خدیجه علامه زاده

کانادا قرار است تا سال 2021 استفاده بسیاری از پلاستیک‌های یک‌بار مصرف از جمله کیسه‌های پلاستیکی و نی و کارد و چنگال پلاستکی و چوب‌های غذاخوری پلاستیکی و غیره که برای اکوسیستم کشور مضر است را قطع کنند.

جاستین ترودو نخست وزیر کانادا روز دوشنبه (بیستم خرداد ماه) این تصمیمات را اعلام کرد و آن را مشکلی دانست که نمی‌توان از آن به سادگی عبور کرد.

این رهبر کانادایی در بیانیه خود نوشت پسماندهای پلاستیکی در نهایت به محل دفن زباله‌های ما و زباله‌سوزها می‌رسند و پارک‌ها و سواحل ما را آلوده و رودخانه‌ها و دریاچه‌ها و اقیانوس‌ها را اشغال می‌کنند و ماهی‌ها و لاکپشت‌ها و پستانداران دریایی را درگیر می‌کنند و موجب مرگ آن‌ها می‌شوند.

در حال حاضر تنها ده درصد پلاستیک‌های مورد استفاده در کانادا بازیافت می‌شوند، بدون تغییر این رویه تا سال 2030 کانادایی‌ها مواد پلاستیکی با ارزش 11 میلیارد دلار را هر ساله دور می‌اندازد.

بر اساس اعلام دولت کانادا هر ساله یک میلیون پرنده و بیش از صد هزار پستاندار دریایی در کل جهان به دلیل آن‌که پلاستیک را با غذا اشتباه می‌گیرند، آسیب می‌بینند و یا جان خود را از دست می‌دهند.

در این بیانیه آمده است به‌صورت جهانی هر یک دقیقه به اندازه بار یک کامیون، پلاستیک وارد اقیانوس می‌شود.

این تصمیم کانادا پس از آن گرفته شد که مجلس اتحادیه اروپا قانون مشابه‌ای را برای ممنوعیت استفاده از وسایل پلاستیکی یک‌بار مصرف در اواخر ماه مارس (اسفند ماه) تصویب کرد که این قانون تصویب شده نیز شامل هدف بازیافت 90 درصد از پلاستیک بطری‌های نوشیدنی‌ها تا سال 2029 میلادی می‌شود.

این در حالی است که در ماه می (اردیبهشت ماه) بریتانیا ممنوعیت پلاستیک را از سال 2020 تصویب کرده است.

مقامات تخمین می‌زنند که هر ساله نزدیک به 4.7 میلیارد نی پلاستیکی و 316 میلیون چوب پلاستیکی غذاخوری در انگلستان استفاده می‌شود.

گزارشی از سوی کمیسیون اروپا نشان می‌دهد که 80 درصد از آشغال‌های جهان در اقیانوس‌ها پلاستیک هستند چرا که پلاستیک دیر بازیافت می‌شود. پلاستیک‌ها درون بدن جانداران دریایی از جمله لاک‌پشت‌ها و شیرهای دریایی و وال‌ها و پرندگان یافت می‌شوند.

در ماه آوریل (فروردین ماه) سال جاری، لاشه یک وال باردار به ساحل ایتالیا رسید در حالی که 22 کیلوگرم پلاستیک در معده این وال بوده است.

ترودو در ادامه بیانیه خود این‌گونه اعلام کرد که دولت وی با شرکت‌هایی که از پلاستیک استفاده می‌کنند و یا آن را تولید می‌کنند برای به اجرا رساندن هدف کاهش زباله‌ها همکاری می‌کند.

کاترین مک کنا وزیر محیط زیست و تغییرات اقلیمی کانادا نیز گفت هم‌اکنون وقت اقدام برای کاهش زباله در طبیعت است.

وی در ادامه افزود که همه ما تصاویر دلخراش از ماهی‌های دریایی لاک پشت‌های دریایی و وال‌ها و دیگر موجودات حیات وحش را دیدیم که به خاطر زباله‌های پلاستیکی که توسط انسان‌ها در اقیانوس‌ها ریخته می‌شود، آسیب دیدند و یا جان خود را از دست دادند.

به رغم اراده قوی کشورهایی از جمله کانادا و بریتانیا سوال اصلی این است که چطور استفاده از پلاستیک به صورت روزانه در کل جهان هدایت و به درستی بازیافت شوند.

پس از تصمیم چین برای ممنوعیت واردات زباله‌های پلاستیکی به منظور بازیابی در سال 2018 موجی از نگرانی‌ها در سرتاسر زنجیره جهانی تامین پلاستیک ایجاد شد از طرفی کشورهای غربی به دنبال راهکارهای جایگزین هستند.

مالزی و فیلیپین اعلام کردند که آن‌ها صدها تن از زباله‌های پلاستیک ناهمگون به کشورهای مبدا از جمله کانادا باز می‌گردند. مالزی نیز از طرفی اعلام کرد که نمی‌خواهد به‌عنوان کشور زباله‌دانی دنیا شناخته شود.