گروه حوادث: یک باند خانوادگی به دستور یکی از دوستان‌شان سناریوی یک سرقت میلیونی از مردان خارجی را به اجرا گذاشتند.

3 تن از اعضای این باند با اطلاع از دستگیری همدستانشان پا به فرار گذاشتند.

شامگاه 25 آذر ماه سال جاری چند مرد افغان در ساختمان نیمه‌کاری در حال استراحت بودند که ناگهان صدای ضربه به در ورودی ساختمان آنها را از خواب بیدار کرد.

یکی از مردان افغان با سرعت به جلوی در ساختمان آمد و با 2 مرد که لباس پلیس به تن داشتند روبرو شد، 2 مامور پلیس که کلت کمری، گاز اشک‌آور، دستبند پلیس، بیسیم همراه داشتند مرد افغان را به داخل خانه هل دادند و وارد ساختمان شدند.

مرد افغان هرچه درباره این برخورد از آنها سوال می‌کرد جواب درستی نشنید و در ادامه چهار مرد جوان دیگر با لباس شخصی همراه 2 مامور وارد ساختمان شدند و همگی به سمت اتاقی که مردان افغان در آنجا در حال استراحت بودند رفتند.

سرقت از مردان افغان

2 مامور پلیس و چهار مرد دیگر وقتی وارد اتاق مردان افغان شدند از آنها خواستند تا همگی گوشی‌های موبایل‌شان را دراختیار ماموران قرار دهند.

مردان افغان که شوکه و ترسیده بودند هر دستوری که 2 مامور جوان که یکی از آنها درجه سرهنگی و دیگری سروانی داشت می‌دادند را انجام می‌دادند.

سه مامور لباس شخصی 19 گوشی موبایل از مردان افغان داخل کیسه‌ای ریختند و سپس به بررسی وسایل مردان افغان کردند و 20 میلیون تومان پول نیز از آنها سرقت کردند و در ادامه یکی از ماموران ادعا کردند برای گرفتن وسایل‌تان به کلانتری محل مراجعه کنید.

شش مرد مامور نما پس از سرقت گوشی موبایل و 20 میلیون تومان پول سوار بر 2 خودروی مشکی و نقره‌ای رنگ شدند و به سرعت از محل دور شدند.

افشای راز ماموران قلابی

مردان افغان که از این اتفاق شوکه شده بودند خیلی زود از ماموران کلانتری 144 جوادیه تهرانپارس در خواست کمک گرفتند و ماموران وقتی پای در محل سرقت گذاشتند، مردان افغان پی‌بردند که شش مامور پلیس همگی سارق بوده و در نقش مامور قلابی سناریوی سرقت‌شان را به اجرا گذاشته‌اند.

تحقیقات پلیسی

بدین ترتیب تیمی از ماموران اداره یکم پلیس آگاهی تهران با توجه به حساس بودن این پرونده برای دستگیری متهمان وارد عمل شدند.

کارآگاهان در گام نخست آلبوم مجرمان سابقه‌دار را پیش روی مردان افغان قرار دادند و خیلی زود یکی از متهمان سابقه‌دار که احسان نام دارد از سوی طعمه ماموران قلابی هدف شناسایی قرار گرفت. همین کافی بود تا ماموران با اقدامات فنی و پلیسی مخفیگاه احسان را در جنوب تهران ردزنی کنند و در عملیاتی غافلگیرانه این سارق سابقه‌دار دستگیر شد.

باند خانوادگی

احسان ابتدا خود را بیگناه می‌دانست اما وقتی از سوی مردان افغان مورد شناسایی قرار گرفت به ناچار پرده از سرقت میلیونی‌شان برداشت.

احسان که دیگر راهی جز اعتراف نداشت به ماموران گفت: شب سرقت همراه پدر، برادر، پسر خاله و دایی‌ام و یکی از دوستان پسرخاله‌ام که غلامرضا نام دارد پای در محل استراحت مردان افغان گذاشتیم و با نقش مامور توانستیم مردان افغان را بدون اینکه مقاومتی در برابر ما انجام دهند نقشه سرقت را به اجرا گذاشتیم.

همین کافی بود تا کارآگاهان برای دستگیری اعضای این باند خانوادگی وارد عمل شوند و در گام نخست غلامرضا و پدر احسان را در مخفیگاه‌شان دستگیر کردند.

پدر احسان در تحقیقات پلیسی ادعا کرد که پیشنهاد این سرقت را غلامرضا مطرح کرد و همگی وقتی فهمیدیم می‌توانیم به راحتی پول خوبی به جیب بزنیم پذیرفتیم همراه غلامرضا نقشه سرقت را به اجرا برسانیم.

پدر احسان گفت: غلامرضا گفته بود که مردان افغان زیادی در خیابان جشنواره تهرانپارس با هم زندگی می‌کنند و با توجه به اینکه همگی به تازگی حقوق‌شان را گرفته‌اند می‌توانیم با رفتن به محل استراحت آنها پول خوبی به جیب بزنیم.

وی افزود: برای ورود به محل استراحت مردان افغان ابتدا نقشه‌ای را طراحی کردیم و وقتی قرار شد تحت پوشش پلیس دست به سرقت بزنیم شروع به تهیه تجهیزات پلیسی کردیم.

این مرد ادامه داد: شب حادثه سوار بر 2 خودرو به خیابان جشنواره رفتیم و من همراه یکی دیگر از بستگانم که لباس پلیس پوشیده بودیم به جلوی در ساختمان مردان افغان رفتیم. وقتی یکی از مردان افغان به جلوی در آمد و ما را با لباس پلیس، تفنگ کلت کمری، گاز اشک‌آور و تجهیزات پلیسی دید مطمئن شد که ما پلیس هستیم. پدر احسان ادامه داد: مرد افغان با دیدن ما شوکه شده بود و جرات حرف زدن نداشت که او را به عقب هل دادیم و همراه 4 تن از دیگر از اعضای باند که آنها لباس شخصی به تن داشتند وارد ساختمان شدیم و به بهانه دیدن مدارک و گوشی‌های موبایل‌شان توانستیم 19 گوشی موبایل و 20 میلیون تومان پول را سرقت کنیم.

فرار اعضای باند

ماموران در ادامه با اطلاعات به دست آمده برای دستگیری متهمان وارد عمل شدند و در همان ابتدا مشخص شد که 3 تن دیگر از اعضای باند با اطلاع از دستگیری همدستانشان پا به فرار گذاشته‌اند.  بنا به این گزارش، با توجه به سرقت مسلحانه ماموران قلابی در پرونده مردان افغان، بازپرس شعبه دوم دادسرای امور جنایی تهران دستور داد تا متهمان برای تحقیقات بیشتر دراختیار ماموران اداره یکم پلیس آگاهی تهران قرار گیرند و تحقیقات برای دستگیری دیگر اعضای باند ادامه دارد.