یک کارشناس حوزه کار گفت: با توجه به افزایش نرخ تورم در چند سال گذشته باید حمایت‌های غیرنقدی همچون بن کالاهای اساسی و ودیعه مسکن کارگران در شورای عالی کار مدنظر قرار گیرد.

حمید حاج‌اسماعیلی در گفت‌وگو با ایرنا اظهار داشت: نرخ تورم و افزایش قیمت کالاها در کشور بیش از هر گروهی، کارگران را رنج می‌دهد و با وجود اینکه سال گذشه رقم دستمزد رشد قابل توجهی داشت اما با افزایش قیمت‌ها و تورم متناسب نبود.

وی افزود: همواره نرخ تورم در کشور رشد صعودی داشت و این یکی از اشکالات اساسی است که به شرایط اقتصادی کشور بازمی‌گردد و این معضل اساسی کشور است و باید اقتصاددانان برای این بیماری چاره جدی بیاندیشند.

این کارشناس حوزه کار گفت: تورم‌های ۴۰ یا ۵۰ درصد کشور را بسیار آسیب‌پذیر کرده و علاوه بر اینکه مانع اساسی برای توسعه کشور است، گروه‌های جمعیتی و دهک‌های پایین را دچار مشکل می‌کند و اساس خانواده و نیروی انسانی در کشور آسیب می‌بیند.

وی افزود: تورم سایه سیاه و سنگینی بر عرصه اقتصادی ایجاد می‌کند و آسیب‌های خود را در حوزه‌های مختلف اقتصادی به جا می‌گذارد. باید نخبگان و دست‌‌اندرکاران راه‌کارهای مناسبی برای آن ارائه دهند. حاج‌اسماعیلی با طرح این پرسش که چرا باید اجازه دهیم با وجود تجربه طولانی گروه‌های کارگری و دهک‌های پایین از تورم آسیب ببینند؟ گفت: با وجود آنکه می‌دانیم هر ساله رشد تورم در کشور را داریم اما راهکارهای منطقی در شورای عالی کار برای کارگران اتخاذ نمی‌شود و بیشتر راه‌حل‌ها نقدی است که روش مناسبی نیست و باید این شیوه تغییر کند. وی تاکید کرد: باید در کنار افزایش دستمزد، حمایت‌های غیرنقدی کارگران نیز مدنظر قرار گیرد که یکی از آنها تخصیص بن کالاهای اساسی است و باید به عنوان مبحث جدی که نه تنها کارگران، بلکه دولت به عنوان نماینده حاکمیت برای اینکه گروه‌های کارگری آسیب نبینند آن را جزو مسائل اساسی قرار دهد و برای آن مصوبه بگیرد.

این کارشناس حوزه کار گفت: دولت باید یک راهکار منطقی  و دقیقی تعریف کنند تا ماهانه با تخصیص کالاهای اساسی به کارگران به صورت غیرنقدی از آنها حمایت کنیم کاری که از آن غفلت می‌شود.

وی افزود: افزایش بهای کالاهای اساسی معضل بسیار جدی است. همواره تاکید داشتم که این کالاها به صورت کوپنی باشد اما متاسفانه اقدامی انجام نشده و گفته می‌شود به اندازه کافی کالای اساسی داریم که این کافی نیست و باید کالاها را به قیمت مناسب در اختیارشان قرار دهیم.

این کارشناس بازار کار همچنین اظهار داشت: با توجه به اینکه در ماه‌های گذشته ودیعه اجاره مسکن در کشور افزایش یافته این امر مشکلاتی را برای گروه‌های کارگری ایجاد کرده است که باید حمایت‌های جداگانه‌ای در این بخش داشته باشیم.

وی افزود: معتقدم که حمایت برای ودیعه مسکن کارگران باید جزو اولویت‌های مورد بحث در شورای عالی کار باشد و حمایت جداگانه‌ای در این بخش داشته باشیم.

حاج‌اسماعیلی تصریح کرد: غفلت از این مسائل نه تنها به کشور آسیب می‌زند بلکه نارضایتی ایجاد می‌کند. چالش‌های اجتماعی برای کشور دارد و اصل خانواده آسیب جدی می‌بیند.

این کارشناس بازار کار با اشاره به اهمیت بهداشت و درمان کارگران گفت: هزینه‌های بهداشت و درمان در سبد خانوار مساله جدی است که هزینه‌های خاص خود را دارد و با وجود اینکه در قانون اساسی به بهداشت و درمان رایگان و آسان تاکید شده اما راهکاری برای آن در نظر گرفته نشده است.

وی تاکید کرد: دفترچه‌های تامین اجتماعی کارآمدی لازم را ندارد. بیمارستان‌های طرف قرارداد با سازمان تامین اجتماعی محدود و کم است و گروه‌های کارگری که از این دفترچه‌ها استفاده می‌کنند دسترسی راحت ندارند.

این کارشناس توضیح داد: ما جزو کشورهایی هستیم که دستمزد نیروی کار، جزو پایین‌ترین دستمزدهاست. کمتر از یک دلار در ساعت پرداخت می‌کنیم در صورتی که کشورهای توسعه یافته ۹ دلار در ساعت برای کارگران دستمزد می‌پردازند. این فاصله زیادی است و دولت باید توجه جدی به نیروی کار کشور داشته باشد.