گنگ شوانگ سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز سه‌شنبه (هجدهم تیرماه)، اقدام وزارت دفاع آمریکا در تأیید فروش 2.2 میلیارد دلار تسلیحات به تایوان را نقض جدی قوانین بین‌المللی خواند.

شوانگ ادامه داد: این اقدام آمریکا، سیاست چین متحد و سه بیانیه مشترک آمریکا-چین را نقض می‌کند. این مداخله جدی در امور داخلی چین است که به حاکمیت منافع امنیتی این کشور لطمه وارد می‌کند؛ ما اعتراض خود را به اینگونه اقدامات، ابراز می‌کنیم. وزارت دفاع آمریکا روز دوشنبه (هفدهم تیرماه) خبر داد که وزارت امور خارجه این کشور فروش احتمالی تانک‌های آبرامز M12AT و موشک‌های استینگر و تجهیزات مربوطه به ارزش 2.2 میلیارد دلار به تایوان را تایید کرده است.

با این‌که آمریکا روابط رسمی با تایوان ندارد اما اصلی‌ترین تأمین‌کننده تسلیحات این کشور بوده و قرار است که آمریکا 108 تانک آبرامز و 250 موشک استینگر به تایوان بفروشد.

چین کل آب‌های راهبردی دریای جنوب چین را تحت حاکمیت خود می‌داند اما ناوهای آمریکایی بارها به بهانه آزادی ناوبری در آب‌های بین‌المللی وارد این محدوده شده‌اند. تایوان این تحرکات آمریکا را به‌عنوان اقدامی در راستای حمایت از این کشور در برابر چین می‌داند.