در حالی‌که تنها یک هفته به پایان سال باقی مانده، رقم دستمزد سال آینده کارگران و افزایش آن در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

به گزارش وسعه ایرانی، تاکنون دو جلسه رسمی دستمزد لغو شده و کارفرمایان و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی دلیل لغو این جلسات را شیوع کرونا ویروس عنوان کرده‌اند.

روال برگزری جلسات شورای عالی کار در سال‌های گذشته این بود که این جلسات تا روزهای پایانی اسفند با حضور نمایندگان کارگری، کارفرمایی و دولت ادامه داشت تا در نهایت با توافق طرفین، میزان افزایش دستمزد ۱۴ میلیون نفر از کارکنان تحت پوشش قانون کار مشخص شود اما امسال بسیاری پیش‌بینی می‌کنند که این اتفاق رخ نمی‌دهد و ممکن است به دلیل شیوع ویروس کرونا، این جلسات به سال آینده و زمانی نامعلوم موکول شود.

در همین زمینه نماینده ناظر مجلس در شورای عالی کار گفت: متاسفانه تاکنون جلسه شورای عالی کار در سال 98 تشکیل نشده است. این در حالی‌ست که هر سال به ویژه در پایان سال جلسه‌ای به منظور تعیین نرخ حداقل دستمزد کارگران تشکیل می‌شد اما بعید است با توجه شرایط خاص کنونی کشور، جلسه‌ای تا پایان سال برگزار شود.

«منصور مرادی» در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت درباره تعیین نرخ حداقل دستمزد کارگران در سال 99 گفت: حداقل حقوق و دستمزد کارگران در سال 97 یک میلیون و 500هزار تومان در نظر گرفته شد اما گفته شده در سال 99 این حقوق نباید کمتر از دو میلیون و 800هزار تومان باشد. البته مبنای افزایش یک میلیون و 300هزار تومانی حقوق کارگران مشخص نیست که باید با توجه به تورم و افزایش افسارگسیخته قیمت‌ها، منبع تامین این افزایش حقوق‌ها شفاف شود تا دولت در میانه سال برای پرداخت آن مشکل پیدا نکند.

نماینده مریوان در مجلس افزود: بیش از یک سوم درآمدهای کشور متکی به نفت است و به دلیل تحریم‌ها، فروش آن کاهش پیدا کرده به همین دلیل بسیاری از سازمان‌ها حقوق و مزایای کارکنان خود را به حداقل رساندند و دولت نیز برنامه‌ای برای جایگزین درآمدهای نفت ندارد، در حالی‌که باید حداقل از افزایش قیمت‌ها جلوگیری کند تا کارگران بتوانند با این حقوق ناچیز زندگی کنند.

استرس دستمزد را به کارگران تحمیل نکنیم

یک مقام مسئول کارگری می‌گوید: وقتی کارگران در معرض آلودگی ویروس کرونا قرار دارند و با تمام توان سر کار خود حاضر می‌شوند، حداقل انتظارشان این است که استرس دستمزد سال آینده را به آنها تحمیل نکنیم و وظیفه شورای عالی کار است که این دغدغه را کاهش دهد.

هادی ابوی در گفت‌وگو با ایسنا با انتقاد از تشکیل نشدن جلسات تعیین دستمزد ۱۳۹۹ کارگران، اظهار کرد: همان‌طور که از طریق ویدئوکنفرانس، طرح‌های ملی و پروژه‌های تعاونی را افتتاح کردیم، می‌توانستیم طی دو هفته اخیر که جلسات بررسی و تعیین دستمزد کارگران را در شورای عالی کار تعطیل کردیم از این طریق، مذاکرات مزد را دنبال کنیم و نهایتا صورتجلسه در زمان دیگری به امضا می‌رسید اما متاسفانه کرونا به بهانه خوبی برای لغو جلسات دستمزد تبدیل شده است.

