خضری خبر داد:

بررسی بیمه کولبران قبل از پایان مجلس دهم

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس از در دستور کار قرار دادن طرح بیمه کولبران قبل از پایان مجلس دهم خبر داد. رسول خضری در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت گفت: معضل بیکاری و افزایش تعداد بی‌رویه کولبران سال‌هاست در غرب کشور و شهرهای مرزی وجود داشته و هر بار با مرگ تعدادی از کولبران، مسئولان مربوطه با چندین طرح حمایتی احساسات کلی جامعه را تا حدودی خاموش می‌کند. وی یادآور شد: دو سال قبل دولت برای موضوع کولبری مصوبه‌ای ابلاغ کرد که مرزنشینان و کولبران بتوانند از ظرفیت مرزها استفاده کرده و از تخفیفات سود بازرگانی بهره‌مند شوند. متاسفانه هنوز این وعده دولت عملی نشده است. در این بین اخباری منتشر شده مبنی بر اینکه کولبران از تاریخ دوم بهمن ماه قادر به ثبت‌نام در سامانه جامع تجارت و اخذ نقش کولبر حقیقی به منظور ثبت پرونده برای کالاهای وارداتی شده‌اند. خضری تاکید کرد: براساس ثبت‌نام در این سامانه هر خانوار حداکثر چهار نفر و به ازای هر نفر 700هزار تومان تخفیف سود بازرگانی برای مرزنشینان شعاع 20 کیلومتر که دارای کارت کولبری یا پیله‌وری بودند، ارائه می‌شود. به دلیل ناامنی مرزها و حفاظت از مرزها عملا این کارت‌ها ۵۰ تا ۶۰ هزار تومان بیشتر ارزش ندارد. در این میان وعده‌هایی که دولت به کولبران داده بوده تاکنون عملی نشده است.

    

رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی:

همسان‌سازی حقوق بعد از ۹  سال اجرا  می‌شود

رئیس کانون بازنشستگان و کارگران تامین اجتماعی گفت: بعد از ۹ سال قرار است سال آینده قانون همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی با تخصیص اعتبار ویژه اجرا شود.

علی دهقان‌کیا در گفت‌وگو با مهر اظهار داشت: قانون همسان‌سازی حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی طی سال‌های گذشته فقط یک بار آن هم در سال ۸۹ اجرایی شد.

وی با اشاره به اینکه متأسفانه ۹ سال است که قانون همسان‌سازی حقوق برای بازنشستگان تأمین اجتماعی اجرایی نشده، افزود: بازنشستگان این سازمان حقوق کمی دریافت می‌کنند و مشکلات زیادی نیز دارند و هر سال نیز تقاضای جدی آنها اجرای قانون همسان‌سازی است که تاکنون از سوی مسئولان میسر نشده بود. رئیس کانون بازنشستگان و کارگران تأمین اجتماعی تاکید کرد: در سال جاری با توجه به مشکلات اقتصادی و شرایط جامعه، رایزنی‌های زیادی با مسئولان تأمین اجتماعی برای همسان‌سازی حقوق داشتیم که متأسفانه به‌رغم میل آنها به اجرا، کمبود منابع مانع اجرای آن شد.

دهقان‌کیا از تخصیص اعتبار برای اجرای قانون همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی در لایحه بودجه سال ۹۹ خبر داد و افزود: در کمیسیون تلفیق مصوب شده که مبلغی از اعتبار ۵۰هزار میلیاردی که قرار است بابت بدهی‌های تأمین اجتماعی به این سازمان پرداخت شود، به منظور اجرای قانون همسان‌سازی حقوق بازنشستگان این سازمان هزینه شود.

به گفته وی، البته این مصوبه در صحن علنی مجلس باید به تصویب نمایندگان مجلس برسد.

دهقان‌کیا اظهار داشت: با اجرای همسان‌سازی، حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی افزایش پیدا می‌کند اما مبلغ آن هنوز مشخص نیست.

    

کارگر معدن قلعه‌زری قربانی ریزش سنگ شد

ریزش سنگ در معدن مس قلعه‌زری در شهرستان خوسف جان یک کارگر را گرفت.

به گزارش ایلنا، یک کارگر پیش از ظهر دیروز (پانزدهم بهمن ماه) در یکی از معادن بیرجند در خراسان جنوبی دچار حادثه شد و بلافاصله جان باخت. این معدنچی ۲۸ ساله زیر آوار گرفتار شده و به علت سقوط سنگ بزرگی بر سرش در دم فوت کرد.

بعد از وقوع حادثه با کمک کارگران فرد متوفی از تونل خارج و توسط آمبولانس معدن به خوسف منتقل شد و در پنج کیلومتری معدن، آمبولانس خوسف فرد آسیب‌دیده را تحویل گرفته و مرگ وی نیز تایید شد.