جشن بزرگ ولادت حضرت زهرا(س) و روز زن به همت خانه کارگر و در محل دانشگاه

علمی- کاربردی خانه کارگر در تهران برگزار شد. در این مراسم، رئیس فراکسیون کارگری مجلس و تنی چند از نمایندگان زن حاضر در مجلس شورای اسلامی و نیز فعالان صنفی به سخنرانی پرداختند.

به گزارش توسعه ایرانی، در ابتدای این مراسم، «علیرضا محجوب» دبیرکل خانه کارگر با تبریک این ایام و جایگاه زن در جوامع مختلف گفت: تمام ادیان توجه خاصی به زنان داشتند به خصوص  ادیان ابراهیمی.

وی ادامه داد: در اسلام به زندگی و منش افرادی همچون حضرت آسیه(س)، حضرت خدیجه(س)، حضرت زینب (س) و حضرت فاطمه (س) به تفصیل پرداخت شده و این نشان می‌دهد اسلام همواره دغدغه دیده شدن زن را داشته است. ما باید از این‌گونه مناسبت‌ها بهره ببریم و نقش زنان را در عرصه‌های مختلف تصمیم‌گیری به خصوص در مجلس شورای اسلامی بالا ببریم. نمونه چنین حضوری، سرکار خانم جلودارزاده هستند که یکی از زنان بزرگ عصر حاضر است.

دبیرکل خانه کارگر با بیان اینکه نقش زن باید در جامعه تاثیرگذار باشد، نه سمبلیک گفت: بسیاری از حرف‌ها ازجمله سهمیه‌بندی لیست‌های انتخاباتی جزو همین شعارهای سمبلیک است.

نماینده تهران در مجلس دهم درباره بازار کار زنان نیز گفت: نرخ مشارکت زنان در بازار کار 16درصد است و بیکاری آنها 22درصد که این امر نشان‌دهنده این است که به چه میزان از این حوزه غافل بودیم و باید برای تغییر این اعداد برنامه‌ریزی کرد. ما نباید این ایام را با تعارفات معمولی بگذرانیم. تشکیلات خانه کارگر به این موضوعات همچون نقش زنان، جایگاه آنان و اشتغال آنان بسیار حساس است.

وی افزود: من به شخصه آرزوی این معنا و مفهوم را دارم که در سایه شخصیت حضرت زهرا(س) زنان ما با همان جسارت و قدرت در عرصه‌های مختلف حضور داشته باشند.

محجوب با اشاره به سیره نسبی سادات گفت: ما هیچ‌کدام از امامان را منسوب به حضرت علی(ع) نمی‌دانیم. تمام سادات ما به حضرت فاطمه(س) برمی‌گردند. امامت و حجت امام به یک اصل برمی‌گردد و آن اینکه فاطمی‌نسب هستند.

دبیرکل خانه کارگر گفت: این مناسبات فرصتی است که به ابعاد شخصیت حضرت زهرا(س) بپردازیم. اعتلا و همه داشته‌های شیعه در این حضرت نهفته است. امامان و هر کس به امامت افتخار می‌کند در واقع به حضرت زهرا(س) افتخار می‌کند. وی در پایان ابراز امیدواری کرد که زنان ایرانی با تأسی از شخصیت و حقانیت حضرت زهرا(س) جایگاه و حقوق خود را در جامعه به دست آورند.

جلودارزاده: وضعیت آموزشی زنان بهتر شده است

در ادامه این مراسم، «سهیلا جلودارزاده» نماینده تهران در مجلس با تبریک ایام دهه فجر و تقارن آن با ولات حضرت زهرا(س) گفت: در کشوری که الگوی آن بانوانی همچون حضرت زهرا(س) و حضرت زینب(س) هستند، هنوز افرادی حضور دارند که دختران را زیر سن بلوغ وادار به ازدواج می‌کنند و هنوز بر این عقیده هستند که دختر با لباس سفید بیرون می‌رود و با همان لباس سفید (کفن) فقط می‌تواند برگردد.

وی ادامه داد: البته در کشورمان پدران و مادرانی داریم که صبح تا شب کار می‌کنند تا فرزندان و به خصوص دخترانشان از بهترین شرایط زندگی برخوردار باشد. در کشوری که دارای ملیت‌های مختلف اعم از ترک، فارس، لر و عرب است، انقلاب اسلامی تلاش کرده که فرهنگ را گسترش دهد. وضعیت دختران و زنان ما در قبل از انقلاب با اکنون اصلاً قابل مقایسه نیست به خصوص در حوزه آموزش و تحصیلات مناطق دور از مرکز و حاشیه‌ای جهش بسیار خوبی داشتند.

