بر اساس رأی مجلس نمایندگان آمریکا؛

اختیارات جنگی ترامپ کاهش یافت

دموکرات‌های مجلس نمایندگان آمریکا به لغو اختیار استفاده از نیروی نظامی به رئیس‌جمهور در سال ۲۰۰۱ که چند روز پس از حملات ۱۱ سپتامبر تایید شد و به جورج بوش اجازه ورود به جنگ با القاعده و دیگر سازمان‌های مرتبط داد، رای مثبت دادند.

به نقل از پایگاه ووکس، در ۱۸ سال گذشته دو رئیس‌جمهوری جمهوری‌خواه و دموکرات آمریکا از همان مجوز جنگی سال ۲۰۰۱ کنگره برای توجیه جنگ‌ها در سراسر خاورمیانه سوء‌استفاده کرده‌اند. همزمان با تشدید تنش‌ها در منطقه، دموکرات‌های مجلس نمایندگان این پیام را به ترامپ ارسال می‌کنند که اگر قصد هرگونه اقدام نظامی دارد، باید اول از کنگره مجوز بگیرد.

این هفته ایالات متحده طرح‌هایی برای اعزام ۱۰۰۰ نیروی دیگر به خاورمیانه را تایید کرد. این تصمیم پس از حوادثی اتخاذ شد که برای نفتکش‌های متعلق به عربستان، امارات، ژاپن و نروژ رخ داد.

این اولین بار است که مجلس نمایندگان آمریکا توانست با موفقیت لغو قانون جنجالی سال ۲۰۰۱ را از زمان تایید آن، تصویب کند. بعید به نظر می‌رسد که این لایحه به سنا برسد؛ جایی که جمهوری‌خواهان به رهبری میچ مک‌کانل، رهبر اکثریت قدرت را در دست دارند.    

مایک پامپئو، وزیر امور خارجه آمریکا یکشنبه به سی‌بی‌اس گفت: ما همواره اجازه داریم از منافع آمریکایی دفاع کنیم.

ممنوعیت فروش تسلیحات به عربستان

اما در اقدامی دیگر، این بار مجلس سنای آمریکا فروش تسلیحات به عربستان سعودی را ممنوع کرد. این یکی از معدود دفعاتی بود که تقابل مجلس نمایندگان آمریکا با اکثریت دموکرات‌ها در مجلس سنا که اکثریت جمهوری‌خواهان را در خود دارد، پذیرفته شد.

سنای آمریکا که در اختیار اکثریت جمهوری‌خواه است، با تصویب سه قطعنامه به ممانعت از فروش این تسلیحات به عربستان و همین طور امارات و اردن رأی داد.

دونالد ترامپ ماه گذشته با اعلام وضعیت اضطراری، بدون کسب مجوز کنگره با فروش هشت میلیارد دلاری تسلیحات به عربستان موافقت کرده بود.

مجلس نمایندگان هم که در اختیار دموکرات‌هاست، قرار است مصوبات مشابهی را تصویب کند. نمایندگان کنگره از کاربرد این تسلیحات علیه غیرنظامیان در جنگ یمن نگران هستند و از وضع حقوق بشر در عربستان از جمله قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد انتقاد دارند. کاخ سفید در واکنش به رأی سنا در بیانیه‌ای اعلام کرد که منع فروش این تسلیحات به عربستان سعودی این پیام را می‌فرستد که ایالات متحده متحدانش را در چنین شرایطی که تهدیدها علیه آنها افزایش یافته، رها می‌کند.

به گزارش بی‌بی‌سی، با این حال، به نظر می‌رسد ترامپ این مصوبات را وتو کند. همزمان دادگاهی در لندن با صدور حکمی فروش اسلحه به عربستان از سوی دولت این کشور را غیرقانونی خوانده است.

در پی قتل جمال خاشقجی، ستون‌نویس روزنامه آمریکایی واشنگتن‌پست به دست عوامل سعودی در خاک ترکیه، تنش‌ها بین دولت و مجلس نمایندگان آمریکا در ارتباط با همراهی ترامپ با عربستان سعودی شدت گرفت. نمایندگان آمریکا بر این باورند که حمایت‌های ترامپ از سعودی در موضوع خاشقجی، رهبران عربستان را برآن می‌دارد که آزادانه دست به اقدامات این‌چنینی بزنند و از عواقب اقدامات خود ترسی نداشته باشند.

از طرف دیگر مداخله آمریکا در جنگ ائتلاف سعودی و امارات‌متحده عربی در جنگ علیه یمن منجر به آن شده تا توجه نهادهای بین‌المللی به این موضوع جلب شود و دست آمریکایی‌ها به جنگی که از دید سازمان ملل متحد بزرگ‌ترین فاجعه بشری تاریخ نام گرفته آلوده شود. همین مسئله قانون‌گذاران آمریکایی را بر آن داشته تا به تقابل با سیاست‌های ترامپ برخیزند؛ تلاش‌هایی که چندین بار به واسطه رد در مجلس سنا و گاهی به دلیل وتوی شخص ترامپ ناکام مانده است.