یک کارشناس حوزه کار با بیان اینکه امروز با سرمایه کم نمی‌توان ابزار کار تهیه کرد چه برسد به این که یک کسب و کار را راه‌اندازی کرد، گفت: تصویب قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار به تنهایی کافی نیست و باید آن را در اجرا محک زد.

عبدالله مختاری در گفت‌وگو با ایسنا گفت: قبل از ایجاد یک شغل و راه‌اندازی هر کسب و کاری باید فضای کسب و کار را به گونه‌ای فراهم کنیم که تولیدکننده مبتکر، مخترع و فارغ‌التحصیل دانشگاه اجازه پیدا کند آنچه مفید جامعه و نفع واردات کشور است، تولید کند.وی افزود: متاسفانه بروکراسی‌های اداری و دولتی در بسیاری موارد مانع ظهور و بروز ایده‌های کارآفرینان و سرمایه‌گذاران می‌شود.

این کارشناس حوزه کار در پاسخ به این پرسش که آیا می‌توان با مبالغ اندکی همچون پنج میلیون تومان اشتغالزایی کرد؟ گفت: معتقدم با چنین ارقامی ابزار کار هم نمی‌دهند، چه برسد به اینکه یک شغل به وجود آورد. اگر فردی سرمایه اولیه هم داشته باشد باید ابزارآلات، تجهیزات و ماشین‌آلات مورد نیاز را تهیه کند که با توجه به افزایش قیمت‌ها و هزینه‌ها ممکن نیست.وی افزود: یک دستگاه جوش قبلاً ۵۰۰هزار تومان بود ولی امروز بیش از ۷ میلیون تومان است لذا شاید در گذشته می‌توانستیم با مبالغ پایین اشتغالزایی کنیم ولی امروز هزینه‌ها و قیمت مواد اولیه افزایش یافته و سرمایه‌گذاری در بخش‌های زودبازده را دشوار کرده است.

این کارشناس حوزه کار ادامه داد: در شرایط حاضر نمی‌توان به یک جوان بیکار گفت که یک پراید بخرد و با آن مسافرکشی کند، چون همان پراید ۱۷۰میلیون تومان شده است. قیمت یک موتورسیکلت هم کمتر از ۳۰میلیون تومان نیست، بنابراین صرف‌نظر از سرمایه، تامین ابزار کار هم مهم است.