عضو هیات رئیسه خانه کارگر ادامه داد: اساس خلقت تشکیل خانواده بوده که با دو جنس مخالف شکل گرفته و سپس از آنها فرزندانی به وجود آمده است. زن و مرد یکی هستند و اینکه می‌گویند این جنس اول است و یا آن یکی جنس دوم غلط است. ما فقط یک‌سری تفاوت‌ها در فیزیک بدنی داریم که باعث به وجود آمدن برخی ضعف‌ها و قوت‌ها در دو جنس شده است. ما باید برای اینکه به اساس خلقت برسیم، باید بتوانیم با یکدیگر مهربان باشیم. خداوند می‌فرماید زن را برای آدم خلق کردیم که مایه آرامش آن باشد.

وی افزود: خانواده‌ها نباید بین فرزندان خود فرق بگذارند اما از قدیم معروف بوده که دختران بابایی هستند و حتی پیامبر می‌فرماید که اگر پدر هدیه‌ای خرید اول آن را به فرزند دختر بدهد و مادر هدیه را به فرزند پسر بدهد.

وی با اشاره به سفر هیات پارلمانی به کنفرانس خانواده در سوئیس گفت: در آن زمان که ژنو بودم در اوقات فراغت با یک دختر که کارهای هیات ایرانی را انجام می‌داد هم‌صحبت شدم. آن دختر اظهار داشت که در دانشگاه‌های سوئیس پسران ایرانی زیادی هستند و دختران سوئیسی نیز تمایل دارند که با آنها ازدواج کنند زیرا آنها علاقه عجیبی به خانواده، وفاداری و فوق‌العاده سخاوتمند هستند. این در حالی است که در کشورهای غربی فرزندان پس از اتمام دبیرستان از خانواده جدا می‌شوند اما اهمیت خانواده در جامعه ایرانی به حدی است که تا لحظه ازدواج فرزندان در خانه می‌مانند.

وی ادامه داد: زن ایرانی هم آشپز است، هم نظافتچی، هم معلم و هم مشاور. اگر می‌خواستند حقوق زنان خانه‌دار را بدهند نمی‌توانستند این همه خدمات را جبران کنند.

جلودارزاده با اهمیت مادر در خانواده ایرانی گفت: مادر ایرانی کانون محبت و عاطفه است. از نظر دینی و فرهنگ ایرانی زن یا دختر فرقی با مرد و پسر ندارد. حتی خداوند هم هیچ تفاوتی بین آنها قائل نشده است اما با ورود فرهنگ علوی به همراه قانون اسلام برخی قوانین به صورت عرف درآمد. مثلا اگر مرد بمیرد همسر او سهمی از خانه نمی‌برد. این درحالی است که زن‌های شمالی به دلیل کار در زمین به انواع اقسام بیماری‌ها مبتلا می‌شوند اما هیچ سهمی از آن زمین نمی‌برند، در صورتی که خداوند نیز چنین چیزی نگفته است بلکه این عرف وارد فرهنگ ما شده است. ما در مجلس این موضوع را با استفاده از پژوهشگران دینی و کارشناسان بررسی کردیم. همچنین مواردی مانند حضانت یا طلاق یا عرف‌هایی که زن را محدود کرده همگی به صورت عرفی وارد شده است. اکنون که عصر ارتباطات و علم و دانش است دیگر معنا ندارد که زن کتک بخورد یا از حق اجتماعی خودش محروم شود. آن دسته از آقایانی که هنوز در مقابل این اتفاقات مقاومت می‌کنند اگر دخترانش را عروس یک خانواده‌ای که اهل نیست بشود و هر شب مورد اذیت و آزار قرار بگیرد، می‌توانند شب آسوده بخوابند؟

وی افزود: قانون باید در این موارد نگاه عادلانه داشته باشد و شرایطی را مهیا کند که زن و مرد در بستر آن بتوانند رشد کنند. در بسیاری از کشورها حقوق زنان همچنان کمتر از مردان است. وی ادامه داد: باید تلاش کنیم که برخی عرف‌ها و قوانین غلط که در راستای محدودیت زنان ماست، از بین برود. امروز در مناظره با یکی از خانم‌های نماینده سابق مجلس که برخلاف این عقیده بود و معتقد بود باید به عرف جامعه احترام گذاشت، بحث کردم و میز مناظره را ترک کردم. ایشان اینها را قبول نمی‌کنند و می‌گویند جامعه این تفکرات را قبول ندارد اما من بر عقیده خود هستم. امروز مردم ما عوض شده‌اند و دیگر کسی نمی‌گوید ضعیفه عقب من راه بیا.

