سینا سبزیان

یک جنگجوی داعش بازداشت شده در سوریه روز شنبه (هجدهم اسفند ماه) از دولت ایتالیا خواست به وی مجوز بازگشت به خانه را بدهند تا زندگی جدیدی را آغاز کند و عنوان کرده است شیوه جهادگرایی خود را پس از ناامیدی از حکمرانان خلیفه داعش کنار گذاشته است.

منصف المخیر، جوان 22 ساله مراکشی‌تبار که در ایتالیا بزرگ شده است، در مصاحبه با رویترز که اولین صحبت وی پس از تسلیم شدن دو ماه قبل، جلوی نیروهای دموکراتیک سوریه بود، این سخنان را مطرح کرده است.

وی از زمان تسلیم کردن خود در زندانی در بغوز، روستای کوچکی در شرق سوریه بوده است؛ جایی که نیروهای دموکراتیک در تلاش برای از بین بردن آخرین پایگاه داعش  هستند.

مخیر از آشفتگی در بین تروریست‌های داعش در حال سقوط خبر داده و از منازعاتی گفته است که بر سر جانشینی فرماندهان فراری از سوریه به‌وجود آمده است.

اما او همچنین از برنامه‌ریزی داعش برای فاز آتی خبر داده است و گفته که داعش تصمیم دارد صدها مرد داعشی را به عراق و شرق سوریه قاچاق کند تا به وسیله آن‌ها شبکه‌های خفته داعش را تشکیل دهد و داعش تأکید دارد که باید انتقام گرفته شود.

المخیر یکی از هزاران نفری است که از سرتاسر جهان با وعده یک مدینه سنی افراطی و عبور از مرزهای ملی به داعش پیوسته است. مقامات امنیتی کرد او را ایتالیایی معرفی کرده‌اند و خودش نیز گفته است که تابعیت ایتالیایی دارد.

مخیر گفت: آرزو دارم که به ایتالیا نزد خانواده و دوستانم بازگردم و آن‌ها مرا بپذیرند و کمک کنند زندگی جدیدی آغاز کنم. او که پایش آسیب دیده و با عصا راه می‌رود گفت: من فقط دلم می‌خواهد از این فیلم بیرون روم. من خسته‌ام.

از میلان به میادین

بنا به گزارش رسانه‌های ایتالیایی، مخیر در سال 2017 به دلیل تلاش برای نشر افکار داعش و تلاش برای جذب ایتالیایی‌ها به سمت این افکار به هشت سال زندان محکوم شد؛‌ بر همین اساس در صورت بازگشت او احتمالاً مجبور به گذراندن دوران محکومیت خود است.

همچنان که نیروهای کرد به پیروزی نزدیک می‌شوند، با چالش مهاجمینی مواجه هستند که از خارج برای پیوستن به داعش به این منطقه سفر کرده‌اند و در بین آن‌ها زنان و کودکان نیز حضور دارند.

پیش از آخرین حمله به بغوز، نیروهای کرد عنوان کردند که 800 نیروی شبه‌نظامی خارجی در زندان هستند و 2000 نفر از همسران و کودکان آن‌ها در کمپ به سر می‌برند. از آن زمان به بعد آمار افزایش چشم‌گیری داشته است.

نیروهای کرد خواهان بازگرداندن این افراد به کشورهایشان هستند اما دولت‌های خارجی عموماً قصد پذیرش این افراد را ندارند چراکه محاکمه این افراد دشوار است و از طرفی همچنان وضعیت وابستگی آن‌ها به داعش و دنباله‌روی آن‌ها مشخص نیست.

مخیر که در 18 سالگی یک آتئیست (کسی که خدا را قبول ندارد) بود و وابستگی به موسیقی رپ داشت و آرزوی رفتن به آمریکا را در سر می‌پروراند، به داعش پیوست.

او به خبرنگار رویترز گفته است که بیشتر عمر خود را در میلان با خاله‌اش گذرانده که وی او را مادر صدا می‌کرده است و پس از به خانه‌ای برای نوجوانان مشکل‌دار منتقل شده بود که از سوی کشیش‌های ایتالیایی نظارت می‌شده است. وی پیش‌تر به دلیل اتهامات مواد مخدر یک ماه در زندان به سر برده است.