تازه‌ترین نتایج عملکرد یارانه دستمزد حاکی از آن است که از سال ۱۳۹۸ تا پایان شهریور ماه ۱۴۰۰ جمعا ۵۱هزار و ۵۰ نفر از جویندگان کار در این طرح ثبت‌نام کرده‌ و طی این مدت ۳۲هزار و ۵۵۰ قرارداد کار منعقد شده که بیشترین میزان قراردادها متعلق به واحدهای فعال در بخش خدمات بوده است.

به گزارش ایسنا، طرح یارانه دستمزد ازجمله طرح‌های اثرگذار در حوزه اشتغال به شمار می‌رود که براساس آن در صورت جذب نیروی کار شغل اولی در واحدهای اقتصادی ۳۰درصد مبلغ دستمزد نیروی کار به شکل یارانه از طرف دولت به مدت یک سال به کارفرمایان پرداخت می‌شود. تازه‌ترین گزارش معاونت اشتغال وزارت کار از عملکرد طرح پرداخت یارانه دستمزد نشان می‌دهد که از سال ۱۳۹۸ تا پایان شهریور ماه ۱۴۰۰ جمعا ۵۱هزار و ۵۰ نفر از جویندگان کار در این طرح ثبت‌نام کرده‌اند.‌ همچنین تعداد واحدهای متقاضی ۸۶۷۱ واحد بوده و در این مدت ۳۲هزار و ۵۵۰ قرارداد منعقد شده است. به‌طور کلی واحدهای اقتصادی بخش تعاونی و خصوصی مشارکت‌کننده در ۱۶ استان در این طرح تعداد ۸۶۷۱ بنگاه بوده که از این میان، تعداد ۶۷۴۱ بنگاه با جذب نیروی کار در چارچوب این طرح مورد حمایت قرار گرفته‌‌اند.

بررسی تعداد قراردادها نشان می‌دهد که ۴۸درصد از قراردادها در بنگاه‌هایی با شخصیت حقیقی و بیش از نیمی از قراردادها معادل ۵۲درصد در بنگاه‌هایی با شخصیت حقوقی منعقد شده است. ۹۱درصد قراردادها در بنگاه‌های خصوصی و ۹درصد از قراردادها در بنگاه‌هایی با مالکیت تعاونی منعقد شده که به نظر می‌رسد با توجه به سهم حدود ۵درصدی بخش تعاون از اقتصاد، مشارکت ۹درصدی بنگاه‌های بخش تعاونی در این طرح رقم مطلوبی است.

از میان کارجویان جذب شده ۴۲.۵درصد دارای تحصیلات دیپلم، ۱۲.۸درصد دارای تحصیلات فوق‌دیپلم، ۳۸.۶درصد دارای تحصیلات کارشناسی و ۶.۱درصد دارای تحصیلات کارشناسی ارشد و بالاتر بوده‌اند. در طرح یارانه دستمزد، مردان ۶۲درصد و زنان ۳۸درصد از سهم اشتغال را به خود اختصاص داده‌اند.

هدف کمی طرح با توجه به بودجه اختصاص داده شده، ایجاد ۳۰هزار فرصت شغلی بوده که علاوه بر آنکه کل تعهد استان‌ها محقق شده، با توجه به اقبال نسبتاً خوب کارفرمایان از طرح، ۳۲هزار و ۵۵۰ فرصت شغلی در استان‌های هدف طرح ایجاد شده که بر این اساس میزان تحقق اهداف طرح تاکنون به ۱۰۸درصد رسیده و نمایانگر کارآمدی طرح و میزان بالای استقبال بازار کار از آن بوده است.