جلودارزاده تصریح کرد: ما با یک‌سری مسائل روبرو هستیم که می‌خواهد به اسم دین جامعه را به عقب برگرداند. همین کارها است که باعث می‌شود دختران فکر کنند اسلام آنها را محدود کرده و جلوی خوشبخت شدن آنها را گرفته، آن وقت می‌روند ترکیه یا کشورهای عربی و هزاران مشکل برای خود و خانواده به وجود می‌آورند. ما باید اسلام را با فرهنگ ایرانی تطبیق دهیم و غبار را از چهره آن کنار بزنیم.

مافی: تعداد نمایندگان کارگری در مجلس باید افزایش پیدا کند

در ادامه، یک نماینده تهران خطاب به کارگران گفت: ما شرمنده‌ایم که نتوانستیم جلوی کوچک شدن سفره زندگی شما را بگیریم. می‌دانیم که زندگی شما به سختی می‌گذرد اما به دلایل مختلف از سیاست خارجی گرفته که با حضور فردی مانند ترامپ و تحریم‌ها جلوی بسیاری از برنامه‌ها گرفته شد تا برخی مشکلات داخلی، همگی دست به دست هم داد که امروز قشر کارگر شرایط سختی تجربه کند.

«پروانه مافی» با اشاره به اهمیت زنان در تاریخ بشر گفت: بشر مدیون نقش زنان است و ما خوشحالیم که الگوی زن در جمهوری اسلامی شخصیت بزرگی مانند حضرت زهرا(س) است که این امر توفیق بزرگی برای ما ایرانیان است.

وی ادامه داد: اکنون ایام شادی و جشن است و دوست ندارم کام شما را تلخ کنم اما شما موکلین ما هستید و ما باید اکنون گزارش عملکرد 4 ساله خود را بدهیم. این را مطمئن باشید که چیزی جز صدق و راستی را از ما و دوستان ما نمی‌شنوید. تمام تلاش ما این بود که از حقوق کارگران دفاع کنیم اما شرمنده‌ایم که نتوانستیم جلوی کوچک‌تر شدن سفره زندگی شما را بگیریم.

وی ادامه داد: اکنون ایام انتخابات است و کارگران باید به دنبال این باشند که نماینده ویژه خود را به مجلس بفرستند. اکنون آقای محجوب و خانم جلودارزاده هستند اما چرا نباید 30 نماینده کارگری داشته باشیم؟ چرا نباید تعداد بیشتری از صندلی‌های مجلس برای نماینده کارگران باشد؟ هر چقدر این تعداد بیشتر باشد به طور حتم برای کارگران منفعت بیشتری دارد.

وی ادامه داد: اگر شما به پای صندوق‌های رای نیایید، باز هم این صندلی‌ها پر می‌شود اما روی آن کسانی می‌نشینند که نماینده شما نیستند و هیچ چیزی به شما نخواهد رسید. ما می‌دانیم که سفره‌های شما کوچکتر شده و درآمد شما کم شده، اما تلاش می‌کنیم در همین ایام باقیمانده از مجلس دهم وضعیت شما بهتر شود.

بادامچی: 30درصد واحدهای تولیدی به طور کامل تعطیل شده‌اند

نماینده دیگر تهران در مجلس نیز در این مراسم گفت: مجلس دهم مجلس فرهیختگان است و با ریشه‌یابی مشکلات کارگران به دنبال احقاق حقوق آنها بوده است. در 10 سال گذشته 30درصد واحدهای تولیدی ما تعطیل شدند که دلیل اصلی آن هزینه‌های بالا و بهره‌وری پایین بوده است.

«محمدرضا بادامچی» با اشاره به مشکلات جامعه کارگری گفت: متاسفانه جامعه کارگری ما مشکلات زیادی دارد و ما سعی کردیم که رسیدگی به آن را در دستور کار مجلس قرار دهیم که یکی از آنها قانون رفع موانع تولید بود.

وی ادامه داد: آقای محجوب و خانم جلودارزاده در قالب فراکسیون کارگری به دنبال آن هستند که مشکلات کارگران حل شود. مجلس یازدهم نیاز با افراد با تجربه دارد که به فکر کارگران باشند. تحریم‌های بی‌رحمانه، تورم و گرانی را می‌توان با حضور گسترده شما کارگران در پای صندوق‌های رای حل کرد.

