یک مقام مسئول کارگری معتقد است از آنجا که خط فقر دربرگیرنده و برگرفته از هزینه‌های سبد معیشت کارگران است چنانچه به طور واقعی در کشور اعلام شود، مانعی در جایگزینی آن به جای هزینه سبد معیشت در تعیین حقوق و دستمزد وجود ندارد.

فتح‌الله بیات در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به تعیین رقم سبد معیشت کارگران در شورای عالی کار، درباره محاسبه و مبنا قرار دادن خط فقر برای تعیین حقوق و دستمزد ابراز عقیده کرد و گفت: خط فقر و هزینه سبد معیشت می‌تواند هر دو در تعیین دستمزد مبنا قرار گیرد ولی اگر به درستی تعیین شود، نتیجه‌بخش است.

وی ادامه داد: آنچه مسلم است قانون در ماده ۴۱ ملاک و معیار تعیین حداقل دستمزد را مشخص کرده است. ماده ۴۱ می‌گوید نرخ تورم و سبد معیشت در تعیین دستمزد باید محاسبه شود و سبد معیشت در زندگی کارگران تاثیرگذار است اما تاکنون خط فقر مبنای تعیین دستمزد قرار نگرفته و تعریف واحد و مشخصی در مورد آن ارائه نشده است.این مقام مسئول کارگری متذکر شد: ایرادی ندارد که در تعیین حقوق و دستمزد به جای محاسبه هزینه سبد معیشت، خط فقر مدنظر قرار گیرد چون خط فقر به نوعی دربرگیرنده و برگرفته از هزینه‌های سبد معیشت است و لذا اگر خط فقر واقعی اعلام شود مانعی در جایگزینی آن به جای سبد معیشت وجود ندارد.

بیات تصریح کرد: در حال حاضر عمده اجناس و کالاها لحظه‌ای با تغییر قیمت مواجه می‌شوند ولی می‌بینیم خط فقر ثابت می‌ماند در حالی‌که مصرف‌کننده و کسی که در بازار خرید می‌کند کاهش قیمت را احساس نمی‌کند و اقلام مصرفی خود را روزبه‌روز در حال تغییر قیمت می‌بیند به همین دلیل تاکید داریم که سبد معیشت حائز اهمیت است و اگر به طور واقعی تعیین شود، کارگران و دستمزد آنها نیز واقعی و به خط فقر نزدیک می‌شود.

به اعتقاد رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی، دولت‌ها به‌رغم تلاش‌های صورت گرفته نتوانسته‌اند قیمت‌ها را در بازار ثابت نگه دارند و تورم را مهار کنند، از این رو نباید به بهانه تورم، نسبت به افزایش دستمزدها مقاومت صورت گیرد.