خدیجه علامه زاده

مقامات آمریکایی و یک مقام سابق اطلاعاتی آمریکا مدعی شدند که فرماندهی سایبری آمریکا، اقدام تلافی جویانه سایبری را هفته گذشته علیه گروه جاسوسی ایران ترتیب داده است.

به گزارش سی‌ان‌ان، فرماندهی سایبری آمریکا مدعی شد که پس از حمله ایران به نفتکش‌ها در خلیج فارس حملاتی را علیه گروه مرتبط با سپاه قدس پاسداران ترتیب داده است.

همچنین این مقام آمریکایی مدعی شد که این حمله علیه گروه نرم‌افزاری کامپیوتری بوده است که نفتکش‌های هدف قرار گرفته شده در دریای عمان در 13 ژوئن (23 خرداد ماه) را رصد می‌کردند.

سخنگوی پنتاگون روز شنبه (یکم تیرماه) با بیان این‌که این موضوع جزو سیاست‌های پنتاگون برای عملیات‌های امنیتی است و ما در این مورد صحبتی نمی‌کنیم، از اظهار نظر در این زمینه خودداری کرد و گفت ما در مورد عملیات‌های سایبری و اطلاعات و برنامه‌ریزی‌های آن حرفی نمی‌زنیم.

این تبادل حملات پس از یک هفته ملتهب بین دو کشور اتفاق افتاد؛ ایران یک پهباد آمریکایی را روز پنجشنبه (30 خرداد ماه) ساقط کرد. در نهایت این اقدام دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا را بر آن داشت که عملیات تلافی جویانه‌ای را علیه ایران ترتیب دهد.

مقام سابق اطلاعاتی آمریکا به ‌سی‌ان‌ان گفت که در ماه‌های اخیر فعالیت سایبری ایران در مورد اهداف خلیج فارس شدت گرفته است. این فعالیت‌ها در مورد کشورهای بحرین، امارات متحده عربی و نیز اهداف آمریکایی انجام می‌شود.

سی‌ان‌ان نوشت که توانایی نیروهای سایبری ایران در سال‌های اخیر بهبود یافته است. و در حالی که ایران عمدتا چنین عملیاتی را به روس‌ها واگذار می‌کند، انتظار می‌رود که حمله اخیر از سوی خود ایرانی‌ها صورت گرفته باشد.

وزارت امنیت داخلی آمریکا روز سه شنبه (28 خرداد ماه) مدعی شد که ایران اخیرا حملات سایبری را علیه صنایع و آژانس‌های دولتی آمریکا، همزمان با افزایش تنش‌های بین دو کشور افزایش داده است.

کریستوفر کربز مدیر آژانس امنیت سایبر و زیرساخت‌های امنیتی وزارت امنیت داخلی آمریکا در بیانیه‌ای عنوان کرد که این آژانس از افزایش فعالیت مخرب بازیگران رژیم ایران و نیروهای نیابتی آن‌ها علیه اهداف صنعتی و آژانس‌های دولتی آمریکا آگاه است.

او افزود که ما با جامعه اطلاعاتی و شرکای امنیت سایبر خود برای رصد فعالیت‌های سایبر ایران و اشتراک اطلاعات و برداشتن گام‌هایی برای نگه‌داشتن آمریکا و متحدانش در موقعیت امن همکاری می‌کنیم.

کربز در ادامه افزود که بازیگران دولت ایران و نیروهای نیابتی آن‌ها به صورت فزآینده از عملیات‌های مخرب وایپر یا بدافزار استفاده می‌کنند که این حملات نه تنها قابلیت دزدیدن اطلاعات و پول را دارند، بلکه می‌توانند کل شبکه کامپیوتری سازمان‌ها را از بین ببرد.