نماینده کارگران در کمیته مزد شورای عالی کار گفت: پنجمین جلسه کمیته مزد برای تعیین سبد معیشت خانوار کارگری در وزارت کار با حضور شرکای سه‌گانه برگزار و در مورد سبد هزینه خانوار کارگری بحث شد.

فرامرز توفیقی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، گفت: در این نشست، نمایندگانی از مرکز آمار ایران در مورد روش محاسبه سهم دستمزد از قیمت تمام‌شده کالاها توضیح دادند.

وی افزود: همچنین روش محاسبه تورم ماهانه در جلسه کمیته مزد ارائه شد. هر یک از اعضای کمیته توضیحاتی ارائه کردند و نماینده مرکز آمار در مورد روش محاسبه تورم، مولفه‌های تاثیرگذار در سبد هزینه معیشتی توضیحاتی ارائه کرد تا به این وسیله گزارشی برای شورای عالی کار در مورد ماده 41 قانون کار که در مورد حقوق و دستمزد کارگران صحبت می‌کند، ارائه کنیم.

نماینده کارگران در کمیته مزد وزارت کار اظهار داشت: اساس جلسه کمیته مزد و سبد معیشت خانوار کارگری بر دو پایه نرخ تورم و سبد معیشت و هزینه خانوار کارگری استوار است که بستگی به نرخ تورم اعلامی مرکز آمار ایران در سال 97 دارد. میانگین بعد خانوار برای مناطق شهری 3.5 نفر و برای مناطق روستایی 3.6 نفر در نظر گرفته شده و آمار تورم و مؤلفه‌های تاثیرگذار در هزینه خانوار بحث می‌شود.

وی با بیان اینکه تورمی که نمایندگان کارگران و خانوار کارگری با آن سر و کار دارد، با نرخ تورم مرکز آمار ایران متفاوت است، گفت: وقتی مولفه‌های اثرگذار بر نرخ تورم بررسی شود، عدد تورم سبد خانوار تفاوت می‌کند. به نظر ما بعضی از مولفه‌ها در سبد معیشت خانوار که اثر زیادی ندارد، طبق تعریف مرکز آمار وجود دارد و بنابراین سبد مصرف خانوار را بررسی می‌کنیم که برای سال 98 سبد یک خانوار ماهانه 3.8 میلیون تومان هزینه دارد.

به گفته توفیقی، سبد معیشتی حداقل‌ها را برای خانوار کارگری در نظر می‌گیرد و اینکه تورم این سبد امسال چقدر خواهد بود، مبنای مذاکره در شورای عالی کار خواهد بود.

وی گفت: 13میلیون و و 500هزار کارگر بیمه‌شده مستقیم تامین اجتماعی در کشور داریم که حدود 65 تا 70درصد از آنها، حداقل‌‌بگیر هستند.

توفیقی در پاسخ به این پرسش هر یک از اقلام سبد معیشت هزینه خانوار چه وزنی دارد، گفت: قبلا طبق معیارهای بانک مرکزی بررسی می‌شد اما الان از استاندارد مرکز آمار ایران و استاندارد CIP پیروی می‌کنیم. اقلام این سبد دارای 12 مولفه مانند هزینه مسکن، پوشاک، درمان، بهداشت و موارد دیگر است و متشکل از 430 قلم کالاست که هزینه این سبد مصرفی بررسی می‌شود.

وی گفت: جلسه بعدی کمیته مزد دوشنبه هفته آینده برگزار خواهد شد.