مریم علامه‌زاده

اتحادیه وکلای دموکرات سودان اعلام کرد 9 زن سودانی معترض به دولت، روز شنبه (هجدهم اسفند ماه) به 20 ضربه شلاق و یک ماه زندان به دلیل شورش محکوم شدند. این حکم یک روز پس از آن صادر شد که عمر البشیر، رئیس‌جمهور سودان دستور آزادی همه زنان بازداشتی از زمان اعتراضات ضد دولتی را صادر کرد.

به گزارش رویترز، بشیر ماه گذشته با اعلام وضعیت فوق‌العاده منجر به سلسله اتفاقاتی ازجمله برگزاری دادگاه‌های فوق‌العاده در سرتاسر کشور ازجمله در خارطوم شد که دادگاه این شهر این 9 زن را محکوم کرده است.

اتحادیه وکلای دموکرات که بخشی از انجمن مشاغل، اصلی‌ترین سازمان هدایت‌کننده این اعتراضات است گفته که بیش از 800 نفر در این دادگاه‌ها حکم محکومیت دریافت کرده‌اند. اعتراضات علیه بشیر و حزب کنگره ملی وی، از نوزدهم دسامبر (28 آذر ماه) تقریباً هر روز در شهرها و روستاهای همه مناطق سودان برقرار بوده است که به گفته بسیاری بزرگ‌ترین چالش پایدار در تاریخ حکومت بشیر از زمانی که وی 30 سال پیش به قدرت رسید، بوده است.

روز جمعه (هفدهم اسفند ماه) در روز جهانی زن، بشیر دستور آزادی همه زنان بازداشت شده مرتبط با اعتراضات را صادر کرد.

در آن روز صد‌ها نفر برای اعتراض در شهرهای خارطوم و ام درمان به خیابان آمده بودند و قوانین وضعیت فوق العاده را زیر پا گذاشتند.

بشیر همچنین در چند هفته اخیر دست به انحلال دولت مرکزی و دولت‌های ایالتی زد و فرمانداران ایالتی را از بین مقامات امنیتی انتخاب کرد تا قدرت نیروهای امنیتی خود را افزایش دهد. او همچنین مجوز گردهم‌آیی‌های عمومی را باطل کرد تا جلوی اعتراضات مردمی را بگیرد که این اقدام با شکست مواجه شد.

انجمن مشاغل سودان روز یکشنبه (نوزدهم اسفند ماه) خواستار تظاهرات بیشتر در شهر ام درمان شد.

همچنین رویترز خبر داده که هواپیمای عبدالعزیز بوتفلیقه، الجزیره را روز یکشنبه به مقصد نامعلوم ترک کرد.

اکنون بیش از سه ماه از تظاهرات مردم سودان علیه رژیم عمرالبشیر می‌گذرد و روش‌های وی برای سرکوب این اعتراضات ازجمله انحلال دولت و برقراری حالت فوق‌العاده نتوانست به این اعتراضات پایان دهد. احزاب و گروه‌های معارض سودانی عنوان کرده‌اند که این اعتراضات تا سرنگونی نظام البشیر ادامه دارد و آن‌ها از کار خود دست بر نمی‌دارند.