کانون بازنشستگان کارگری تهران با صدور بیانیه‌ای، نسبت به افزایش 10درصدی مستمری بازنشستگان غیرحداقل‌بگیر اعتراض کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، این تشکل صنفی ضمن اعتراض به افزایش 10درصدی مستمری سایر سطوح مزدی و نادیده گرفته شدن قوانین مزدی، خواستار تجدیدنظر دولت در تعیین مستمری بازنشستگان کارگری شده است. این تشکل بازنشستگان می‌گوید باید مصوبات شورای عالی کار بدون کم و کاست برای بازنشستگان کارگری اجرایی شود.

همچنین اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری، دیروز اعضای خود را به منظور نقد و بررسی افزایش مستمری بازنشستگان در محل خانه کارگر گرد هم آورد.

در پایان این نشست، اعضای این اتحادیه بیانیه‌ای منتشر کردند. در این بیانیه آمده است: نظام بیمه‌ای، مستمری را براساس میزان سپرده‌گذاری و حق بیمه پرداختی در زمان اشتغال تعریف کرده و دولت حق ندارد به لحاظ شرعی و قانونی به کمتر از نرخ تورم که همان کاهش قدرت خرید است، آن را پرداخت کند. این عمل دقیقاً خلاف شرع و قانون است، حتی اگر دولت نام آن را عدالت و کاهش شکاف پرداخت بگذارد. ضمن اعتراض و انتقاد به اظهارات اخیر وزیر کار خواستار اجرای صحیح قانون منطبق بر پیشنهاد هیات مدیره سازمان تامین اجتماعی هستیم و متذکر می‌شویم که اعتراضات خود را از ناحیه مراجع قانونی و سایر روش‌های مطالبه‌گری تا اخذ نتیجه مطلوب ادامه می‌دهیم و این را یک حق ذاتی و قانونی می‌دانیم. امید داریم که دولت بیش از این تلاش نکند که این جامعه چند میلیونی را مورد آزمون قرار دهد چرا که ما بارها در میدان‌های مختلف آزمون خود را پس داده‌ایم و نتایج آن کاملا روشن و آشکار است.

در ادامه این بیانیه خطاب به رئیس دیوان عدالت اداری آمده است: ما بازنشستگان سایر سطوح مزدی، شاهد کاهش میزان افزایش مستمری خود از ۳۸درصد مصوب شورای عالی کار به ۱۰درصد بوده‌ایم. این در حالی است که تأمین اجتماعی یک نهاد عمومی و غیردولتی، بدون اتکا و دریافت منابع و بودجه عمومی است و منابع و مصارف آن براساس محاسبات بیمه‌ای است و قواعد بودجه‌ای دولت که به شکل سالانه وضع می‌شود، نمی‌تواند بر آنها حاکم باشد. بنابراین ما مستمری‌بگیران سازمان تأمین اجتماعی مجدانه خواستار ابطال مصوبه دولت در خصوص اعمال ماده ۹۶ قانون تأمین اجتماعی درباره افزایش ۱۰درصدی حقوق مستمری‌بگیران سایر سطوح تحت پوشش این سازمان هستیم.