کسی از بازداشت کارگران خوشحال نیست

با گذشت بیش از یک ماه از آغاز اعتراضات کارگران فولاد اهواز، هنوز پاسخ روشنی به مطالبات آنها داده نشده است. کارگران فولاد اهواز و بسیاری از کارگران صنایع بزرگ و کوچک در کشور، مدت‌هاست خواسته‌های صنفی خود را به صورت صلح‌آمیز مطرح می‌کنند. یکی از شعارهایی که در این مدت از سوی آنها سر داده می‌شود، «مرگ بر کارگر، درود بر ستمگر» است که کنایه‌ای به حمایت نشدن از سوی دولت‌هاست. حالا پرسش این است که جای قانون در حمایت از کارگر کجاست؟

داستان گروه ملی فولاد مستقر در استان خوزستان شاید با تمامی واحدهای مشابه که درگیر مسائل و مشکلات کارگری هستند، متفاوت باشد، متفاوت از این نظر که این واحد نه به دلیل خصوصی‌سازی بلکه به خاطر مشکلات قضایی، درگیر بحرانی بزرگ شده است. 

داستان به سال‌هایی بازمی‌گردد که صاحب اصلی این شرکت یعنی گروه آریا به دلیل اختلاس، درگیر پرونده‌ای شد که به اعدام مه‌آفرید، فرد شماره یک این گروه منتج شد. این شرکت که در زمان کارفرمایی گروه آریا، رکوردهای تولید خود را یکی پس از دیگری می‌شکست، پس از مصادره این شرکت توسط قوه قضاییه و سپردن اداره آن به دادستانی، دچار مشکلاتی شد که در نهایت، به کاهش شدید تولید منجر شد. پس از آن شرکت به بانک ملی واگذار شد و نه تنها مشکلات حل نشد، بلکه ظرفیت‌های تولیدی باز هم کمتر و کمتر شد تا اینکه نهایتا کارگرانی را که مدعی بودند چندین ماه حقوق معوقه از کارفرما طلبکارند، به خیابان‌های شهر اهواز کشاند. با این حال، بازداشت کارگران معترض گروه ملی فولاد از سوی نهادهای انتظامی و امنیتی، نه تنها مشکلی را حل نکرد، بلکه گره مشکلات این شرکت را کورتر کرد.

دادستان اهواز: مشکلات گروه ملی یک‌ شبه حل نمی‌شود. خوب می‌دانیم که زندگی کارگران بدون دریافت حقوق با این شرایط تورم چگونه می‌گذرد. ما جدا از شما نیستیم ولی نمی‌توانیم مشکلات کارگران را در کف خیابان حل کنیم

پیگیر آزادی کارگران بازداشتی فولاد اهواز هستیم

در همین زمینه، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی می‌گوید: پیگیر آزادی کارگران بازداشتی فولاد اهواز هستم.

محمد شریعتمداری در ارتباط با بازداشت بیش از 20 نفر از کارگران گروه ملی فولاد ایران گفت: از لحظه‌ای که از بازداشت کارگران فولاد اهواز باخبر شدم، با همه نهادهای مرتبط تماس گرفتم و پیگیر موضوع شدم. وقتی از طریق رسانه‌ها متوجه شدم که کارگران را بازداشت کرده‌اند با همه نهادها ازجمله بانک ملی (مدیریت مجتمع) و استاندار خوزستان تماس گرفتم. وی با بیان اینکه قرار است با غلامرضا شریعت، استاندار خوزستان در رابطه با بازداشت کارگران اهواز در تهران دیدار داشته باشم، گفت: مطمئن باشید پیگیر آزادی کارگران بازداشتی هستم.

شریعتمداری: وقتی کارگاهی به مشکل برمی‌خورد و حقوق کارگران عقب می‌افتد، کارگری که راهی برای تامین معاش ندارد، به اعتراض روی می‌آورد. اعتراضات صنفی کارگران باید در حیطه اجتماعی و اقتصادی بررسی و حل شود ولی متاسفانه مساله را امنیتی می‌کنند

شریعتمداری افزود: مشخص است وقتی کارگاهی به مشکل تولیدی برمی‌خورد و حقوق کارگران عقب می‌افتد، کارگری که هیچ راهی برای تامین معاش ندارد، به اعتراض روی می‌آورد. بعضی اوقات کارگری که چند ماه حقوق نگرفته، چاره‌ای به جز اعتراض ندارد، لذا موضوع اعتراضات صنفی کارگران باید در حیطه اجتماعی و اقتصادی بررسی  و حل شود ولی متاسفانه مساله را امنیتی می‌کنند و با برخورد امنیتی به جای اقتصادی، می‌خواهند موضوع را حل کنند.

وزیر کار تاکید کرد: برای حل مشکلات کارگران باید عوامل مشکل‌ساز مرتفع شود و نیازی به برخورد امنیتی نیست.

شریعتمداری اضافه کرد: وزارت کار با جدیت موضوع بازداشت کارگران فولاد را دنبال می‌کند و امیدواریم به زودی همه کارگران بازداشتی آزاد شوند.

بررسی اوضاع بازداشتی‌های گروه ملی فولاد

در همین زمینه، صبح دیروز (سه‌شنبه ۲۷ آذرماه)، شورای تأمین استان خوزستان به ریاست غلامرضا شریعت در گروه ملی صنعتی فولاد ایران در محل این کارخانه در اهواز برگزار شد.

غلامرضا شریعت، استاندار خوزستان در نشست شورای تامین استان خوزستان که در سالن جلسات شرکت گروه ملی فولاد برگزار شد، گفت: هیاتی متشکل از نمایندگان کارگران گروه ملی و شورای تأمین با تفویض اختیار به دادستان خوزستان تشکیل و هر آنچه مصوب شد، لازم‌الاجراست.

نماینده عالی دولت در استان خوزستان خاطرنشان کرد: انتظار و خواسته ما آغاز تولید و راه‌اندازی چرخ کارخانه در خطوط آماده شده است.

در این جلسه، حسینی پویا، دادستان اهواز نیز خطاب به کارگران گفت: ما همه اعضای یک خانواده هستیم. به‌رغم امتیازات خوبی که استاندار برای گروه ملی گرفته است، معیشت شما با سختی مواجه است و ما این را می‌دانیم.

وی افزود: مشکلات گروه ملی یک‌ شبه حل نمی‌شود. خوب می‌دانیم که زندگی کارگران بدون دریافت حقوق با این شرایط تورم چگونه می‌گذرد. ما جدا از شما نیستیم ولی نمی‌توانیم مشکلات کارگران را در کف خیابان حل کنیم.

حسینی‌پویا تصریح کرد: هیچ انسانی از دربند بودن انسان دیگر خوشحال نمی‌شود. ما در اینجا از شما به خاطر تجمعات مسالمت‌آمیز تشکر می‌کنیم. 

عدم آسیب‌رسانی به اموال عمومی و همکاری با مسئولین در طول این مدت نشان‌دهنده این است که شما فقط می‌خواهید صدایتان شنیده شود، اما اجازه بدهید و به ما اعتماد کنید تا مشکلات را پیگیری کنیم.

وی اضافه کرد: شما نمایندگانی معرفی کنید تا با هم به گفت‌وگو در مورد کارگران بازداشتی بنشینیم و خواسته‌ها را بررسی کنیم. بین شما و مسئولین هیچ فاصله‌ای نیست. شرکت باید تولید داشته باشد. 

خواسته ما این است که چرخ کارخانه را بچرخانید و ما را ملزم بکنید که پیگیر مشکلات باشیم.