افزایش سه برابری قیمت‌ها، امان مردم را بریده است

نماینده کارگران: ضرورت ترمیم دستمزد، غیرقابل انکار است

نماینده کارگران در شورای عالی کار با اشاره به اینکه قیمت تمام کالاها تا سه برابر افزایش یافته، گفت: کارگران از حداقل حقوق خود حداقل باید یک میلیون تومان کرایه خانه پرداخت کنند، لذا نیازمند ترمیم معیشت هستند.

هادی ابوی در گفت‌وگو با تسنیم، با گلایه از عدم برگزاری جلسات شورای عالی کار گفت: در تمام بخش‌های اقتصادی، فشار بر جامعه حاکم است.

وی ادامه داد: در حال حاضر قیمت تمام کالاها تا چند برابر افزایش یافته است. با توجه به این میزان افزایش قیمت‌ها ضروری است که دولت برای ترمیم قدرت خرید کارگران فکری کند. کارگران در حال حاضر بین زمین و آسمان قرار گرفته‌اند و نمی‌دانند چه کار کنند. اکنون در وضعیت بحران قرار داریم. افزایش دوباره دستمزد در سال هیچ اشکالی ندارد.

نماینده کارگران در شورای عالی کار بیان کرد: در حال حاضر کمتر کسی هست که کمتر از حداقل دستمزد حقوق بگیرد اما نکته مهم اینجاست که حقوق حداقلی کفاف معیشت کارگران را نمی‌دهد و زیر خط فقر است.

ابوی با بیان اینکه حقوق یک میلیون و 500هزار تومانی کفاف زندگی را نمی‌دهد، افزود: کارگران از حداقل حقوق خود باید یک میلیون تومان کرایه خانه پرداخت کنند. اگر در گذشته بخشی کمی از کارگران دوشغله بودند اما اکنون مشکلات اقتصادی جامعه تا حدی زیاد است که  بخش زیادی از کارگران چندشغله هستند. همین چندشغله بودن باعث می‌شود که کیفیت کارها پایین بیاید. دخل و خرج کارگران با هم هماهنگ نیست و وضعیت اقتصادی و فقر باعث می‌شود که بازار اشتغال به‌هم بریزد و هزاران مشکل ایجاد شود.

وی با اشاره به رشد قراردادهای موقت در کشور گفت: در حوزه بازار کار، قراردادها را به سمت قرارداد موقت سوق می‌دهند. در شرایطی قرار داریم که حتی کارخانه‌های بزرگ هم قرارداد موقت 

منعقد می‌کنند.

    

تجمع کارگران شهرداری سی‌سخت در اعتراض به حقوق معوق

کارگران شهرداری سی‌سخت در اعتراض به ۶ ماه معوقات مزدی مقابل ساختمان شهرداری تجمع کردند. سرپرست شهرداری سی‌سخت در این باره می‌گوید: درآمد ماهانه شهرداری در حدی نیست که بتواند هزینه‌های جاری شهرداری و مطالبات معوقه کارگران خود را پرداخت کند، به همین دلیل از مسئولان طلب استمداد کرده‌ایم.

به گزارش ایلنا، کارگران شهرداری سی‌سخت واقع در استان کهگیلویه و بویراحمد می‌گویند: در شرایط فعلی که در آستانه سال تحصیلی قرار داریم، نگران تامین مخارج مربوط به شروع سال تحصیلی فرزندان خود هستیم. متاسفانه شهرداری هیچ برنامه‌ای برای پرداخت بخشی از مطالبات‌مان را ندارد.

«مسعود مظفری» سرپرست شهرداری سی‌سخت با تایید اجتماع صنفی کارگران شهرداری گفت: مهمترین موضوع شهرداری، تاخیر در پرداخت حقوق کارکنان و کارگران است. در حال حاضر کارگران شهرداری سی‌سخت ۶ ماه مطالبات معوقه دارند که این موضوع آنها را در شرایط سخت مالی قرار داده است.

وی با بیان اینکه شهرداری سی‌سخت کمبود منابع مالی دارد و در حال حاضر بیش از ۸ میلیارد تومان به نهادهایی همانند تامین اجتماعی و دارایی بدهکار است، گفت: به عنوان سرپرست شهرداری سی‌سخت دست یاری به‌سوی مسئولان دراز می‌کنم تا به ما کمک کنند.