سیدمحمد میرزامحمدزاده

همچنان که نیروهای آمریکایی به سمت خاورمیانه رهسپار هستند، سخنان خصمانه طرفین شدت گرفته و یک فرمانده ارشد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفته است که حضور نظامی ایالات‌متحده در خلیج‌فارس پیش‌تر برای ما تهدید بود اما حالا فرصت و سیبل است.

در همین حال یک مقام سابق وزارت دفاع ایالات‌متحده روز یکشنبه (22 اردیبهشت ماه) همزمان با افزایش جنگ لفظی بین دو طرف، نسبت به ریسک واقعی اشتباه محاسباتی طرفین هشدار داد.

خبرگزاری الجزیره نوشت: ارتش ایالات‌متحده نیروهایش شامل یک ناو هواپیمابر و بمب‌افکن‌های بی – 52 را به خاورمیانه فرستاده است، اقدامی که به گفته مقامات آمریکایی برای تقابل با نشانه‌های آشکار تهدیدات از سوی ایران برای نیروهایش در منطقه صورت گرفت.

ناوهواپیمابر آبرهام لینکلن جایگزین یک ناوهواپیمابر دیگر شده که ماه پیش خلیج فارس را ترک کرد. 

سردار امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، گفت: ناوی که حداقل 40 تا 50 هواپیما و شش هزار نیرو را روی خود جای داده است، زمانی برای ما تهدید به‌شمار می‌رفت. اما حالا سیبل است و آن تهدید به فرصت بدل شده است.

وی افزود اگر آمریکایی‌ها تکان بخورند، ما بر سرشان می‌زنیم.

مایک پمپئو در مصاحبه با خبرگزاری سی‌ان‌بی‌سی گفت: اعزام نیروهای ارتش واکنشی به اطلاعاتی بود که نشان می‌داد حملات بالقوه‌ای از سوی ایران در حال شکل‌گیری است و در واقع این نیروها به‌منظور بازدارندگی و نیز توانایی برای واکنش در صورت نیاز به این منطقه رهسپار شدند.

پمپئو گفت: ما این گزارش‌ها را دیدیم. این تهدید واقعی است. به نظر می‌رسد که شرایط برای زمان حال است و ما امروز نگران آن هستیم. وی ادامه داد: در صورتی که ایران تصمیم بگیرد به دنبال منافع آمریکا باشد، چه این منافع در عراق، افغانستان و یمن و چه در جای دیگری در خاورمیانه باشد، ما آماده پاسخی درخور هستیم؛ اما هدف ما جنگ نیست.

جنگ روانی

ویلیام فالون، فرمانده اسبق ستاد فرماندهی مرکزی ایالات‌متحده آمریکا به الجزیره گفت که با وجود تمام هجمه‌های رسانه‌ای، وی انتظار ندارد شرایط بین ایران و ایالات‌متحده حاد شود.

فالون گفت تنش بین تهران و واشنگتن  چندین دهه است که ادامه دارد و من با وجود افزایش لفاظی‌های کنونی از سوی دو طرف، انتظار هیچ نتیجه جدی ندارم.

وی ابراز کرد با وجود آنکه در عالم واقع سناریوی نظامی مشابهی  سال‌ها بین طرفین در جریان است، اخبار مضحک به شرایط تنش در خلیج (فارس) دامن زده است.

فالون گفت: ایالات‌متحده چندین دهه است که به خلیج (فارس) رفت و آمد می‌کند و به بازنگه‌داشتن، ایمن و آزاد نگه‌داشتن کشتی‌ها در این منطقه متعهد است.

مجلس ایران روز یکشنبه (22 اردیبهشت ماه) جلسه‌ای غیر علنی برای بررسی مسائل جدید در خلیج فارس برگزار کرد.

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، رئیس کمیسیون مهم امنیت ملی و سیاست خارجی به خبرگزاری رسمی دولت ایران، ایرنا، گفت که ایران انتظار عمیق‌تر شدن این بحران را ندارد.

وی گفت که جایگاه آمریکا در طول زمان تضعیف می‌شود و اکنون بستری برای مذاکره با واشنگتن وجود ندارد.

سرلشگر حسین سلامی، که ماه گذشته از سوی مقام معظم رهبری به عنوان فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی انتخاب شد در مجلس گفت که ایالات‌متحده جنگ روانی را آغاز کرده است.

وی گفت جنگ آمریکا علیه ایران غیر ممکن است چراکه واشنگتن قدرت نظامی لازم برای این اقدام را ندارد.

