نخست‌وزیر سودان که کشورش نزدیک به دو ماه است شاهد برگزاری اعتراضات مردمی است، تأکید کرد مطالبات اقتصادی معترضان مشروع و  تلاش برای حل این مشکلات در جریان است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، معتز موسی توضیح داد که ما به این اعتراضات از زاویه زیاد و کم بودن نگاه نمی‌کنیم مهم این است که باید به این صداهای معترض گوش داد و برخی از این خواسته‌های مردم نیز کاملاً به‌حق و مشروع است.

وی همچنین تصریح کرد جدایی سودان جنوبی از سودان علت اصلی بحران اقتصادی کشورش است چراکه با جدایی سودان جنوبی، دولت حدود ۹۰ درصد درآمدهای ارزی را از دست داد.

سودان از نوزدهم دسامبر (28 آذر ماه) گذشته در اعتراض به اوضاع نابسامان اقتصادی شاهد اعتراض مردمی است و برخی معترضان خواهان کناره‌گیری عمر البشیر رئیس‌جمهور سودان از قدرت هستند.

در ابتدا این اعتراض‌ها، معترضان سودانی خواهان حمایت دولت از اقشار ضعیف و آسیب‌پذیر سودان و بهبود وضعیت معیشتی آنان شدند اما بااین‌حال، رفته‌رفته با ورود جریان معارض دولت عمر البشیر، رئیس‌جمهوری سودان معترضان خواستار برکناری وی از قدرت شدند.

بنا‌بر اذعان مسئولان سودانی و بنابر گزارش سازمان عفو بین‌الملل تاکنون ۳۰ نفر در این اعتراضات کشته‌شده‌اند. هرچند برخی نهادهای حقوق بشری این رقم را بیش از ۴۰ تا 50 نفر اعلام کرده‌اند.

از سوی دیگر، خانواده احمد الخیر، از اعضای حزب کنگره ملی سودان اعلام کردند که وی پس از بازداشت توسط نیروهای امنیتی سودان در زندان جان خود را از دست داده است.

در همین راستا، احمد عبدالوهاب، عموی احمد الخیر به خبرگزاری فرانسه گفت که دو تن از نیروهای امنیتی سه روز پیش احمد را در خانه خود در روستای خشم القربة در استان کسلا بازداشت کردند.

وی افزود: خانواده متوفی پیش از انتقال جسد وی به غسال‌خانه شهر قضارف گفته بودند پسرشان به خاطر مداوا به بیمارستانی در کسلا فرستاده شده است.

عبدالوهاب در ادامه تصریح کرد: جسد او را دیدم و آثار شکنجه بر روی پشت وی مشخص بود و خانواده احمد پیکر او را در زادگاهش دفن می‌کنند. کمیته پزشکان وابسته به اتحادیه مشاغل سودان نیز این خبر را تأیید کرده است. لازم به ذکر است که احمد الخیر پیشتر خواستار انجام تحقیق درباره کشته شدن معترضان سودانی شده بود.

در همین راستا، اتحادیه مشاغل سودان و ائتلاف‌های مخالف در بیانیه‌ای از کشته شدن دو شهروند سودانی دیگر در زندان خبر دادند.

در بیانیه این اتحادیه آمده است که فائز عبدالله عمر و حسن طلقا در محل بازداشت خود در استان کردفان جنوبی کشته‌شده‌اند.

البشیر در روز پنجشنبه (یازدهم بهمن) طی سخنانی در شهر کسلا واقع در شرق سودان که این سخنرانی از تلویزیون این کشور پخش شد، به معترضان و مخالفانش که خواهان کناره‌گیری وی از قدرت هستند را مخاطب قرار داد و گفت: تغییر دولت با واتساپ و فیس‌بوک رخ نمی‌دهد بلکه از طریق صندوق‌های رأی و انتخابات صورت می‌گیرد.

عمر البشیر، رئیس‌جمهور سودان از تلاش‌ مخالفان در شبکه‌های اجتماعی جهت برپایی اعتراضات علیه خود انتقاد کرد و ضمن تأکید بر طی مسیر قانونی، گفت این‌گونه تلاش‌ها منجر به تغییر رئیس‌جمهور نمی‌شود و فقط فضای داخلی و سیاسی کشور را متشنج می‌کند.

البشیر که از سال ۱۹۸۹ تا به امروز رئیس‌جمهور سودان بوده و به‌رغم وعده‌های خود مبنی بر عدم نامزدی برای دور جدید ریاست جمهوری در انتخابات شرکت کرده است، اظهار داشت: باید توده‌های مردم به‌ویژه جوانانمان را راضی کنیم. آن‌ها در مرکز توجه ما هستند تا آینده‌ آن‌ها را برایشان تضمین کنیم.

اخیراً وزارت اطلاع‌رسانی سودان سه‌شنبه (نهم بهمن) اعلام کرده است که مدیرکل دستگاه امنیتی و اطلاعات ملی این کشور دستور آزادی همه افراد بازداشت‌شده در اعتراض‌های روزهای اخیر را صادر کرده است.