مرکز پژوهش‌های مجلس:

نرخ بیکاری افزایش خواهد یافت

مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی شاخص‌های بازار کار در فصل پاییز ۱۳۹۸ را تحلیل کرد. دفتر مطالعات اقتصادی مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی با عنوان «تحلیل شاخص‌های بازار کار در فصل پاییز ۱۳۹۸» آورده است: با توجه به تحولات شتابان و مهم بازار کار کشور در فصول اخیر، تمرکز بیشتر بر تحلیل کوتاه‌مدت این بازار می‌تواند حاوی اطلاعات ارزشمند و حتی رفع‌کننده ابهام‌ها و برخی سؤال‌های موجود درخصوص این تحولات باشد. این گزارش می‌افزاید: براساس اعلام مرکز آمار ایران نرخ بیکاری در پاییز ۱۳۹۸ به 10.6درصد رسیده که نسبت به پاییز ۱۳۹۷ حدود 1.2درصد کاهش را نشان می‌دهد. همچنین در این فصل ۴۷۲هزار نفر نسبت به فصل مشابه سال قبل به تعداد شاغلان اضافه شده است. گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس تصریح کرد: تحلیل متغیرهای جریان بازار کار که برای اولین بار در این فصل توسط مرکز آمار ایران اعلام شده، نشان می‌دهد 25.7درصد از جمعیت بیکار پاییز سال قبل به جمعیت غیرفعال پیوسته‌اند که در صورتی که این افراد تقاضای شغل داشتند نرخ بیکاری به رقم 13.2درصد افزایش می‌یافت. این گزارش خاطرنشان کرد: نرخ بیکاری محاسبه شده بدین‌معنا نیست که نرخ بیکاری اعلام شده توسط مرکز آمار ایران غیرواقعی یا اشتباه است بلکه بیشتر گویای این واقعیت مهم است که تحلیل شرایط بازار کار کشور تنها براساس نرخ بیکاری کل یا افزایش تعداد شاغلان، منجر به خطاهای بزرگ تحلیلی و در ‌نتیجه سیاستی خواهد شد. گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس تصریح کرد: نتایج نشان می‌دهد حدود 38.5درصد از جمعیت بیکار پاییز سال قبل همچنان در پاییز سال ۱۳۹۸ بیکار مانده‌اند. در واقع به‌طور تقریبی می‌توان بیان کرد از هر ۳ نفر بیکار در پاییز ۱۳۹۷ تنها یک نفر موفق به یافتن شغل تا پاییز ۱۳۹۸ شده است. این گزارش یادآور شد: لذا کلیت عوامل فوق‌الذکر نشان می‌دهد که با ادامه روند کنونی و بدون اتخاذ سیاست‌های مناسب اقتصادی در بازار کار ایران (اصلاح نظام مجوزهای کسب‌وکار، اجرای سیاست‌های فعال بازار کار و...)، مجدداً نرخ بیکاری افزایش و خالص افزایش اشتغال، کاهش بیشتری خواهد داشت.

فرماندار ساوه:

مطالبات کارگران پومر تعیین تکلیف می‌شود

فرماندار ساوه درباره مطالبات ۱۵ ماهه معوقه کارگران شرکت پومر شهر صنعتی کاوه و اخراج آنها توضیحاتی ارائه داد. علی میرزایی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در جلسه‌ای با حضور معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مرکزی و برخی مدیران استانی و شهرستانی، مشکلات کارگری شرکت پومر مطرح و کارفرمای این واحد تولیدی مکلف به برآورده شدن مطالبات کارگران شرکت شد که متاسفانه تاکنون محقق نشده است. وی بیان کرد: بر این اساس در جلسه پنجشنبه این هفته کمیسیون کارگری که با حضور مدیران و نماینده کارگران برگزار خواهد شد مطالبات کارگران مطرح و تصمیم‌گیری خواهد شد. گفتنی است، افزون بر ۴۰ نفر از کارگران شرکت پومر در دو روز تجمع اعتراضی خود در مقابل فرمانداری شهرستان ساوه، خواستار پرداخت حقوق معوقه ۱۵ ماهه خود و نیز بازگشت به کار شده و مدعی شدند که کارفرما کرونا را بهانه اخراج آنان کرده است.

نماینده کارفرمایان خبر داد:

احتمال تعیین مزد ۹۹ کارگران در فروردین ماه

عضو شورای عالی کار گفت: جلسه تعیین دستمزد که قرار بود روز سه‌شنبه (دیروز) برگزار شود به دلیل شیوع بیماری کرونا لغو شد. اصغر آهنی‌ها در گفت‌وگو با ایرنا اظهارداشت: با توجه به اینکه این هفته، اوج بیماری کروناست، جلسه لغو شد و احتمالا هفته آینده برگزار شود. این نماینده کارفرمایی در شورای عالی کار از احتمال موکول شدن تعیین دستمزد ۹۹ کارگران به فروردین ماه خبر داد و گفت: با ادامه روند موجود ممکن است هفته آینده نیز جلسه‌ای برگزار نشود و تعیین دستمزد کارگران به فروردین ماه موکول شود. وی تصریح کرد: برگزاری جلسات در فروردین ماه هیچ اشکالی ندارد.