فرمانده نیروی هوافضای سپاه گفت: همان لحظه‌ای که پهپاد جاسوسی رهگیری شد، هواپیمای جاسوسی دیگری با نام P-8 نیز در نزدیکی آن در حال پرواز بود که حدود ٣٥ سرنشین داشت و می‌توانستیم آن را سرنگون کنیم، اما این کار را نکردیم.

سردار امیرعلی حاجی‌زاده در حاشیه رونمایی از قطعات پهپاد ساقط شده آمریکایی، اظهار داشت: آخرین اخطار ما به پهپاد جاسوسی آمریکا در ساعت ٣ و ٥٥ دقیقه صبح توسط پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران داده شد اما آمریکایی ها به اخطارهای ما توجه نکردند که به دلیل بی‌اعتنایی آنها، پهپاد در ساعت ٤ و ٥ دقیقه سرنگون شد.

وی ادامه داد: برخی قطعات لاشه پهپاد آمریکایی در آبهای سواحل کوه مبارک پخش شده بود و برخی قطعات سنگین نیز غرق شده است.

حاجی زاده افزود: در هفته قبل هم خود آمریکایی‌ها اعلام کردند که ایران به سمت ما شلیک کرده است و می‌خواست ما را سرنگون کند، در واقع آن تیر اخطار بود و آنها باز بی‌توجهی کردند؛ اگر قرار بود هواپیمایشان را آن روز که MQ-9 بود سرنگون کنیم، همان موقع می‌زدیم.

فرمانده نیروی هوافضای سپاه تاکید کرد: ما از طریق مسئولین وزارت امور خارجه بارها مراتب اعتراض خودمان را اعلام کرده‌ایم، تیر اخطار را شلیک کرده‌ایم اما باز هم آمریکایی‌ها بنایی ندارند که به قوانین توجهی کنند و در چنین شرایطی مشخص است که ما واکنش نشان خواهیم داد.

هواپیمای (P-8پوسایدون) که سردار حاجی‌زاده به آن اشاره کرد، یک هواپیمای گشت دریایی ساخت شرکت بوئینگ (بر اساس بوئیگ737) است که اولین پرواز خود را در سال 2009 انجام داد تا جایگزینی برای هواپیماهای قدیمی تر مثل P-3 اوریون) باشد.

ماموریت اصلی این هواپیما مقابله با سامانه های زیرسطحی‌ و شناورهای دریایی بوده و علاوه بر تجهیزات شناسایی و تجسسی شامل سیستم های الکترواویونیکی، مخابراتی و رادارهای پیشرفته که توانایی جنگ الکترونیک بالایی به آن می‌دهد، به انواع موشک‌های ضد کشتی نیز مجهز است که هم در زیر بال و هم در داخل بدنه هواپیما نصب می‌شوند.