وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی می‌گوید: اگر امروز با روند رو به رشد بیکاری فارغ‌التحصیلان در کشور مواجهیم به دلیل این است که فارغ‌التحصیلان نظام تعلیم و تربیت و نظام آموزش عالی دارای توانمندی‌های مهارتی نیستند.

به گزارش ایسنا، محمد شریعتمداری در مراسم روز ملی کارآفرینی گفت: شورای عالی مهارت تاسیس شد تا ضمن پیگیری آموزش‌های فنی و حرفه‌ای، نهادهای مختلف را در این زمینه همراهی کند. یکی از رسالت‌های شورای عالی مهارت توجه به شیوه‌های نظام تعلیم و تربیت است.

وی ادامه داد: قبلا نظام آموزشی شش-سه-سه بود ولی دوباره تغییر کرد و ما به نظام آموزشی 70 سال قبل برگشتیم. در گذشته راهنمای تحصیلی وجود داشت که از دانش‌آموزان مصاحبه‌هایی می‌گرفت و با توجه به تمایل و سلایق دانش‌آموزان مهارت‌های آنها را با نیازهای بازار کار می‌سنجید. وقتی دانش‌آموز فارغ‌التحصیل می‌شد آمادگی ورود به بازار کار را پیدا می‌کرد و بعد از آن دوره تحصیلی جامعی به وجود آمد که همه مهارت‌ها را به دانش‌آموزان می‌آموختند و کم‌کم این شیوه از نظام آموزشی خارج شد و ما به دوره محفوظات بازگشتیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خاطرنشان کرد: امروز ما اشتباه کرده‌ایم و راه را درست نرفته‌ایم. چیزی که در مملکت باب شده تیتر است. هر کسی در هر مقام و جایگاهی باشد عنوان مربوطه را کسب کرده ولی به مهارت که یکی از مهم‌ترین نیازمندی‌های جامعه است، جایگاه داده نشده در حالی که باید به جایگاه یک جوشکار هم به لحاظ اجتماعی و هم دستمزد، بها بدهیم.

به گفته شریعتمداری، نظام آموزشی ما از نیروی متخصص حرفه‌ای دارای دانش و مهارت بی‌بهره است که یکی از نواقص به شمار می‌رود لذا اگر نظام آموزشی ما افراد ماهر و متخصص را تربیت نکند جامعه توسعه‌یافته‌ای نخواهیم داشت.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: خوشبختانه نظام کارآفرینی ما در حال شکل‌گیری و پوست‌اندازی است و در کنار آن نظام دستمزد، روابط کار، بیمه و تامین اجتماعی هم باید تغییر کند. مثلا تاکسی‌های اینترنتی که راه افتاده، نظام بیمه و دستمزد ما نمی‌تواند پاسخگوی این سیستم جدید باشد و باید برای حمایت بیمه‌ای و حقوقی از شاغلان این بخش، پیش‌بینی‌های لازم را صورت دهیم.

وی با بیان اینکه 38درصد بازار کار در دست کارآفرینان است، گفت: مابقی فضای کسب و کار در اختیار خویش‌فرمایان است. رتبه ما از نظر کارآفرینی در جهان بهبود یافته و از رتبه 82 به رتبه 72 رسیده است.