سردار امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی: ناوی که حداقل 40 تا 50 هواپیما و شش هزار نیرو را روی خود جای داده است، زمانی برای ما تهدید به‌شمار می‌رفت اما حالا فرصت و سیبل است

بهروز نعمتی، سخنگوی هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی  ایران نیز گفت: سرلشگر سلامی با توجه به وضعیت منطقه با تحلیلی که ارائه کرد، نشان داد که آمریکایی‌ها یک جنگ روانی را آغاز کرده‌اند، چراکه رفت و آمد نظامی آن‌ها در وضعیت عادی قرار دارد.

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران نیز روز یکشنبه (22 اردیبهشت ماه) در توئیتی گفت که جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا پیش از آمدن به سمت فعلی خود، برنامه خروج آمریکا از توافق هسته‌ای را چیده بود تا موضعی خصمانه‌تر علیه جمهوری اسلامی اتخاذ کند.

ظریف به این توئیت مقاله‌ای از سال 2017 را ضمیمه کرد که بولتون آن را نوشته بود و تیتر آن: چگونه از توافق هسته‌ای با ایران خارج شویم بود.

برآمد اظهارات طرفین نشان‌دهنده لفاظی‌های جنگ‌طلبانه بین واشنگتن و تهران است. 

عواقب پیش‌بینی نشده 

رابرت گیتس، وزیر سابق دفاع ایالات‌متحده، به خبرگزاری سی‌بی‌اس گفت که یک اشتباه محاسباتی در خلیج (فارس) می‌تواند در شرایط کنونی بسیار مخاطره آمیز باشد.

گیتس گفت که یک منازعه بین ایالات‌متحده و ایران عواقب پیش‌بینی نشده گسترده‌ای در خاورمیانه دارد که بسیار بسیار خطرناک است.

امارات متحده عربی اعلام کرد که چهار کشتی تجاری هدف حملات خرابکارانه روز یکشنبه قرار گرفتند، اما ماهیت مسئولان این مشکل را فاش نکرد.

حادثه در خلیج عمان در حالی صورت گرفت که ایالات‌متحده به کشتی‌ها هشدار داد که ایران یا نیروهای نیابتیش می‌توانند کشتی‌های عبوری را در منطقه هدف قرار دهند.

فالون: تنش بین تهران و واشنگتن  چندین دهه است که ادامه دارد و من با وجود افزایش لفاظی‌های کنونی از سوی دو طرف، انتظار هیچ نتیجه جدی ندارم

یووال استینیتز، وزیر انرژی رژیم صهیونیستی نیز گفت: مسائل در خلیج (فارس) در حال تشدید است.

استینیتز، عضو کابینه امنیت رژیم صهیونیستی به تلویزیون یانت این کشور گفت: اگر چنین منازعه‌ای بین ایران و ایالات‌متحده درگیرد، ایران و همسایه‌هایش، حزب‌الله و نیروهای اسلامی جهادگرای غزه را فعال می‌کنند یا حتی ممکن است از ایران به سمت سرزمین اشغالی موشک شلیک می‌کند.

رویترز نوشت:‌ ایالات‌متحده آمریکا فشار اقتصادی و نظامی را بر ایران افزایش داده است و دونالد ترامپ روز سه‌شنبه هفته گذشته به رهبران ایران هشدار داد که با وی تماس بگیرند و برنامه هسته‌ای خود را کنار بگذارند و در عین حال گفت که وی نمی‌تواند مقابله نظامی را رد کند.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی که حامی سیاست‌های سخت ترامپ علیه ایران است، کاملا در مورد تنش‌های رو به فزونی در مورد ایران سکوت اختیار کرده است.

گفته می‌شود که نیروهای حزب‌الله و جهادگرایان اسلامی گروه‌های مسلحی هستند که در مرز با سرزمین‌های اشغالی اسکان دارند، حزب‌الله گروه فعال در سوریه و لبنان است و جهادگرایان اسلامی در داخل منطقه فلسطین حضور دارند.

ارتش رژیم صهیونیستی از پاسخ به اینکه آیا آمادگی برای تقابل با تهدید‌های مرتبط به رویارویی ایران و ایالات‌متحده را دارد یا خیر، سر باز زد.

رژیم صهیونیستی پیش‌تر با نیروهای ایران در سوریه و نیز نیروهای حزب‌الله در لبنان و همچنین شبه‌نظامیان فلسطینی به تبادل آتش پرداخته است، اما هیچ‌وقت اعلام جنگ مستقیم با ایران که در آن سوی خاورمیانه واقع شده، نکرده است.