مراسم تجدید میثاق با آرمان‌های امام راحل در نخستین روز از هفته کار و کارگر، دیروز (جمعه پنجم اردیبهشت ماه) برگزار شد.

به گزارش «توسعه ایرانی»، دبیرکل خانه کارگر در این مراسم گفت: امیدواریم مسئولان کشور در ایام شیوع کرونا به فکر کارگرانی باشند که دستشان کوتاه است و حقوق روز و ماه ندارند.

علیرضا محجوب افزود: سلام می‌کنم به امام راحل(ره) که همواره پشتیبان پابرهنگان و کارگران ایران بودند. سلام می‌کنم به رهبری که این مسیر را همه ساله در هفته کارگر دنبال کرده‌اند و همواره از کارگران دفاع کرده‌اند.

وی افزود: همان‌طور که همه ساله این مراسم برگزار می‌شود، اولین روز از هفته کارگر و گرامیداشت آغاز هفته کارگر را در کنار مرقد امام راحل شروع می‌کنیم. البته به این دلیل که درهای مرقد بسته است و مسئولان براساس شرایط فعلی کشور برای حفظ سلامت مردم درها را بسته‌اند، این مراسم را به صورت مجازی و بیرون از حرم مطهر برگزار می‌کنیم. از همه شما که به شکل مجازی در این مراسم حضور یافته‌اید، تقدیر می‌کنم و همه شما را کنار خودمان احساس می‌کنیم.

دبیرکل خانه کارگر تصریح کرد: امیدواریم مسئولان کشور در ایام شیوع کرونا به فکر کارگرانی باشند که دستشان کوتاه است و حقوق روز و ماه ندارند. امیدواریم به فکر بازنشستگانی باشند که مستمری آنها در سال 99 کفاف زندگی آنها را نمی‌دهد و براساس مصوبه قانون بودجه 99 اصرار داریم که در مورد مصوبه شورای عالی کار تجدیدنظر شود.

وی ادامه داد: امیدواریم وعده‌هایی که برای اصلاح مصوبه شورای عالی کار داده شده، عملی شود و شورای عالی کار مجددا تشکیل جلسه داده و آن را اجرا کند. موضوعات گفتنی زیاد است و متاسفانه این روزها جامعه کارگری شرایط سختی را می‌گذراند. این ویروس کشتارگاه اصلی برای کارگران است. بسیاری از این کشته‌ها بازنشستگان یعنی کارگران دیروز هستند.

محجوب خاطرنشان کرد: به همه خانواده‌هایی که عزیزان خود را در عرصه مقابله با ویروس کرونا از دست داده‌اند، تسلیت می‌گویم. امیدواریم تلاش‌های کارگران بخش درمان، خدمات، اداری بیمارستان‌ها و پرستاران، بهیاران و پزشکان مقبول باشد؛ عزیزانی بودند که در این محیط‌ها به شهادت رسیدند. در واقع این شهدا در عرصه کار، جان خود را از دست داده‌اند. آرزو می‎کنیم همه کارگران مسلمان که جان خود را از دست داده‌اند، در بهشت جاودان باشند و آرزوی روزگاری خوب برای بازماندگانشان و روزهای خوب برای مردم جهان داریم. همه تلاش ما این است که با وجود شیوع کرونا از طریق برنامه‌های مجازی بتوانیم هفته کارگر را گرامی بداریم.

خدایی: ظرفیت‌های قانونی اجازه دفاع از حقوق کارگران را می‌دهد

«علی خدایی» عضو کارگری شورای عالی کار نیز در این مراسم که به صورت مجازی در صفحه اینستاگرام خانه کارگر برگزار شد، اظهار داشت: جامعه کارگری در تمامی عرصه‌های انقلاب در کنار نظام جمهوری اسلامی حضور پررنگ داشته و حامی نظام بوده است.

وی افزود: گروه کارگری شورای عالی کار به نمایندگی از کارگران و سایر دوستانی که از طرق مختلف نهایت تلاش خود را برای احقاق حق کارگران کردند، در مذاکرات مزدی شرکت کرد و برای رسیدن به توافق برد - برد بین کارگران و کارفرمایان تلاش کرد. ما در چهار سال گذشته در شورای عالی کار حضور داشتیم و راه و رسم مذاکره را از نمایندگان قبلی به خوبی آموخته‌ایم.

خدایی با اشاره به اینکه وظیفه‌ای که امروز روی دوش ما است تامین منافع کارگران است، گفت: ما از ابتدا گفتیم که هر نوع توافقی را نمی‌پسندیم و معتقدیم که با همین اعداد و وضعیت می‌شد تصمیم‌های بهتری گرفت. تلاش خود را کردیم اما متاسفانه به دلایل متعدد که بارها گفته شده، گروه کارگری به این نتیجه رسید که منافع جامعه کارگری به صورت کامل تامین نشده و این تکلیفی است که بر دوش ما است که در جایی که احساس می‌کنیم منافع کارگران تامین نشده، ایستادگی کنیم.

