سال 2018 سال خوبی برای مردم اندونزی نبود؛ انبوه حوادث بارها مردم این کشور را با روزهای سیاهی مواجه کرد. بنابر گزارش روزنامه انگلیسی دیلی‌میل، در پی انتشار هشدار سونامی، افرادی که در مناطق پایین زندگی می‌کردند به نواحی بلندتر گریختند. حدود ساعت 21:30 دقیقه به وقت محلی روز شنبه (یکم دی ماه) سونامی به سواحل تنگه سوندا بین جزیره جاوه و جزیره سوماترا اصابت کرده است و بنابر آماری که تا این لحظه منتشر شده، 430 خانه، نه هتل و ده کشتی تخریب شده‌اند.

زمین شناسان همزمان با افزایش شمار کشته شدگان سونامی در اندونزی نسبت به خطر تکرار این حادثه هشدار می دهند. این سونامی به دنبال فوران آتشفشان آناک کراکاتوآ روی داد. شمار جان باختگان سونامی به ۲۸۰ نفر رسیده است.

مقامات اندونزی نیز معتقدند که این سونامی در پی فوران آتش‌نشان رخ داد و وقوع آتشفشان، باعث شد تا ابری از خاکستر منطقه را فرا گیرد از این رو اداره هواشناسی استرالیا برای هواپیماهایی که در منطقه پرواز می‌کردند هم  هشدار صادر کرده است

به گفته زمین شناسان تصاویر ماهواره‌ای و اطلاعات به دست آمده نشان می‌دهد که بخش بزرگی از جزیره آتشفشانی آناک کراکاتوآ به دنبال فوران این آتشفشان به داخل دریا ریزش کرده و این امر به گفته دانشمندان احتمالا دلیل وقوع سونامی بوده است.

مقامات اندونزی نیز معتقدند این سونامی در پی فوران آتش‌نشان رخ داد و وقوع آتشفشان، باعث شد ابری از خاکستر منطقه را فرا گیرد از این رو اداره هواشناسی استرالیا برای هواپیماهایی که در منطقه پرواز می‌کردند هم  هشدار صادر کرده است.

اندونزی که بر روی خط آتشفشان و کمربند زلزله جنوب‌شرق آسیا قرار دارد، همواره کانون حوادث متعدد زیست‌محیطی است. سپتامبر گذشته (شهریور - مهر) به دنبال زمین‌لرزه و سونامی در جزیره سولاوسی در غرب برونو، دست‌کم 832 نفر کشته شدند. برخی آمارها تعداد جانباختگان را تا دو هزار نفر هم اعلام کرده‌اند.

اندونزی روی خط 

سونامی و زلزله

در سال ۲۰۰۴ زلزله قدرتمندی در شمال اندونزی رخ داد که موجب وقوع سونامی بزرگی در اقیانوس هند شد. در جریان آن حادثه ۲۲۶ هزار نفر در ۱۳ کشور منطقه و از جمله ۱۲۰ هزار نفر در اندونزی کشته شدند. در سال ۲۰۱۰ نیز سونامی دیگری در این کشور به مرگ صدها نفر منجر شد. چهار ماه گذشته نیز در جریان زمین‌لرزه و سونامی شدید جزیره سولاوسی، نزدیک به ۲۵۰۰ نفر جان خود را از دست دادند.

عملیات جستجو و امداد و نجات برای یافتن بازماندگان احتمالی سونامی دارد. آخرین آمارها حاکی است که ۵۷ نفر به دنبال وقوع سونامی ناپدید شده اند. بیش از هزار نفر نیز در جریان این حادثه طبیعی مصدوم شدند. تصاویری که توسط ماهواره سنتینل متعلق به آژانس فضایی اروپا به ثبت رسیده است، نشان می‌دهد که به‌دنبال فوران آتشفشان کراکاتوآ بخش بزرگی از طرف جنوبی این کوه به داخل دریا ریزش کرده است. فوران آتشفشان کراکاتوآ ۲۴ دقیقه پیش از وقوع سونامی روی داد.

تلاش برای کمک به مردم حادثه‌دیده ادامه دارد، نیروهای نظامی و امداد در حال کمک‌رسانی به زخمی‌شدگان سونامی اخیر در اندونزی هستند.