خدیجه علامه‌زاده

سرپرست وزارت‌ دفاع آمریکا از اعزام نزدیک به هزار سرباز به خاورمیانه خبر داد.

پاتریک شاناهان، در بیانیه‌ای گفت: من مجوز ارسال هزار نیروی جدید برای اهداف دفاعی به‌منظور مقابله با تهدیدات هوایی و زمینی و دریایی ایران در خاورمیانه را صادر کردم.

شاناهان در ادامه بیانیه خود افزود: حملات اخیر ایران اطلاعات قابل اطمینان و معتبر ما را تایید کرد؛ اطلاعاتی که ما در مورد رفتارهای خصمانه نیروهای ایرانی و گروهایی که به نیابت از آن‌ها فعالیت می‌کنند، دریافت کرده بودیم؛ در واقع فعالیت‌هایی که نیروها و منافع ایالات متحده را در کل منطقه به خطر می‌اندازد.

در این بیانیه تاًکید شده است که هدف آمریکا درگیری با ایران نیست و اعزام این نیروها با هدف تضمین امنیت و سلامت نیروهای نظامیانی که در منطقه برای حفظ منافع ملی فعالیت می‌کنند، صورت می‌گیرد.

این بیانیه پس از آن صادر شد که آمریکا با انتشار تصاویر جدیدی دوباره ادعا کرد، نیروهای سپاه قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پشت حملات به یکی از نفت‌کش‌های مورد حمله در تنگه هرمز بوده‌اند.

پنتاگون در بیانیه‌ای در تشریح این عکس‌ها گفت بر اساس شواهد تصویری ایران مسئول حملات صورت گرفته به نفتکش‌هاست.

آمریکا هفته گذشته ویدئوی بی‌کیفیت و سیاه و سفیدی را منتشر کرد که نشان می‌داد ایرانیان در حال خارج کردن مین هستند و هیچ توضیحی در مورد این‌که چرا آن‌ها در حال چنین اقدامی در حضور نیروهای آمریکایی در منطقه بودند؛ ارائه نکرده است.

سودای آمریکا؛ تغییر رژیم ایران 

ترس از تقابل ایران و آمریکا پس از آن‌که دو نفتکش مورد حمله قرار گرفتند و این حمله از سوی آمریکا و متحدانش عربستان سعودی و امارات متحده عربی محکوم شد؛ بالا گرفته است. از سوی دیگر تهران هرگونه اتهامات بی‌اساس را در این زمینه رد کرده است.

مکس بلومنتال سردبیر سایت گری زون پراجکت گفته که آمریکا قصد دارد به تنش‌های این بحران دامن بزند.

وی به خبرگزاری الجزیره گفته است که آمریکا با این اقدامات قصد دارد استراتژی فشار حداکثری را بر ایران اعمال کند و قدرت جنگ نانوشته‌ای را که دو سال علیه ایران اعمال کرده را افزایش دهد. 

چیزی که محمدجواد ظریف به‌درستی آن را تروریسم اقتصادی نامید.

وی در ادامه افزود: در این نقطه ایران اندکی احساس نگرانی می‌کند و گام‌های درخور در همین راستا برمی‌دارد و من فکر می‌کنم که ما در موقعیت بسیار خطرناکی هستیم و منازعه هر لحظه می‌تواند شروع شود. چیزی که در واقع برخی از اعضای تندرو دولت ترامپ به‌دنبال آن هستند.

وی در ادامه گفت به هیچ‌وجه نمی‌توان این حقیقت را مخفی کرد که ترامپ به‌دنبال تغییر رژیم در ایران است و ایران هرگز این موضوع را نمی‌پذیرد. ایران روز دوشنبه اعلام کرد که به زودی از محدودیت‌های غنی‌سازی اورانیوم فراتر می‌رود و میزان ذخایر خود را افزایش می‌دهد چیزی که سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید بیشتر آن را تهدید هسته‌ای خوانده است.