وی افزود: متاسفانه سال‌هاست که تعیین دستمزد کارگران به دقیقه ۹۰ و جلسات فشرده آخر سال کشیده می‌شود، در حالی که جامعه کارگری در شرایط سخت و تحریم‌ها و بحران‌ها در کنار دولت و در صف مقدم تولید و جهاد اقتصادی بوده‌اند.

این مقام مسئول کارگری احتمال موکول شدن نشست تعیین دستمزد به سال بعد را بعید دانست و گفت: اگر این اتفاق بیفتد بدعت جدیدی است که قطعا در تقویم کاری سال آینده آثار و پیامدهای زیان‌باری به دنبال خواهد داشت. دبیر کانون عالی انجمن های صنفی کارگران در پایان گفت: نمایندگان کارگران در شورای عالی کار آمادگی خود را برای مذاکره اعلام کرده و حاضرند حتی در شرایط بهداشتی و کاملا استریل با رعایت نکات بهداشتی مذاکره کنند. امیدواریم در هفته آینده حداقل یک جلسه برای بررسی دستمزد سال  ۱۳۹۹ برگزار شود.

تاکید جامعه کارگری بر تشکیل جلسه تعیین دستمزد

«ناصر چمنی» نماینده کارگران در شورای عالی کار نیز با انتقاد از عدم برگزاری جلسه شورای عالی کار در هفته‌های گذشته می‌گوید: در حالی‌که برخی از کارگران با حداقل امکانات ایمنی و بهداشتی فعالیت می‌کنند، لغو جلسات شورای عالی کار در واقع اهمیت ندادن به جامعه کارگری است.

وی افزود: مگر کارگران شهروند این کشور نیستند و حقوق شهروندی و اجتماعی ندارند که در این وضعیت کار کنند ولی تصمیم در مورد آینده و حقوق آنها به تعویق ‌افتد.

این نماینده کارگری اظهار داشت: ما تمام تلاش خود را کردیم که در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی جلسات تعیین دستمزد برگزار شود اما این گونه نشد و این هفته نیز به طور قطع مشخص نیست که این جلسات برگزار شود.

وی گفت: معتقدیم میزان دستمزد باید قبل از شروع سال جدید تعیین شود چرا که کشور از لحاظ اقتصادی شرایط خاص خود را دارد و هر حرکتی باعث می‌شود تورم جدید به وجود بیاید.

چمنی گفت: سال گذشته جامعه کارگری در برابر شرایط نامطلوب و بحران‌هایی که وجود داشت به اندازه کافی مقاومت کرده است.

وی تاکید کرد: اگر قبل از شروع سال جدید دستمزد کارگران تعیین شود تغییرات و افزایش تورمی که اتفاق افتاده تا حدودی مدیریت می‌شود اما چنانچه به سال آینده موکول شود برخی سودجویان که اهمیتی برای کارگران قائل نیستند، کارشکنی می‌کنند.

نماینده کارگران در شورای عالی کار افزود: دستمزدی که برای کارگران قبل از شروع سال جدید تعیین شده حداقل دو تا سه ماه تاثیر خود را بر زندگی کارگران خواهد گذاشت اما چنانچه به سال جدید موکول شود، دیگر تاثیری بر زندگی آنها نخواهد داشت.

وی اظهار داشت: مشکلات کارفرمایان را درک می‌کنیم اما موکول کردن جلسات تعیین دستمزد به سال آینده شرایط را تغییر می‌دهد بنابراین تاکید داریم که این جلسات برگزار شود.

اگر قبل از شروع سال جدید دستمزد کارگران تعیین شود تغییرات و افزایش تورمی که اتفاق افتاده تا حدودی مدیریت می‌شود اما چنانچه به سال آینده موکول شود برخی سودجویان که اهمیتی برای کارگران قائل نیستند، کارشکنی می‌کنند

چمنی گفت: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در نظر دارد ۲۶ اسفندماه جلسات را برگزار کند در حالی‌که تاکنون ورود رسمی به تعیین دستمزد نشده است و نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم اقدام مناسبی رخ دهد و نتیجه مطلوبی حاصل شود.

