هیات وزیران در آخرین جلسه خود، به پیشنهاد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، حداکثر مدت موقت برای کارهایی که ماهیت آنها جنبه غیرمستمر و غیردائم دارد را ۴ سال تمام تعیین کرد. تصویب این موضوع از آن جهت حائز اهمیت است که به موجب تبصره یک ماده ۷ قانون کار، وزارت کار مکلف به تدوین آیین‌نامه حداکثر مدت موقت برای کارهای با ماهیت غیرمستمر شده بود ولی این آیین‌نامه از سال ۱۳۶۹ تاکنون تدوین نشده و بلاتکلیف بود.

حداکثر مدت موقت برای کارهایی که ماهیت آنها جنبه غیرمستمر دارد ۴ سال تمام خواهد بود و انعقاد قرارداد موقت با کارگرانی که ۴ سال در مشاغل غیرمستمر نظیر سدسازی و پروژه‌های عمرانی به شکل متوالی یا متناوب مشغول کارند، ممنوع است

به گزارش توسعه ایرانی، هیات وزیران در راستای ایجاد امنیت شغلی کارگران، با توجه به افزایش روزافزون قراردادهای موقت کار در سال‌های اخیر و به منظور جلوگیری از سوءاستفاده از عدم تعیین حداکثر مدت موقت کار، آیین‌نامه اجرایی تعیین حداکثر مدت موقت را برای کارهایی که طبیعت آنها جنبه غیر مستمر دارد، تصویب کرد. بر این اساس در کارهایی که قبل از ابلاغ این تصویب‌نامه وجود داشته حداکثر مدت موقت از تاریخ ابلاغ این تصویب‌نامه محاسبه خواهد شد.

در همین راستا وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حساب توئیتر خود نوشت: «در اجرای تکلیف تبصره یک ماده هفت قانون کار در جلسه هیات دولت به ریاست دکتر روحانی در آستانه دهه مبارکه فجر، به پیشنهاد وزارت کار آرزوی ۲۸ ساله جامعه کارگری ایران که همانا تعیین حداکثر مدت موقت برای کارهایی که طبیعت آنها جنبه غیرمستمر دارد، از زمان این تصویب‌نامه به مدت چهار سال تعیین شد».

بنا بر این گزارش، تیر ماه سال گذشته، پیش‌نویس آیین‌نامه تعیین مشاغل مستمر از غیرمستمر بعد از ۲۸ سال از تصویب قانون کار با حضور شرکای اجتماعی تهیه و از بلاتکلیفی خارج شد و وزیر وقت کار، آیین‌نامه اجرایی تعیین حداکثر مدت موقت برای کارهایی که ماهیت آنها جنبه غیرمستمر دارد را برای ساماندهی شغلی کارگران مشاغل غیرمستمر، به معاون اول رئیس‌جمهوری ارسال کرد تا پس از تصویب در هیأت وزیران، برای اجرا ابلاغ شود اما به دنبال معرفی شریعتمداری به عنوان وزیر جدید کار، سرنوشت این آیین‌نامه در هیات دولت مشخص نشد. این در حالی بود که مقامات کارگری بر ضرورت تصویب هرچه سریع‌تر این آیین‌نامه تاکید داشتند تا اینکه وزیرکار به برگزاری جلسه اخیر هیات دولت اشاره و اعلام کرد تعیین حداکثر مدت موقت برای کارهایی که طبیعت آنها جنبه غیرمستمر دارد به مدت چهار سال تعیین شد.

بر این اساس حداکثر مدت موقت برای کارهایی که ماهیت آنها جنبه غیرمستمر دارد ۴ سال تمام خواهد بود و لذا انعقاد قرارداد موقت از سوی کارفرمایان با کارگرانی که ۴ سال در مشاغل غیرمستمر نظیر سدسازی و پروژه‌های عمرانی به شکل متوالی یا متناوب مشغول کارند ممنوع بوده و از این پس با این دسته کارگران باید تا پایان پروژه قرارداد دائم منعقد شود.

اجرا شدن این مصوبه تا حدودی آلام و دغدغه‌های کارگران را در ارتباط با امنیت شغلی کاهش می‌دهد ولی حتماً باید در ادامه اقدامات تکمیلی در خصوص مشاغلی که ماهیت استمراری دارند هم صورت پذیرد

تصویب مدت زمان قراردادهای موقت، گام ابتدایی است

در همین زمینه، اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری با انتشار بیانیه‌ای، اظهار امیدواری کرد که با اجرا شدن آیین‌نامه اجرایی تبصره یک ماده ۷ قانون کار، تا حدی آلام و دغدغه‌های کارگران در ارتباط با امنیت شغلی کاهش دهد.

در بیانیه این تشکل صنفی آمده است: «تصویب آیین‌نامه اجرایی تبصره یک ماده 7 قانون کار یکی از خواسته‌های دیرینه جامعه کارگری در راستای احیای امنیت شغلی کارگران بود که پس از تلاش‌های فراوان توسط بخش کارگری و همچنین همراهی جامعه کارفرمایی و اراده شخص وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و همراهی دولت و شخص رئیس‌جمهور شکل گرفت. جامعه کارگری ایران به خصوص بخش شاغلین که ذینفعان اصلی این مصوبه هستند، امید دارند که اجرا شدن مصوبه مذکور تا حدودی آلام و دغدغه‌های آنها را در ارتباط با امنیت شغلی کاهش دهد. البته ما معتقدیم این اول راه است و حتماً باید در ادامه اقدامات تکمیلی در خصوص مشاغلی که ماهیت استمراری دارند هم صورت پذیرد. بر این اساس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری که همواره در همه عرصه‌ها اعم از حوزه شاغلین و بازنشستگان پیشگام مبارزه جهت استیفای حقوق است، بر خود واجب می‌داند مراتب قدردانی خود را از تلاش‌های مستمر وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی جناب آقای شریعتمداری که در این موضوع خاص نقش برجسته، تأثیرگذار و بی‌بدیلی را داشته‌اند، اعلام کند. البته باید از برادران دیگری که در کسوت نمایندگان جامعه کارگری همانند آقای علی خدایی، عضو کارگری شورای عالی کار که تلاش وافری داشته‌اند، قدردانی کرده و انشاءالله در حرکت رو به رشد خدمت‌رسانی به جامعه کارگری مؤفق و مؤید باشند».