به رغم‌ پیشنهاد طرح بازگشت به مذاکرات صلح

پاکستان شاهین دو را  به پرواز درآورد

خدیجه‌ علامه‌زاده

یک روز پس از آنکه وزیر امور خارجه پاکستان اعلام کرد که پیشنهاد خود به هند برای بازگشت به مذاکرات صلح را تکرار کرده است، ارتش این کشور از آزمایش موفقیت‌آمیز موشک بالستیک زمین به زمین قادر به حمل کلاهک هسته‌ای خبر داد.

به گزارش رویترز، ارتش اعلام کرد موشک شاهین دو روز پنج‌شنبه (دوم خرداد ماه) با موفقیت آزمایش شد. این موشک توانایی حمل هر دو کلاهک معمولی و هسته‌ای و بردی برابر 1500 کیلومتر را دارد.

در بیانیه ارتش که همان روز منتشر شد آمده است: این پرتاب آزمایشی با هدف تضمین آمادگی عملیاتی فرماندهی نیروهای استراتژیک ارتش صورت گرفت.

این آزمایش موشکی در حالی صورت گرفت که هند و پاکستان از ابتدای امسال با افزایش تنش‌ها دست به تقابل محدود نظامی زدند و پاکستان یک جنگنده هندوستان را در آسمان خود هدف قرار داد.

چند روز پس از رخداد یک حمله تروریستی علیه نیروهای هندی در استان پولواما که مقامات کشور، پاکستان را مقصر می‌دانستند، هند در تاریخ 26 فوریه (هفتم اسفند ماه) حملاتی را به خاک پاکستان آغاز کرد.

هند مدعی شد که یک کمپ آموزشی مربوط به یک گروه مسلح با نام جیش محمد را در این حملات نابود کرد؛ اما در بازدید خبرگزاری الجزیره از این نقطه، شواهدی برای اثبات این ادعا یافته نشد.

حداقل محل اصابت چهار بمب در نزدیکی مدرسه‌ای که از سوی گروه جیش محمد مدیریت می‌شود، مشاهده شد و یک نفر نیز آسیب دیده بود.

پاکستان هرگونه مشارکت در بمب‌گذاری استان پولواما را رد کرد و در 27 فوریه حملات تلافی‌جویانه‌ای را در مناطق غیر مسکونی هند انجام داد تا آمادگی نظامی خود را برای مقابله نشان دهد.