منابع خبری گزارش دادند: دولت‌های چین و ویتنام با توجه به این‌که دیدار دوم دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا و کیم جونگ اون رهبر کره شمالی هفته آینده در هانوی برگزار می‌شود، تمهیدات گسترده امنیتی، سیاسی و اقتصادی را برای این نشست که مهم‌ترین اجلاس بین‌المللی در سال 2019 برای جنوب شرق آسیا محسوب می‌شود، به کار گرفته‌اند.

قرار است نشست دوم رهبران آمریکا و کره شمالی در روزهای 27 و 28 فوریه سال جاری (هشتم و نهم اسفند ماه) در هانوی پایتخت ویتنام برگزار شود.

طبق گزارش بانکوک پست مقام‌های نزدیک به رهبر کره شمالی اعلام کردند که کیم جونگ اون رهبر کره شمالی این بار تمایلی برای استفاده از هواپیما برای رسیدن به هانوی ندارد و احتمالاً وی پیش از تاریخ نشست دو جانبه از طریق قطار وارد ویتنام شود.

نشست اول ترامپ، کیم به‌رغم این‌که منجر به انعقاد قراردادی برای خلع سلاح هسته‌ای پیونگ‌یانگ میان دو طرف شد اما بسیاری از ناظران منطقه نتایج آن را مبهم و فاقد چشم‌انداز واقعی می‌دانند.

یکی از موضوعات اصلی برای کره شمالی، ایجاد شرایط امنیتی دقیق برای حضور رهبر این کشور است و طبق گزارش‌های رسانه‌ای احتمالاً وی از طریق قطاری که در شهر مرزی داندانگ در جنوب شرق چین از پیونگ‌یانگ به سمت پکن پایتخت چین حرکت خواهد کرد و ازآنجا به سمت مرزهای ویتنام پیش خواهد رفت و پس از عبور از شهر مرزی ویتنام دانگ دنگ بقیه مسیر را از طریق خودرو به سمت شهر هانوی طی طریق خواهد کرد.

منابع خبری بین‌المللی گزارش دادند کیم جونگ اون پیش از دونالد ترامپ در ویتنام برای دیدار با مقام‌های ارشد این کشور حضور خواهد یافت و از دو استان صنعتی Quang Ninh و Bac Ninh دیدار می‌کند و احتمالاً برخی قرارداد دوجانبه اقتصادی با ویتنام را به امضا خواهد رساند.

شهر باک نین میزبان کارخانجات سامسونگ کره جنوبی است که در حال حاضر یکی از سرمایه‌گذاران اصلی خارجی در ویتنام و توسعه صادرات این کشور جنوب شرق آسیاست.

مقام‌های کره شمالی پیش‌تر اعلام کردند که در تلاش هستند  از برنامه توسعه اقتصادی ویتنام پس از جنگ با آمریکا، در جهت پیشرفت اقتصادی خود الگوبرداری کنند.

تیم سیاسی و امنیتی کره شمالی از روز 25 فوریه (ششم بهمن ماه) روز دوشنبه در ویتنام مستقر خواهند شد تا اقدامات لازم برای حضور کیم جونگ اون را فراهم سازند.

کیم جونگ اون پیش‌تر با یک قطار زرهی به پکن سفر کرده بود. درصورتی‌که سفر زمینی وی تائید شود حرکت و عبور و مرور تمام وسایل نقلیه ازجمله کامیون‌ها از 170 کیلومتری در مسیر حرکت کیم جونگ اون ممنوع اعلام خواهد شد.

مقام‌های ویتنام نیز اعلام کردند تمام ترتیبات امنیتی را برای حضور رهبر کره شمالی در این کشور به کار بسته‌اند.

برخی منابع خبری گزارش دادند قرار است کیم جونگ اون در هتل ملیا Melia در مرکز هانوی و در نزدیکی Government Guesthouse محل برگزاری نشست دو رهبر آمریکا و کره شمالی مستقر شود.

رهبر کره شمالی با یک هواپیمای مجهز سبز به اتاق‌های کنفرانس و خوابگاه ویژه که از چین به‌عنوان نخستین و متحد اصلی خود به امانت گرفته شده بود برای شرکت در نخستین نشست خود با ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا به سنگاپور سفر کرد. ناظران امیدوارند نشست دوم کیم و ترامپ به نشست ملموس‌تری پس از نخستین اجلاس این دو رهبر منجر شود زیرا تاکنون هیچ پیشرفت واقعی در مورد خلع سلاح هسته‌ای کره شمالی و یا رفع تحریم‌های آمریکا علیه این کشور مشاهده نشده است.

ویتنام اگرچه متحد نزدیک ایالات‌متحده در منطقه جنوب شرق آسیا محسوب می‌شود اما تمام تلاش خود را برای ایجاد توازن در روابطش با چین به‌عنوان مهم‌ترین رقیب آمریکا در منطقه و جهان به کار گرفته است.

این کشور با رشد 7.4 اقتصادی در سال 2018 شاهد یکی از پرسرعت‌ترین رشد اقتصادی در آسیاست و ازاین‌رو به‌عنوان یک الگوی آسیایی برای بسیاری از کشورهای قاره آسیا برای نیل به توسعه اقتصادی محسوب می‌شود.