گروه حوادث: دو مرد با نقش‌پردازی و داستانسرایی پس از جلب اعتماد طعمه‌شان در ترمینال غرب تهران دست به سرقت مسلحانه زدند. تبهکاران مسلح پس از سرقت میلیاردی برای فرار در شهرهای شمالی کشور دائما مخفیگاهشان را تغییر می‌دادند تا اینکه سایه پلیس را روی سرشان دیدند.

میهمانی شبانه

نخستین روز مهرماه سال جاری منصور همراه همسرش از یک میهمانی به خانه باز می‌گشت که در میان‌راه با مردی آشنا شد که با چرب‌زبانی‌هایش توانست خود را به منصور نزدیک کند. مرد جوان وقتی دید منصور خیلی زود به او اطمینان پیدا کرده سفره دلش را برای او باز کرد و از سختی‌های زندگی با او صحبت کرد و همین کافی بود تا منصور شنونده خوبی برای حرف‌های مرد جوان شود و برای کمک به او به فکر فرو رود. 

 مرد غریبه در این مرحله ادعا کرد که اهل یکی از شهرهای شمالی کشور است و به خاطر بیماری همسرش مجبور شده تا همه اموالش را به فروش برساند و تمام تلاشش بر این است که بتواند سلامت همسرش را بازگرداند.

طلاهای وسوسه‌انگیز

مرد غریبه  که عیاض نام دارد در میان داستانسرایی‌هایش و مشکلات زندگی‌اش سناریوی عجیب و وسوسه‌انگیزی را پیش روی منصور گذاشت. این مرد ادعا کرد که در زمین کشاورزی‌اش مقداری سکه قدیمی پیدا کرده اما چون به کسی اعتماد ندارد می‌ترسد درباره سکه‌ها با کسی حرفی بزند. مرد فریبکار عنوان کرد که اگر بتوانم این سکه‌های طلا را بفروشم می‌توانم سلامت همسرم را بازگردانم و حاضرم سکه‌ها را زیر قیمت واقعی آن به فروش برسانم تا مشکلات زندگی‌ام حل شود. منصور که اسیر چرب‌زبانی‌های مرد جوان شده بود تصمیم گرفت تا برای کمک به او اقدام به خرید سکه‌های طلا کند و به همین خاطر قرار شد تا آنها روز دیگری برای دیدن و خرید طلاها همدیگر را ملاقات کنند. منصور و مرد جوان چند روزی از طریق تلفن با هم در تماس بودند تا اینکه روز قرار رسید و عیاض همراه جوان دیگری که ادعا می‌کرد دامادش است به خانه منصور رفت اما خبری از سکه‌های طلا نبود. مرد فریبکار وقتی همراه دامادش پای در خانه منصور گذاشت ادعا کرد که به خاطر اینکه به کسی اطمینان ندارد طلاها را همراه خودش نیاورده و برای اطمینان و شناخت بیشتر پای در خانه منصور گذاشته است.

منصور که با شنیدن این داستان‌ها لحظه به لحظه حرف‌های مرد جوان را بیشتر باور می‌کرد قرار گذاشت تا در ملاقات بعدی همه پول‌ها را در اختیار مرد جوان قرار دهد و طلاها را تحویل بگیرد که در این مرحله مرد جوان ادعا کرد در محل قرار پول‌ها را به دلار تبدیل کند تا برای سفر به خارج از کشور و درمان همسرش به راحتی بتواند پول‌ها را همراه خودش ببرد.

سرقت میلیاردی

منصور که در دام وسوسه طلایی سکه‌ها گرفتار شده بود پول‌هایش را به دلار تبدیل کرد و 70 هزار دلار را داخل کیف دستی‌اش گذاشت و روز 22 مهرماه سال جاری پای در محوطه مسافربری غرب تهران گذاشت تا معامله خرید سکه‌های طلا را صورت گیرد. منصور در محوطه مسافربری غرب تهران منتظر عیاض بود که پس از دقایقی مرد جوان همراه دامادش پای در محل قرار گذاشت و هنوز چند لحظه‌ای از حضور آنها نگذشته بود که ناگهان عیاض کلت کمری را از زیر لباسش بیرون کشید و با تهدید از منصور خواست تا دلارها را در اختیارش قرار دهد. منصور که شوکه شده بود راهی جز تسلیم نداشت و دلارها را  در اختیار عیاض قرار داد و در ادامه مرد فریبکار همراه همدست با سرعت پا به فرار گذاشتند.

تحقیقات پلیسی

منصور بعد از ماجرای سرقت مسلحانه دلارهایش پای در اداره پلیس گذاشت و همین کافی بود تا تیمی از ماموران اداره یکم پلیس آگاهی تهران به دستور بازپرس پرونده برای دستگیری عاملان این سرقت میلیاردی وارد عمل شدند. کارآگاهان در گام نخست تحقیقات با اقدامات فنی و پلیسی پی‌بردند که عیاض و همدستش که محسن نام دارد پس از سرقت 70 هزار دلار به شهرهای شمالی کشور فرار کرده‌اند و برای فرار از دست پلیس دائما از شهری به شهر دیگر سفر می کنند تا رد آنها زده نشود.

تجسس‌های پلیسی ادامه داشت تا اینکه ماموران پس از 2 هفته تعقیب و مراقبت‌های شبانه روزی موفق شدند مخفیگاه دزدان مسلح را در یک خانه استیجاری در یکی از شهرهای شمالی ردزنی کنند. همین کافی بود تا کارآگاهان در عملیاتی غافلگیرانه عیاض و محسن را در مخفیگاهشان دستگیر و به تهران منتقل کنند. عیاض که راهی جز اعتراف به سرقت 70 هزار دلار منصور نداشت ادعا کرد به شیوه بدل اندازی پول‌ها را به سرقت برده است و این درحالی بود که منصور در اظهاراتش گفته بود که این دو مرد با در دست داشتن تفنگ، سناریوی سرقت‌شان را به اجرا گذاشته است. کارآگاهان در تحقیقات پلیسی پی بردند که هر دو متهم در گذشته نیز به شیوه بدل‌اندازی در منطقه پاکدشت تهران اقدام به سرقت پول‌های طعمه‌هایشان کرده‌اند و پس از آزادی بار دیگر با همان شیوه اما اینبار به صورت مسلحانه دست به دزدی زده‌اند. بنا به این گزارش، بازپرس پرونده خواست تا کسانیکه به این شیوه هدف سرقت‌های این دو مرد جوان قرار گرفته‌‌اند به اداره یکم پلیس آگاهی تهران مراجعه کنند.