دبیر کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران با اشاره به اینکه به احتمال زیاد هفته آینده کمیته مزد برگزار می‌شود، گفت: اینکه دستمزد براساس تورم همان سال و برای سال آینده تعیین می‌شود، درست نیست.

به گزارش خبرآنلاین، هادی ابوی گفت: عقب‌ماندگی مزدی در حقوق و دستمزد کارگران وجود دارد. سال گذشته در شورای عالی کار، دولت هنگام محاسبه سبد معیشت صحبت از گوشت ۳۰هزار تومانی می‌کرد. ما هم گفتیم همین گوشت را هر چند روز یک بار بین کارگران عرضه کنید. درباره قیمت برنج نیز قیمت بسیار کمی را بیان کردند و ما هم گفتیم برنج را با همان قیمتی که بیان می‌کنید در اختیار کارگران قرار دهید. سال گذشته دولتی‌ها در جلسه شورای عالی کار برای برنج ۵هزار تومان بیان کردند ولی در حال حاضر کارگران باید با قیمت ۱۶هزار تومان خریداری کنند.

وی بیان کرد: به احتمال زیاد هفته آینده کمیته مزد برگزار می‌شود. البته هر کدام از تشکل‌ها به صورت جداگانه هر هفته جلسه بررسی سبد معیشت به منظور رسیدن به عدد مشخص درباره سبد معیشت و بررسی برای جلسات مزد سال آینده را دارند.

دبیر کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران کشور افزود: خروجی دو سال گذشته از کمیته مزد خوب بوده است، اما متأسفانه به مصوبات آن عمل نکرده‌اند. یکی از مباحث داغ در کمیته مزد این است که تمام مصوبات جلسه درست است، اما کارفرمایان توان پرداخت تمام هزینه‌های زندگی کارگران را ندارند. دولت هم امکان پرداخت ندارد و از سوی دیگر بهانه می‌آورند که باید کمک کنیم با افزایش دستمزد، تورم بالا نرود.

ابوی گفت: معیشت و امنیت دو مساله مهم کارگران است. امنیت با اجرای کامل قانون کار عملیاتی می‌شود، معیشت هم با حمایت دولت و واقعی شدن دستمزد کارگران محقق می‌شود. حداقل دستمزد براساس نرخ تورم اعلامی از سوی مراجع رسمی بانک مرکزی و مرکز آمار ایران تعیین می‌شود ولی با وجود آنکه چند سالی است دستمزد بیشتر از نرخ تورم تصویب می‌شود باز هم گره‌ای از مشکلات زندگی کارگران باز نمی‌کند و رضایت خاطر جامعه کارگری را به دنبال ندارد.

دبیر کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران افزود: دولت‌ها تلاش می‌کنند همه ساله نرخ تورم تا پایان سال کاهش پیدا کند ولی ما دستمزد را براساس تورم همان سال و برای سال آینده تعیین می‌کنیم که منطقی نیست چون اطلاعی از شرایط اقتصاد و نوسان بازارها در سال آینده نداریم.

ابوی با بیان اینکه باید الگویی در تعیین دستمزد رعایت شود که حداقل دستمزد را به سمت واقعی شدن ببرد، اظهار کرد: اگر دستمزد و درآمد کارگر را کنار بگذاریم هزینه‌های معیشتی در داخل کشور را همه می‌دانند و نیازی نیست که اعلام کنیم. کمیته دستمزد کانون در طول سال فعال است و براساس گزارش‌های میدانی و آنالیز اطلاعاتی که از نقاط مختلف کشور در خصوص هزینه‌های زندگی کارگران به دست می‌آورد رقم سبد معیشت کارگران را استخراج می‌کند.

وی درباره رقم سبد معیشت خانوارهای کارگری (چهار نفره) گفت: با گزارش‌هایی که از وضع معیشت کارگران گرفته‌ایم خارج از مسائل رفاهی و پس‌انداز و مسافرت، حداقل‌های زندگی یک خانوار کارگری اعم از خوراک، ‌درمان، ایاب و ذهاب، اجاره‌بها و تحصیل فرزندان به رقم ۶ میلیون تومان در ماه رسیده است.