احتمال جاسوسی چین در مانور نظامی آمریکا، ژاپن و استرالیا

نفوذ چین به طلسم شمشیر

خدیجه علامه‌زاده

ارتش استرالیا در حال رصد کشتی چینی است که برای جاسوسی در مانور نظامی موسوم به طلسم شمشیر به ساحل کویینزلند فرستاده شده است.

شبکه ای‌بی‌سی استرالیا گزارش کرد که کشتی نیروی دریایی ارتش آزادیبخش خلق از نوع 815G Dongdiao ، سرویس اطلاعاتی کمکی، در حال طی مسیر به سمت استرالیا است که احتمالا برای رصد مانور نظامی مشترک نیروهای آمریکا، استرالیا و ژاپن عازم شده است. به گفته استرالیا قرار است 25 هزار سرباز در این مانور مهم حضور داشته باشند.

گرگ بیلتون، رئیس دفاع عملیات‌های مشترک توضیح داد: ما در حال رصد این کشتی هستیم. هنوز نمی‌دانیم مقصدش کجاست، اما فرض می‌کنیم قصد داره به ساحل شرقی کویینزلند بیاید و در این صورت ما اقدامات درخور را انجام می‌دهیم. 

او در مورد جزئیات واکنش، توضیحی نداد اما گفت که کشتی چینی در حال حاضر در آب‌های بین‌المللی است؛ جایی که حق دارد در آن دریانوردی کند و در صورت صلاحدید آنجا به نظارت بر عملیات بپردازد.

اشلی تاون‌شند، مدیر سیاست خارجی و دفاع  در مرکز مطالعات ایالات‌متحده در سیدنی به خبرگزاری‌ها گفت: تمامی ملت‌ها بر اساس کنوانسیون سازمان ملل‌متحد بر اساس قوانین دریا، حق انجام عملیات‌های نظارت نظامی در آب‌های بین‌المللی در 12 مایلی نواحی دریایی کشورها را دارند.

وی افزود: در حالی که ایالات‌متحده و استرالیا، در کنار سایر کشورها این قوانین را پذیرفته‌اند و این حق را به چین داده‌اند، پکن این حق را به دیگر کشورها در دریای جنوبی چین نمی‌دهد و به‌طور معمول کشتی‌های خارجی را از این منطقه بیرون می‌کند.

چین همواره به نظارت‌های از نزدیک نیروی دریایی آمریکا در سواحل خود شکایت می‌کند، با وجود آنکه نیروی دریایی ارتش آزادیبخش خلق دائماً‌ خود به این اقدام دست می‌زند.

کشتی‌های سرویس اطلاعات کمکی چین در سال‌های اخیر عموماً ‌در مانورهای نظامی مشترک در اقیانوس آرام حاضر می‌شوند. وزارت دفاع استرالیا به خبرنگاران گفت که آن‌ها می‌دانند که دیگر کشورها مشتاق به سر در آوردن از مانور نظامی طلسم شمشیر هستند.

یکی از کشتی‌های سرویس اطلاعات کمکی چین در حال تلاش برای رصد مخفیانه آخرین تمرینات مانور طلسم شمشیر در سال 2017 مشاهده شده بود.

به دلیل نظامی کردن دریای جنوبی چین از سوی نیروهای این کشور، نیروی دریایی پکن به مشارکت برای مانور نظامی لبه اقیانوس آرام دعوت نشد. چین نیز در مقابل یکی ازکشتی‌های جاسوسی خود را برای رصد مانور به ساحل هاوایی فرستاد. چارلی براون، سخنگوی ناوگان اقیانوس آرام آمریکا، در آن زمان به خبرگزاری‌ها گفت: ما تمام اقدامات احتیاطی لازم برای محافظت از اطلاعات حیاتی خود را انجام داده‌ایم.

آنکیت پاندا، سردبیر ارشد رسانه دیپلمات گفت: ‌با اجازه دادن به ارتش چین برای اقدام به چنین فعالیت‌های جاسوسی، ایالات‌متحده و متحدانش امیدوارند این کشور برای معاهدات بین‌المللی که تاکنون نسبت به آن‌ها بی‌میل بوده است، تمایل نشان دهد.

تاون‌شند البته گفته که برای کاربردی بودن قوانین بین‌المللی، آن‌ها نیز باید اقدام مقابله به مثل کنند. مقامات ارتش استرالیا که خواستند نامشان فاش نشود به شبکه خبری ای‌بی‌سی این کشور گفتند که حس می‌کنند زاویه جدیدی از حضور ژاپن در مانور طلسم شمشیر منجر به تحریک علاقه چین برای رصد این مانور شده است.

یکی از مقامات گفت: مانور امسال طلسم شمشیر، شامل حضور تیپ اعزام سریع خاکی، آبی ژاپن است که سال گذشته ایجاد شد که می‌تواند گزینه‌ای برای واکنش به درگیری بالقوه با نیروهای چینی باشد. توانایی‌های این تیپ و قابلیت تعامل آن‌ها با نیروهای استرالیایی و آمریکایی‌، می‌تواند موضوع مورد علاقه پکن باشد.