آمریکا مقامات ارشد ارتش میانمار را تحریم‌ کرد

تحریم‌های مسافرتی بی‌نتیجه

خدیجه علامه‌زاده

ایالات متحده روز سه‌شنبه (25 تیرماه) از تحریم‌هایی علیه مین اونگ هالینگ، فرمانده‌کل ارتش میانمار و دیگر رهبران نظامی این کشور به دلیل نقش آن‌ها در پاکسازی قومیتی اقلیت رومینگیا خبر داد.

به گزارش سی‌ان‌ان، وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد که اقداماتی را علیه مین اونگ هالینگ و سه نفر دیگر به‌دلیل شواهدی مبنی بر مشارکت آن‌ها در خشونت‌های دو سال پیش که منجر به فرار 740 هزار رومینگیایی به آن‌ سوی مرزها، به بنگلادش شده بود، در دست اقدام دارد.

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، در بیانیه‌ای گفت که با اعلام این تحریم‌ها، ایالات‌متحده به اولین کشوری بدل می‌شود که به صورت عمومی اقداماتی را علیه ارشدترین مقام نظامی برمه انجام می‌دهد.

در ادامه این بیانیه گفته شد: ما همچنان نگران این موضوع هستیم که دولت برمه‌ای هیچ اقدامی را علیه افرادی که از حقوق بشر تخطی و هم از آن سوءاستفاده کردند، انجام نداده است. همچنان گزارش‌هایی مبنی بر این‌که ارتش میانمار از حقوق بشر تخطی و از آن در کل کشور سوءاستفاده کرده است، دریافت می‌کنیم.

اکثریت بودایی‌های میانمار از اعطای شهروندی به شهروندانی که اغلب مسلمان روهینگیایی هستند و یا دادن حقوق اساسی به آن‌ها اجتناب می‌کنند و آن‌ها را با اصطلاح بنگالی مورد خطاب قرار می‌دهند. در واقع آن‌ها روهینگیا را مهاجران غیرقانونی می‌دانند که از بنگلادش به این کشور آمدند.

بازرسان سازمان ملل متحد گفتند که این تخطی از قوانین مستلزم تعقیب قضایی ژنرال‌های ارشد به‌ دلیل نسل‌کشی است و دادگاه بین‌المللی کیفری پرونده اولیه را در این زمینه آغاز کرده است.

پمپئو این بیانیه را در جلسه آزادی مذاهب وزارت خارجه آمریکا ایراد کرد و یافته‌های نفر قبلی خود رکس تیلرسون در سال 2017 را در مورد این کشتارها تکرار کرد، آن را پاکسازی قومیتی خواند و از به ‌کار بردن اصطلاح نسل‌کشی که تیلرسون از آن استفاده کرده بود، امتناع کرد.

این تحریم‌ها به شکل قابل‌توجهی از تاثیر بر آنگ‌سان سوچی زندانی سیاسی کشور که بعدها پس از آزادی به رهبر مدنی بلامنازع آن تبدیل شد، امتناع کرده است.

این برنده جایزه صلح نوبل به‌دلیل بی‌تفاوتی وی نسبت به جنایت‌های انجام شده از سوی ارتش برمه‌ای علیه روهینگیا، مورد انتقاد قرار گرفته است. این در حالی است که روهینگیا بزرگترین اقلیت مورد ظلم دنیا به‌شمار می‌رود.

این تحریم‌ها نشانه آشکار ناامیدی آمریکا از میانمار است که قبلا با اسم برمه شناخته می‌شد و پس از اصلاحات سیاسی در سال 2011 حکام نظامی برمه ضمن سازش با واشنگتن درنهایت اجازه برگزاری انتخابات سیاسی را اعطا کردند.

ارین مورفی، یکی از مقامات سابق وزارت خارجه آمریکا که در نزدیکی روابط آمریکا و میانمار نقش داشت، گفته است که این تحریم‌ها احتمالا تاثیر بسیاری بر خود ژنرال‌های ارتش ندارد، بلکه کودکان و نوه‌های آن‌ها را که می‌خواهند به‌عنوان توریست یا دانشجو به آمریکا سفر کنند، متاثر خواهد کرد. درحالی‌که گفته می‌شود تحریم‌های مسافرتی ابزاری برای تشویق به تغییر است، مورفی شک دارد که تغییری در مورد روهینگیا رخ دهد؛ کسانی که تحقیر شده‌ترین جمعیت دنیا شناخته می‌شوند.

مورفی در ادامه افزود: شما می‌خواهید رفتار فجیع و نژادپرستانه را با این تحریم‌ها تغییر دهید، درحالی‌که منع مسافرتی ابزار مناسبی برای چنین تغییری نیست.

تحریم‌های سال گذشته آمریکا علیه مقامات دون‌پایه امنیتی میانمار، احتمالا تاثیر بیشتری نسبت به تحریم‌های جدید گذاشته بود، چراکه این محدودیت‌ها اقتصادی بودند. به گزارش پزشکان بدون مرز تخمین زده شده که 6700 روهینگیایی در ماه اول سرکوب‌ها- اوت (مرداد ماه) 2017 - جان خود را از دست دادند. ارتش میانمار هرگونه اشتباه را در این مورد رد و ادعا کرد که اقدامات ارتش پاسخی به شورش‌های مسلحانه روهینگیا بود.