوار دارد، تصریح کرد: به نظر می‌رسد چالش اصلی بر سر این است که چند درصد حداقل مزد باید افزایش پیدا کند در حالی‌که به اعتقاد من، امسال نباید با طرح بحث درصدها موضوع را منحرف کنیم. درست این است که حداقل دستمزد باید نسبت به هزینه‌های معیشت خانوار ترمیم شود. او ادامه داد: وقتی تورم به‌صورت افسارگسیخته‌ای زیاد شده، باید حداقل دستمزد نیز افزایش قابل توجهی داشته باشد. با ادامه این روند، هزینه مسکن، خواروبار و درمان، کمر خانواده‌های کارگری در سال ۹۸ را خواهد شکست و آسیب‌های اقتصادی نیز افزایش خواهد داشت.

حق‌پرستی با اشاره به اینکه مرکز پژوهش‌های مجلس طی گزارش اخیر، سبد معیشت خانوار ۴ نفره را ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان برآورد کرده، خاطرنشان کرد: حداقل دستمزد سال ۹۸ لااقل باید به ۳ میلیون تومان در ماه برسد که در نهایت توان ثابت نگه داشتن قدرت خرید کارگران را داشته باشد.

این فعال کارگری بیان کرد: با کاهش ۷۲درصدی قدرت خرید کارگران، آنها در این ماه‌ها احتمالاً وام و قرض کرده‌اند و حداقل دستمزد باید طوری باشد که سایه این مشکلات را از سر کارگران بردارد. او ادامه داد: لااقل باید این اصل بدیهی را رعایت کرد که کارگر باید حداقل معیشتش تامین شود که بتواند کار کند. حق‌پرستی در پایان خاطرنشان کرد: تکلیف دولت خدمت به مردم است اما این چیزی است که فراموش شده است. اقتصاد کشور باید طوری بچرخد که منافع مردم فقیر نیز تامین شود.