فرودین ماه سال گذشته خبر تعطیلی معدن کرومیت آسمینون کرمان خبرساز شد. تعطیلی این معدن، ۱۳۰۰ کارگر را بیکار کرده بود و کارگران در اعتراض به این تعطیلی برای مدتی مسیر ترانزیتی استان هرمزگان، کرمان و سیستان و بلوچستان را بستند؛ مسأله‌ای که باعث ورود مستقیم فرماندار، استاندار، نماینده مجلس و سازمان صنعت و معدن کرمان و بعد از مدتی مشکل رفع شد و فعالیت کارخانه مجددا از سر گرفته شد.

به گزارش ایلنا، کمی بعد از آغاز فعالیت معدن، در اردیبهشت ماه سال گذشته، کارگران به دنبال مطالبات خود به مدت سه روز دست به اعتراض زدند. اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل، انعقاد قرارداد یک ساله به روال سال‌های گذشته و برداشتن سقف پرداخت حق اولاد از مهم‌ترین مطالبات این کارگران بود که با پیگیری‌های مسئولان وقت، کارفرما ملزم به اجرای تعهدات شد.

در همین خصوص «منصور شکراللهی» نماینده کرمان در مجلس گفته بود: «مدیرعامل مجتمع معدنی کرومیت فاریاب متعهد شد تا این موارد را هرچه سریع‌تر در راستای بهبود اوضاع کسب و کار، ایمنی و بهبود وضع معیشتی معدن‌کاران معدن کرومیت فاریاب انجام دهد. اگر حق و حقوق کارگران پرداخت نشود طبق قانون پروانه بهره‌برداری ملغی می‌شود و سرمایه‌گذاری به کسی دیگری واگذار خواهد شد».

حالا بعد از گذشته یک سال از پیگیری‌ها، کارگران معدن کرومیت از تکرار اتفاقات سال گذشته خبر می‌دهند. به گفته آنها، معدن دوباره تعطیل شده و ۱۳۰۰ کارگر با سابقه‌های بالا از ۵ سال تا ۱۸ سال بیکار شده‌اند.

این کارگران می‌گویند: به دنبال جلساتی که سال گذشته برگزار شد، قرار بود امسال قرارداد یک‌ساله با ما بسته شود اما قراردادی که کارفرما جلوی ما گذشت خلاف این وعده بود.

به گفته آنها، قراردادی که برای امضای کارگران آورده شده ظرف چند ساعت جمع شده است. این در حالی است که این کارگران به صورت شیفتی کار می‌کنند و به گفته خودشان حداقل باید سه روز فرصت به کارگران برای امضای قرارداد داده می‎شد. کارگران می‌گویند: کارفرما به این بهانه که ما قرارداد را امضا نکردیم، شرکت را تعطیل کرد و رفت و ما حدود یک ماه است که بیکار و سرگردان شده‌ایم.

آنها می‌گویند: کارگران پیگیری کار را به استانداری و فرمانداری سپردند و آنها هم پیگیر هستند. نامه زدند که کارفرما دیگر صلاحیت اداره این شرکت را ندارد اما فعلا هیچ اتفاقی نیفتاده است.

این کارگران می‌گویند: سال گذشته کارفرما کمبود سیمان را بهانه کرد و شرکت را تعطیل کرد اما صنعت و معدن جنوب کرمان این مشکل را رفع کرد.

کارگران می‌گویند: پارسال شرکت را یک ماه تعطیل کردند و الان هم کارفرما می‌خواهد کاری کند که در نهایت ما قرارداد را با پیمانکار امضا کنیم، در حالی‌که حاضر به انعقاد قرارداد با شرکت‌های پیمانکاری نیستیم.

در همین خصوص «جمشید سراجی» فرماندار شهرستان منوجان ضمن تأئید خبر تعطیلی معدن کرومیت آسمینون به ایلنا گفت: به همراه استاندار در حال پیگیری این موضوع هستیم. ما در کنار کارگرانیم و از آنها خواستیم تا موضوع را از مجاری قانونی پیگیری کنند.

فرماندار شهرستان منوجان گفت: به زودی در این خصوص به طور کامل اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.