صبح دیروز گروهی از پذیرفته‌نشدگان آزمون استخدامی آموزشیاران و آموزش‌دهندگان نهضت سوادآموزی با حضور مقابل ساختمان مجلس، برای چندمین بار خواستار رسیدگی به وضعیت شغلی خود شدند.

به گزارش ایلنا، این گروه از کارکنان که از نقاط مختلف کشور برای پیگیری وضعیت شغلی خود عازم تهران شده‌اند، می‌گویند: حدود ۶ هزار نفر هستیم که پس از ۱۰ تا ۱۵ سال فعالیت شغلی در نقاط محروم کشور به عنوان آموزش‌یار و آموزش‌دهنده نهضت سوادآموزی، بعد از پذیرش نشدن در آزمون استخدامی بیستم تیر ماه شغلمان را از دست داده‌ایم و در عین حال سازمان آموزش و پرورش به عنوان متولی ما نهضتی‌ها، ملاک ادامه فعالیت ما را قبولی در آزمون اعلام کرده و اخیرا نیز بخشنامه‌ای به همه دفاتر استان‌ها و شهرستان‌ها برای ترک‌ کار نهضتی‌هایی که در آزمون پذیرفته نشده‌اند، ارسال کرده است.

یکی از این آموزشیاران با ناعادلانه خواندن آزمون آموزشیاران نهضت سوادآموزی و مقایسه با نیروهای حق‌التدریس پیش‌دبستانی و سرباز معلمان، گفت: همه این گروه‌ها بدون آزمون وارد دانشگاه فرهنگیان شدند اما برای آموزشیاران چنین شرایطی به وجود نیامد و برای ادامه فعالیت آزمون برگزار کردند. این تبعیض محسوب می‌شود. از یک نهضتی بعد از ۱۴ تا ۱۵ سال خدمت چرا باید الان آزمون ‌استخدامی گرفته شود؟ چرا از بدو شروع به کارمان از ما آزمون نگرفتند تا امروز در شرایط فعلی اقتصادی کشور، مشکلاتمان با از دست دادن شغل چند برابر نشود؟

وی افزود: در بدو شروع به کارمان به ما گفته بودند پس از دو سال کار در نهضت سوادآموزی در وزارت آموزش و پرورش استخدام می‌شویم اما حالا بعد از ۱۴ سال پشت سد آزمون جا مانده‌ایم.

این آموزش‌دهندگان با بیان اینکه برای سایر گروه‌ها مثل سرباز معلمان، حق‌التدریسی‌ها و... آزمون را حذف کرده‌اند، افزود: نباید در مورد آموزش‌دهندگان نهضتی تبعیض روا می‌داشتند. آموزش‌دهندگان نهضت سال‌ها با کمترین دستمزد در مناطق دورافتاده و روستایی کشور کار کرده‌اند و استحقاق توجه بیشتر را از مسئولان داشتند نه اینکه بعد از سال‌ها خدمت شغلمان را از ما بگیرند و ما را به حال خود رها کنند.

وی با بیان اینکه در تجمعات قبلی که در روز ۲۹ و ۳۰ تیر ماه انجام دادیم از طرف تعدادی از نمایندگان مجلس به ما وعده داده شد که بعد از تعطیلات ماه محرم موضوع طرح جذب شش هزار نفر نهضتی پذیرفته نشده را در صحن علنی مجلس مطرح و پیگیری کنند، گفت: نماینده مراغه و عجب‌شیر در مجلس، طرح حذف آزمون برای همه مشمولین وزرات آموزش و پرورش را نوشته و قرار است در صحن علنی مجلس مطرح شود.

یکی دیگر از معترضان حاضر در این تجمع نیز گفت: با وجود اینکه حدود ۷۰درصد از همکاران ما در آزمون ۲۰ تیر ماه با کسب نمره قبولی پذیرفته شدند، این آزمون ملاکی خوبی برای ارزیابی صلاحیت استخدام نهضتی‌ها نبود.

به گفته وی، با شروع سال تحصیلی جدید همکاران پذیرفته شده در آزمون استخدامی شروع به فعالیت کرده‌اند.