شورای امنیت سازمان ملل متحد استفاده از خشونت از سوی شورای نظامی حاکم بر سودان علیه معترضان را به‌شدت محکوم کرده است. اعضای شورای امنیت از اپوزیسیون و همچنین از دولت نظامی موقت حاکم بر سودان درخواست کرده‌اند، در راستای یافتن راه حلی برای مناقشه سیاسی در این کشور چاره‌جویی کنند. به گزارش خبرگزاری آلمان (dpa) از نیویورک در روز چهارشنبه ۲۲ خرداد (۱۲ ژوئن) شورای امنیت در اجلاس خود خواستار رعایت حقوق بشر در سودان شده و از شورای نظامی حاکم بر این کشور خواسته است از به کار گرفتن خشونت علیه معترضان و مردم این کشور 

پرهیز کند. شورای امنیت خواستار رسیدگی به حوادث روزهای گذشته در سودان از سوی شورای نظامی حاکم بر این کشور شده و همچنین تاکید کرده است که باید همه تلاش‌ها برای حفظ حاکمیت و وحدت سودان به کار گرفته شود.

صدها کشته و مجروح ظرف یک هفته

گزارش‌های منتشر شده از سوی خبرگزاری‌ها حکایت از خشونت نیروهای نظامی در رویارویی با معترضان دارد.

بر اساس اطلاعاتی که از سوی اتحادیه پزشکان منتشر شده است ظرف هفته گذشته بیش از یکصد نفر در جریان برخورد خشن نیروهای نظامی جان خود را از دست داده‌اند و بیش از ۵۰۰ نفر مجروح شده‌اند. در پی حوادث خونین روزهای گذشته در خارطوم، اپوزیسیون خواستار برپایی یک اعتصاب گسترده در کشور شد. اکنون گفته می‌شود که اپوزیسیون روز سه‌شنبه ۱۱ ژوئن، از ادامه اعتصاب صرف‌نظر کرده است.

از سرگیری مذاکرات

دور جدید خشونت در سودان زمانی آغاز شد که شورای نظامی حاکم توافق‌های حاصله با اپوزیسیون این کشور را نامعتبر اعلام کرد و اپوزیسیون سودان نیز خواستار سرنگونی دولت موقت شد. خبرگزاری فرانسه (AFP) ۱۲ ژوئن در گزارشی که از خارطوم ارسال کرده، از توافق رهبران اپوزیسیون بر سر پایان دادن به اعتراضات و نافرمانی مدنی خبر داده است. یکی از دیپلمات‌های کشور اتیوپی که وظیفه میانجیگری بین شورای نظامی حاکم بر سودان و همچنین نمایندگان اپوزیسیون این کشور را برعهده دارد روز سه‌شنبه ۲۱ ژوئن از توافق طرفین بر سر تجدید مذاکرات خبر داده است.