محجوب: نرخ مشارکت زنان در بازار کار 16درصد است و بیکاری آنها 22درصد که این امر نشان‌دهنده این است که به چه میزان از این حوزه غافل بودیم و باید برای تغییر این اعداد برنامه‌ریزی کرد

ساعی: وضعیت زنان در 40 سال اخیر  بهتر از قبل شده است

«زهرا ساعی» نیز در این مراسم گفت: بر این باور هستم که مثلث سه‌جانبه‌گرایی دولت، کارفرما و کارگر باید با یکدیگر هماهنگ باشد. ما در کمیسیون اجتماعی تلاش کردیم که این ارتباط و همگرایی ایجاد شود و توفیقات خوبی را نیز داشتیم اما متاسفانه مشکلات زیادی در کشور وجود دارد.

نماینده تبریز در مجلس با تبریک این ایام گفت: دغدغه ما در مجلس دهم این بود که در کنار پرداختن به سایر مشکلات کشور، موضوعات کارگری را به صورت ویژه‌ای دنبال کنیم. مشکلات ارزی‌، فروش نفت و تحریم‌ها باعث به وجود آمدن شرایط ویژه‌ای برای کشور شد.

عضو خانه کارگر تبریز ادامه داد: ما تجربه 8 سال جنگ تحمیلی را داشتیم که در آن دشمن و جبهه مشخص بود. یادم هست که چقدر خانواده‌ها در آن زمان در مضیقه بودند اما همدلی خاصی در بین مردم وجود داشت به خصوص اقشار کارگر که یکدل و همصدا با مسئولین چرخ‌های اقتصاد کشور را می‌چرخاندند.

وی ادامه داد: از دهه 70 که بحث تهاجم فرهنگی مطرح شد، ما وارد جنگ نرم با آمریکا شدیم که امروز آثار آن را مشاهده می‌کنیم. هم‌اکنون جنگ اقتصادی تمام عیاری را پشت سر می‌گذاریم و دنیا در مقابل ما بسیج شده است. ما طرفدار مذاکره هستیم و می‌خواهیم با دنیا تعامل کنیم و تجارت داشته باشیم اما آمریکا کشورهای دیگر را تحت فشار قرار می‌دهد و آنها را تهدید می‌کند.

وی با اشاره به سفر هیات پارلمانی اروپا به ایران گفت: ما موارد را به نمایندگان پارلمان اروپا اعلام کردیم، اما آنها خیلی رک و سریع گفتند بزرگترین سهامدار کارخانه ما آمریکایی‌ها هستند و ما اگر بخواهیم با شما کار کنیم جریمه خواهیم شد.

وی ادامه داد: مسئولین در حال تلاش هستند اما فروش نفت و درآمدها بسیار کاهش یافته است. چیزی که می‌تواند باعث تغییر وضعیت شود، همدلی بین مردم است. سفره‌های کارگران کوچکتر شده است. من جزو اولین افرادی بودم که بحث حقوق چهار میلیونی را مطرح کردم که به همین علت مورد عتاب بسیاری از آقایان قرار گرفتم. من بر این باور هستم که مثلث سه‌جانبه‌گرایی دولت، کارفرما و کارگر باید با یکدیگر هماهنگ باشد. ما در کمیسیون اجتماعی تلاش کردیم که این ارتباط و همگرایی ایجاد شود و توفیقات خوبی را نیز داشتیم اما متاسفانه مشکلات زیادی در کشور وجود دارد.

ساعی با اشاره به فعالیت فراکسیون زنان در مجلس دهم گفت: من به عنوان یکی از 17 نماینده زن مجلس دهم تلاش کردم که حقوق زنان را حفظ کنم که در این امر دستاوردهایی داشتیم اما نگاه‌های سنتی و فقر فرهنگی که از قبل حاکم شده بود جلوی بسیاری از مطالبات زنان را گرفت. بر این عقیده هستم که زن شیعه مسلمان نباید ساختارشکنانه رفتار کند و باید در فضای مناسب، مطالبات خود را مطرح کنیم. ما نباید این را از یاد ببریم که وضعیت زنان در این 40 سال نسبت به دوران پهلوی بسیار بهتر شده است. ما امروز زنان کارآفرینی داریم که در عرصه‌های مختلف فعال هستند. امروز یک زن علاوه بر اینکه فعال سیاسی و اجتماعی است در خانه نیز فعالیت می‌کند.

