گروه حوادث:9 دانشجوی دختر و پسر در فاجعه واژگونی اتوبوس در شمال تهران به کام مرگ فرو رفتند و 28 دانشجوی دیگر به‌شدت زخمی شدند.

این حادثه ساعت 12 و 20 دقیقه دیروز - سه‌شنبه 4 دیماه - در سیمون بولیوار تهران درحالی رخ داد که مسافران اتوبوس همگی دانشجویان دانشگاه علوم و تحقیقات تهران بودند.

سکته راننده پشت فرمان کافی بود تا اتوبوس دانشجویان از مسیر منحرف شده و جان 3 دختر دانشجو و 6 پسر دانشجو را گرفت.

لحظات نخست اعلام شد اتوبوس مرگ در دانشگاه علوم تحقیقات تهران با بریدن ترمز از کنترل راننده خارج و واژگون شده است.    

ابراهیم کلانتری، معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد درباره دلیل این حادثه گفت: به گفته شاهدان عینی، راننده این اتوبوس دچار سکته شده و کنترل اتوبوس را از دست داده و همین موضوع سبب واژگونی اتوبوس شده است.

رئیس اورژانس نیز گفت: حوالی ساعت ١٢ سه شنبه واژگونی یک اتوبوس حامل دانشجویان در دانشگاه علوم و تحقیقات تهران واقع در سیمون بولیوار به سازمان اورژانس اعلام شد که در پی آن یک اتوبوس آمبولانس، ٧ آمبولانس و دو موتورلانس به محل حادثه اعزام شدند.

بعد از مدیریت میدانی مصدومان حادثه سقوط اتوبوس در دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات به بیما‌رستان‌های فیاض‌بخش، شریعتی، امام خمینی(ره)، رسول اکرم و عرفان نیایش اعزام شدند و تحت درمان قرار گرفتند.

کشته‌شدگان حادثه 

محمد کرم دورآبادی سخنگوی اورژانس تهران در ادامه افزود: در این حادثه ۲ دانشجوی دختر و 6 دانشجوی پسر متأسفانه جان خود را از دست دادند .

علت شدت حادثه

برخورد شدید با پایه بتنی از دلایل شدت حادثه واژگونی اتوبوس دانشگاه آزاد تهران بوده است.

سردار مهماندار رییس پلیس راهور تهران درباره این حادثه گفت: این حادثه در ساعت 12:21 دقیقه سه شنبه در معابر داخلی و محوطه دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات رخ داد که بلافاصله پس از گزارش، همکاران پلیس راهور و پیشگیری در محل حادثه حاضر شدند.

وی با اشاره به شدت حادثه و تخریب اتوبوس تصریح کرد: به دلیل اینکه بخش‌هایی از معابر دانشگاه در ارتفاعات با شیب تند قرار دارد، این اتوبوس از قسمت‌های شمالی به سمت جنوب در حرکت بوده که در انتهای مسیر در بخشی از راه از مسیر خارج می‌شود و وارد فضای سبز محوطه دانشگاه می‌شود، حدود 90 متر در فضای سبز چرخ می‌خورد و به دلیل اینکه در شیب تند قرار گرفته بود و پس از آن با پایه بتنی که تأسیسات آب از آن عبور می‌کرده برخورد کرده، بخش عمده‌ای از اتوبوس از بین می‌رود و تنها انتهای اتوبوس باقی می‌ماند.

سردارمهماندار ادامه داد: به نظر می‌رسد یکی از دلایل شدت حادثه و افزایش تعداد کشته شدگان برخورد شدید با پایه بتنی بوده است البته همکاران مشغول بررسی علت حادثه هستند و در حوزه انتظامی هم همکاری‌های قضایی در حال انجام است.

   دستور دادستان

دستور رسیدگی دادستان تهران به حادثه واژگونی اتوبوس در دانشگاه علوم تحقیقات صادر شد.

به نقل از روابط عمومی دادستانی کل کشور، در متن دستور دادستان کل کشور به دادستان تهران آمده است نظر به خبر سقوط اتوبوس حامل دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات و کشته و زخمی شدن شماری از آنان، مقتضی است بازپرس مربوطه در محل حاضر و ضمن بررسی صحنه، موضوع را رسیدگی کرده و نتیجه آن را گزارش نمایند.

بنابه این گزارش؛ چهار تن از اجساد دانشجوهای جانباخته شناسایی نشده اند و 4 دانشجوی دیگر شناسایی شده اند.

این گزارش حاکیست؛ سکته راننده اتوبوس مرگ هنوز تایید نشده و تحقیقات برای شناسایی علت اصلی این فاجعه مرگبار ادامه دارد.