تظاهرات گسترده علیه نتانیاهو در تل‌آویو

اختلاس‌های نخست‌وزیر دردسر شد

هزاران صهیونیست‌ علیه بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در شهر تل‌آویو تظاهرات کردند.

به نقل از رویترز، هزاران صهیونیست شنبه‌شب (چهارم خرداد ماه) با آمدن به خیابان‌های شهر تل‌آویو به اقداماتی اعتراض کردند که ممکن است به بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در برابر محاکمه مصونیت بدهد و از قدرت دادگاه عالی بکاهد.

در این تظاهرات تقریباً همه احزاب مخالف شرکت داشتند. پلیس شمار شرکت‌کنندگان را مشخص نکرد اما تصویربردار رویترز گفت که حدود 20 هزار نفر در این تظاهرات شرکت کردند.

این درحالی است که برگزارکنندگان تظاهرات شمار شرکت‌کنندگان را 80 هزار نفر اعلام کردند.

بنیامین نتانیاهو با سه پرونده فساد درگیر است. دادستان کل رژیم صهیونیستی در فوریه گذشته اعلام کرد که قصد دارد نتانیاهو را به کلاهبرداری و رشوه‌خواری متهم کند.  همزمان اویخای مندلبلیت دادستان کل رژیم صهیونیستی زمان نهایی جلسه استماع نتانیاهو درخصوص پرونده‌های فساد مطرح‌شده علیه وی را تا اکتبر آینده تمدید کرده است. نتانیاهو این تخلفات را رد کرده و ادعاهای مطرح‌شده علیه خودش را تلاشی سیاسی برای خدشه به وجهه خود خوانده است. نتانیاهو بعد از انتخاب دوباره به نخست‌وزیری گفت که حتی در صورت متهم شدن قصد استعفا ندارد.

با وجود اینکه نخست‌وزیر رژیم اشغالگر قدس از جنبه قانونی ملزم به استعفا در صورت متهم شدن نیست اما طرفداران نتانیاهو در حزب لیکود متعهد شده‌اند تا برای تأمین مصونیت پارلمانی برای او برای محاکمه نشدن در جریان حضورش در قدرت تلاش کنند. آنها همچنین از قانونی حمایت می‌کنند که هرگونه حکم دادگاه عالی برای لغو مصونیت نتانیاهو را لغو خواهد کرد. نتانیاهو از زمان انتخاب دوباره به نخست‌وزیری اعلام نکرده است که آیا برای کسب مصونیت تلاش خواهد کرد یا خیر.

نتانیاهو ماه مه در توییتی نوشته بود که سیاست او همواره حفظ قدرت و استقلال دادگاه عالی بوده است اما این تغییرات برای بازگرداندن توازن بین قوای مقننه و مجریه و قضائیه ضروری است. اما در مقابل جناح مخالفان هرگونه تلاش برای مصونیت نتانیاهو یا محدود کردن قدرت دادگاه عالی را تهدیدکننده به‌گفته خود دموکراسی در فلسطین اشغالی خوانده است.

یائیر لاپید از سران حزب آبی ــ سفید وابسته به جناح میانه و از احزاب اصلی مخالف در جریان تظاهرات گفت: نتانیاهو در تلاش برای لگدمال کردن دادگاه عالی است تا زندانی نشود.

لاپید افزود: «او ویران‌کننده اسرائیل است و ما اجازه آن را نخواهیم داد.»

نتانیاهو در تلاش برای ائتلاف جدیدی با احزاب راستگرا و قومی افراطی و دینی است که به وی اجازه خواهد داد تا 65 کرسی از 120 کرسی پارلمان رژیم اسرائیل را تحت کنترل خود داشته باشد.

اکثر احزابی که انتظار می‌رود به ائتلاف ملحق شوند، حمایت خود از اعطای مصونیت به نتانیاهو و کاستن از اختیارات دادگاه عالی را ابراز داشته‌اند. برخی از راستگرایان دادگاه عالی را بیش از حد لازم لیبرال توصیف می‌کنند.

خبرگزاری فرانسه با اشاره به تظاهرات شنبه‌شب در شهر تل‌آویو علیه نتانیاهو نوشت: هزاران اسرائیلی در اعتراض به توافق‌هایی تظاهرات کردند که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل قصد دارد آن را برای تشکیل دولتی ائتلافی انجام دهد.

برپایه این گزارش، مخالفان نتانیاهو انجام این توافق‌ها برای تشکیل ائتلافی دولتی را پایانی بر آنچه آن را دموکراسی در فلسطین اشغالی می‌خوانند، می‌دانند. مهلت نتانیاهو برای تشکیل کابینه ائتلافی جدید چهارشنبه‌شب پایان می‌یابد و هنوز به توافق‌های یادشده با هیچ یک از احزاب نرسیده است. مذاکرات هفته جاری به بن‌بست رسید زیرا طرف‌های ذی‌ربط در این توافق‌ها درخصوص اتفاق نظر درباره قانون جدید سربازگیری در ارتش ناکام ماندند. قانون رژیم صهیونیستی تأکید می‌کند که اگر نتانیاهو نتواند تا 29 ماه مه جاری کابینه‌ای تشکیل دهد، رئیس این رژیم می‌تواند فرد دیگری در پارلمان را مأمور تشکیل کابینه کند.