صادقی: درباره همسان‌سازی نمی‌توان با سیاست یک بام و دو هوا پیش رفت. بازنشستگان تامین اجتماعی دستشان خالی است و باید به اجرای عدالت و کاهش فاصله بین مستمری بازنشستگان کشوری و تامین اجتماعی توجه کرد

عضو کارگری شورای عالی کار گفت: ما باید به صورت جدی از طریق ایستادگی، مذاکره و پیگیری منافع کارگران را محقق کنیم. پیگیری‌های ما از طریق قانونی ادامه خواهد داشت. ما معتقدیم که ظرفیت‌های قانونی در نظام به ما این اجازه را می‌دهد که از حقوق قانونی کارگران دفاع کنیم و مطالبات کارگران را محقق کنیم.

وی افزود: ما با علم به اینکه حداقل مزد کارگران طبق ماده 111 قانون کار معیار مستمری بازنشستگان است، بر سر افزایش حقوق پایه چانه‌زنی کردیم. تلاش کردیم تا مزایای مزدی روی حداقل مزدی افزوده شود. این مسأله برای مستمری بازنشستگان حیاتی بود که متاسفانه نهایتاً به این اجماع نرسیدیم و مصوبه شورای عالی کار از سوی نمایندگان کارگری امضا نشد. اما به هر حال پیگیری‌های ما برای دستمزد در بستر قانون از دیوان عدالت ادامه خواهد داشت.

سیاست یک بام و دو هوا در همسان‌سازی، مورد قبول نیست

«حسن صادقی» معاون امور شهرستان‌های خانه کارگر نیز در این مراسم، اظهار داشت: درود می‌فرستم به حضرت امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری که همواره مهم‌ترین پشتیبان کارگران بوده‌اند. امروز روز بیعت مجدد با امام راحل(ره) و مقام معظم رهبری است. خانه کارگر همواره از ابدا از اندیشه‌های ژرف امام حمایت کرده است.

وی با اشاره به اینکه امیدواریم در پایان این ماه شاهد محو ویروس کشنده کرونا باشیم، گفت: خوشحالیم که این مراسم و سنت زیبای بزرگداشت مقام کارگر که وحدت جامعه کارگری را رقم می‌زند، به صورت مجازی استمرار یافت. تا پایان هفته کارگر برنامه‌های خانه کارگر در خصوص گرامیداشت این هفته به صورت مجازی برگزار می‌شود.

صادقی با بیان اینکه آنچه برای کارگران اهمیت ویژه دارد، موضوع دستمزد، معیشت، امنیت شغلی و احیای اقتصاد ایران با شعار محوری  سال است که مقام معظم رهبری به آن اشاره فرمودند، تصریح کرد: توجه ویژه به بحث مزد و معیشت کارگران می‌تواند جامعه کارگری را از تنگنا برهاند. کارگران خط مقدم تولید هستند و نباید این مسأله را فراموش کرد.

معاون دبیرکل خانه کارگر خاطرنشان کرد: اگر به صورت ابتر به موضوع دستمزد بپردازیم، کارگران ناراضی خواهند بود. محتوای شعار سال که توسط رهبری انقلاب تعیین شد، این بود که رضایت کارگران جلب شود.

وی ادامه داد: خانه کارگر همواره به دنبال پیاده کردن شعار رهبری انقلاب و رضایت‌مندی جامعه کارگری است. موضوع دستمزد بسیار برای کارگران اهمیت دارد. در این راستا آقای محجوب مصرانه به دنبال جلب رضایت کارگران از طریق تلاش برای مذاکره مجدد در شورای عالی کار بوده‌اند.

صادقی با اشاره به مطالبات بازنشستگان در حوزه همسان‌سازی و اجرای عدالت بین بازنشستگان کشوری و بازنشستگان تامین اجتماعی گفت: در این خصوص نمی‌توان با یک بام و دو هوا پیش رفت. بازنشستگان تامین اجتماعی دستشان خالی است و باید به اجرای عدالت در خصوص کاهش فاصله بین مستمری بازنشستگان کشوری و تامین اجتماعی توجه کرد.

خدایی: باید به صورت جدی از طریق ایستادگی، مذاکره و پیگیری منافع کارگران را محقق کنیم. معتقدیم که ظرفیت‌های قانونی این اجازه را می‌دهد که از حقوق قانونی کارگران دفاع کنیم و مطالبات کارگران را محقق کنیم

وی افزود: انتظار داریم مجلس محترم تلاش کند تا عدالت در حوزه بازنشستگان تامین اجتماعی فراهم شود. باید در مذاکرات روش برد - برد را اجرا کنیم و در این راستا شعار سال مقام معظم رهبری را اجرایی کنیم. خانه کارگر مرکز ثقل جریان فکری کارگری است و کارگران باید این خط رو به رشد را مورد توجه قرار بدهند.

وی در پایان تصریح کرد: ما پایبند به اصول انقلاب و اهداف جامعه کارگری هستیم و این را قاطعانه اعلام می‌کنیم. دستاوردهای انقلاب و تعهد به نظام و انقلاب را باید مدنظر قرار داد چرا که تنها در سایه نظام است که می‌توانیم اهداف کارگری را محقق کنیم. هیچ نظامی به جز نظام ولایت فقیه نمی‌تواند اهداف کارگری را محقق کند و خانه کارگر از ابتدا اعلام کرده است که در این دفاع به صورت منطقی ورود خواهد کرد و رمز پویایی تشکیلات ما نیز این خواهد بود.