وی ادامه داد: تلاش ما در فراکسیون زنان این بود که محاسبه کار در خانه عملیاتی شود. خانه‌دار بودن یک افتخار است و در کشورهای پیشرفته برای این دسته از خانم‌ها امتیازات ویژه‌ای قائل می‌شود. در بسیاری از حوزه‌ها مانند آموزش و بهداشت در حوزه زنان ما به جامعه آرمانی نزدیک شدیم اما نیاز دارد که در سایر حوزه‌ها بیشتر فعالیت کنیم.

صادقی: اگر نماینده‌ای در مجلس نداشته باشیم فردا باید برای حقوق خود مانند کارگران صندوق بازنشسته فولاد که 10 ماه حقوق نگرفتند به خیابان بیاییم و بعد از گرفتن دو ماه حقوق سجده شکر به‌جا آوریم

صادقی: برای حفظ حقوق کارگران در انتخابات شرکت می‌کنیم

معاون امور شهرستان‌های خانه کارگر نیز در بخش پایانی این مراسم گفت: برای حفظ حقوق کارگران در انتخابات شرکت می‌کنیم.

حسن صادقی با اشاره به فعالیت‌های خانه کارگر در سال‌های گذشته گفت: ما بدون منت به شما کارگران عزیز خدمات می‌دهیم اما در مقابل انتظاراتی نیز از شما داریم. ما می‌دانیم که درآمدها ضعیف شده و سفره‌ها کوچک‌تر شده اما آن چیزی که می‌تواند گشایش ایجاد کند حضور شما پای صندوق رأی است.

معاون امور شهرستان‌های خانه کارگر ادامه داد: دستی از غیب یا خارج از مرزها نمی‌آید که سرنوشت شما را تغییر دهد و وضعیت شما را بهتر کند. فراتر از این ساختار نیز نمی‌توان رفتار کرد. دو راهکار در قانون‌ اساسی وجود دارد که یکی کم‌هزینه و پرسود است مانند حضور در انتخابات و صندوق رأی و دیگری راهکاری پرهزینه و کم‌سود است مانند حضور در خیابان‌ بدون حمل سلاح که عقل سلیم به ما می‌گوید امروز باید در انتخابات شرکت کرد. وی متذکر شد: ما شاهد بالا رفتن ضریب‌جینی در کشور هستیم که این امر باعث فقیرتر شدن فقرا می‌شود اما در همین مجلس نمایندگانی وجود دارد که اصلا نمی‌دانند ضریب جینی چیست. رئس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری با اشاره به حضور علیرضا محجوب در انتخابات مجلس یازدهم گفت: آدمی که 24 سال نماینده باشد باید اکنون قطب ثروت باشد اما وضعیت زندگی وی اکنون به‌اندازه یک کارگر متوسط است. من خدا را گواه می‌گیرم زندگی محجوب، جلودارزاده و بادامچی این‌گونه است.

مافی: اگر کارگران به پای صندوق‌های رای نیایند، باز هم این صندلی‌ها پر می‌شود اما روی آن کسانی می‌نشینند که نماینده کارگران نیستند و هیچ چیزی به کارگران نخواهد رسید

صادقی خاطرنشان کرد: ‌ما بهترین‌ها را به شما معرفی می‌کنیم. ما رانت‌خواران و کسانی که دست آنها در جیب دولت و کارفرماها باشد را نمی‌خواهیم. محجوب نماینده یک ایدئولوژی و جریان کارگری است و باعث شده یک فراکسیون 70 نفری کارگری از راست تندرو همچون قاضی‌پور و مصری تا چپ تندرو مانند صادقی و مطهری در آن عضو باشند. محجوب تفکر جناحی ندارد فقط به فکر حل مشکلات کارگران است. وی ادامه داد: من از شما می‌خواهم به حرف‌های خارج‌نشینان گوش ندهید. آنها به فکر منافع خود هستند که می‌گویند رأی ندهید. اگر نماینده‌ای در مجلس نداشته باشیم فردا باید برای حقوق خود مانند کارگران صندوق بازنشسته فولاد که 10 ماه حقوق نگرفتند به خیابان بیاییم و بعد از گرفتن دو ماه حقوق سجده شکر به‌جا آوریم.

صادقی در پایان گفت: صندوق رأی و حضور محجوب و کاندیداهای خانه کارگر در مجلس جلوی این اتفاقات را می‌گیرد. ما دنبال جناح نیستیم بلکه دنبال خودمان هستیم. دغدغه‌های ما امنیت شغلی و اقتصادی است و بیش از این چیزی نمی‌خواهیم.