وی تصریح کرد: با این حال جامعه کارگری آماده است وارد جلسه شود و تا حصول و تعیین نهایی دستمزد جلسات ادامه یابد.

آماده  برگزاری جلسات هستیم

«علی خدایی» دیگر نماینده کارگران در شورای عالی کار نیز درباره جزئیات حقوق کارگران اظهار کرد: طبق ماده ۴۱ قانون کار تعیین دستمزد کارگران باید با توجه به دو مولفه توجه به نرخ تورم و هزینه‌های یک خانوار تعیین شود.

وی با بیان اینکه شورای عالی کار از سال ۹۴ کمیته‌ای را تحت عنوان کمیته دستمزد تشکیل داد که هر سه گروه کارگران، کارفرمایان و دولت در کارگروه نماینده دارند، گفت: طبق تبصره ۲ ماده ۴۱ قانون کار تعریف سبد معیشت که میزان گذراندن یک خانواده ۳.۳ را تعیین می‌کند باید در این کمیته انجام شود. خدایی گفت: تاکنون هشت جلسه کمیته دستمزد برگزار شده که به استخراج مبلغ سبد معیشت کارگران منجر شده است.

نماینده کارگران در شورای عالی کار با بیان اینکه مبلغ تعیین شده سبد معیشت کارگران ۴ میلیون و ۹۴۰هزار تومان برآورد شده، گفت: با توافقات گروه کارگری، کارفرمایی و دولت این مبلغ را به عنوان هزینه‌های یک خانواده ۳.۳ نفری تعیین و به عنوان یک سند به امضا رسانده‌ایم.

او خاطرنشان کرد جلسه بعدی کمیته دستمزد در شورای عالی کار به دوشنبه ۲۶ اسفند ماه موکول شد.

خدایی در پاسخ به این سوال که چرا هر ساله تعیین دستمزد به روز‌های پایانی سال ارجاع می‌شود، گفت: پاسخ این سوال را باید دبیرخانه شورای عالی کار دهد چرا که ما دو ماه است که به این روند اعتراض کردیم و حتی درخواست تشکیل جلسه فوق‌العاده را به صورت مکتوب به دولت ارائه کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه البته یک هفته تاخیر در برگزاری جلسه را به دلیل شیوع ویروس کرونا اعلام کردند، ادامه داد: در این حالت اعلام شد که مدیران باید به مسئولیت‌های کاری خود برسند و این امر قابل قبول است اما به تعویق افتادن بیشتر جلسه توجیهی ندارد.

خدایی تصریح کرد: نمی‌توان به تعویق افتادن این جلسات را به دلیل خرید شب عید بیان کرد چرا که افرادی که دغدغه کارگران و جامعه کارگری را دارند این مفاهیم برایشان معنایی ندارد.

وقتی کارگران در معرض آلودگی ویروس کرونا قرار دارند و با تمام توان سر کار خود حاضر می‌شوند، حداقل انتظارشان این است که استرس دستمزد سال آینده را به آنها تحمیل نکنیم و وظیفه شورای عالی کار است که این دغدغه را کاهش دهد

این نماینده کارگری در شورای عالی کار با اینکه سال گذشته جلسات تشکیل می‌شد اما مذاکرات ما به طول می‌انجامید، گفت: امیدواریم با توجه به شرایط پیش آمده تا قبل از سال نو تعیین دستمزد کارگران را به نتیجه برسانیم.

او تاکید کرد: نمایندگان کارگری آمادگی این را دارند که به صورت شبانه‌روزی پای مذاکرات تعیین دستمزد باشند چرا که جامعه کارگری امسال مشکلات زیادی را تحمل کرده است و حتی کمپین‌های ۱۰۰هزار نفری را برای به نتیجه رساندن دستمزدشان تشکیل دادند.

خدایی خاطرنشان کرد: با توجه به اعلام بودجه امسال برای افزایش ۱۵درصدی دستمزد کارگران، نمایندگان کارگری با این رقم موافق نیستند.