در حالی که براساس اعلام وزارت آموزش و پرورش تاکنون ۷۸ درصد دانش‌آموزان یعنی ۱۱ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در شبکه شاد عضو  و ۸۹۲ میلیون و ۲۱۰ هزار فایل در این شبکه بارگذاری و تبادل شده است؛ این موضوع مطرح می‌شود که تبادل این میزان فایل معادل ۱۸ میلیون گیگابایت با هزینه هرگیگابایت هزار تا پنج هزار تومان، معادل ۱۸ تا ۹۰ میلیارد تومان هزینه دربردارد که در حال حاضر بر دوش مردم است.

مهدی شرفی، سرپرست مرکز برنامه‌ریزی و فناوری وزارت آموزش و پرورش با اشاره به موضوع آموزش از راه دور و چالش‌های فناوری و اینکه این هزینه در حال حاضر از جیب مردم پرداخت می‌شود، گفت: سه ماه است که مدرسه‌ها تعطیل است، هزینه آموزش، ایاب و ذهاب و غیره قبلا وجود داشته و اکنون این هزینه‌ها به نوعی جایگزین هزینه‌های جاری شده است.

سرپرست مرکز برنامه‌ریزی و فناوری وزارت آموزش و پرورش افزود: البته ما به دنبال آن هستیم که هزینه مصرفی شبکه شاد رایگان شود. این موضوع با ستاد ملی مدیریت کرونا نیز مطرح شده و پیگیر هستیم که از طریق مراجع ذی‌ربط این اتفاق بیافتد و اینرتنت مصرفی

رایگان شود.

شرفی با بیان اینکه نمی‌توانستیم آموزش‌ را در تعطیلات ناشی از کرونا تعطیل کنیم، گفت: از همان روزهای ابتدایی تعطیلات، آموزش مکمل از طریق رسانه ملی شروع شد. ضعف بزرگ آموزش تلویزیونی عدم امکان تعامل دوطرفه بود و آموزش و پرورش باید دنبال راه دومی می‌رفت که در زمان محدود قابل پیاده‌سازی و جوابگوی جمعیت ۱۶میلیونی باشد.

وی ادامه داد: در همین راستا شبکه شاد ایجاد و همکاران ما دریافت مجوز استفاده رایگان از اینترنت را به ستاد کرونا بردند. آنها که متولی پهنای باند هستند باید کمک کنند تا فرآیند آموزش پیش برود و هزینه خانواده‌ها هم

کمتر شود.

سرپرست مرکز برنامه‌ریزی و فناوری وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه معلمان ما به طور پراکنده آموزش‌ها را در پیام‌رسان‌های خارجی شروع کرده بودند و هزینه اینترنت استفاده از پیام‌رسان خارجی چند برابر بوده است اظهار کرد: مصرف پهنای باند داخلی ۳۰ درصد افزایش یافته و به این معناست که از پهنای باند خارجی صرفه‌جویی شده است. قبلا مردم این کار را در پیام‌رسان‌های دیگر انجام می‌دادند و چند برابر هزینه می‌کردند.

شرفی گفت: اگر یک دستگاه تلفن هوشمند هم در خانه باشد برای چند فرزند دانش‌آموز قابل استفاده است و این پوشش ما را افزایش داده است.

وی افزود: کانال‌های اختصاصی محتوا ایجاد کرده‌ایم. پنج هزار محتوا بارگذاری شده و معلمان می‌توانند اینها را به اشتراک بگذارند. ضمن آنکه فایل‌های بارگذاری شده در داخل شبکه، فشرده‌سازی شده است. پوشش شبکه خوب است. ۹۸ درصد مدیران مدارس عضو شبکه شاد هستند و امکانات جدید در حال اضافه شدن است.

وی درباره بازخوردهای دریافتی و میزان رضایت از شبکه شاد گفت: افرادی که استفاده کرده‌اند تعدادی با بنده تماس گرفتند و رضایت داشتند. شبکه شاد بسیار زود فراگیر شد. اکنون سیستم کارش را انجام می‌دهد. استفاده از شبکه الزامی نبوده است. به هرحال شبکه شاد تنها کانال رسمی آموزش است. اگر جایی امکان استفاده نباشد روش‌های دیگر آموزش دنبال می‌شود؛ اما اگر دسترسی وجود داشته باشد باید این کار را انجام دهند.

سرپرست مرکز برنامه‌ریزی و فناوری وزارت آموزش و پرورش در برنامه تلویزیونی پرسشگر با بیان اینکه استفاده از مدرسه تلویزیونی کند و شل نشده است، گفت: اما باید در نظر داشت که آموزش یک فرآیند تعاملی است. محتوا ارائه شد اما دانش‌آموزی که محتوا را از تلویزیون دیده اگر سوال داشته باشد باید در بستری آن را مطرح کند که در مدرسه تلویزیونی این امکان وجود نداشت.