سیدمحمد میرزامحمدزاده

تنش‌ها در مرز هند و پاکستان بالا گرفته است، طرفین یکدیگر را متهم به دامن زدن به تنش‌ها می‌کنند، اهداف سیاسی پشت پرده این حملات اجازه نمی‌دهند که آرامش به دو کشور بازگردد، مودی در آستانه انتخابات به دنبال دست‌آویزی برای برتری بر رقبا است و تنش‌های اقتصادی پاکستان نیز فرصتی پیدا کرده که اذهان را منحرف کند. نیویورک‌تایمز در گزارشی به افزایش تنش‌ها در مرز دو کشور پرداخته است.

‌تبادل شدید آتش در منطقه مرزی در مناقشه بین پاکستان و هند،‌ روز شنبه (10 اسفند ماه)، منجر به کشته شدن چندین غیرنظامی شد تا ثابت کند، تنش‌های بین دو قدرت هسته‌ای هنوز تمام نشده است؛ این تبادل آتش یک روز پس از آن اتفاق افتاد که اسلام‌آباد خلبان هندی جنگنده اسیر شده را در راستای آنچه خود صلح‌طلبی خوانده بود، آزاد کرد.

بنا به گفته مقامات، حداقل پنج نفر در جریان این درگیری‌ها کشته شدند.

در همین حال تحلیلگران امنیتی روزنامه ایندیپندنت، ادعای هند مبنی بر کشتن تعداد زیادی از تروریست‌ها را در کمپ‌های آموزشی در حملات هوایی بررسی کردند. این حمله مهم منجر به تحرک نیروهای هندی و پاکستانی و مجموعه‌ای از حملات نظامی شد که چراغ هشدار جنوب آسیا را قرمز کرد.

مایکل شلدون، محقق در شورای آتلانتیک، اتاق فکری در واشنگتن، ضمن بررسی تصاویر ماهواره‌ای از منطقه‌ای در پاکستان که هند مدعی بمباران آن است، گفت که هیچ اثری از تخریب ساختمان‌ها به چشم نمی‌خورد و از نظر وی هند نتوانسته اهداف خود را هدف قرار دهد.

وی گفت: آنچه که شواهد در دسترس و مشاهده عینی شاهدان در منطقه اثبات می‌کند این است که بمب‌های هندی در جنگل‌های خالی از سکنه فرود آمده‌اند و تنها چند درخت کاج را ساقط کرده‌اند. 

دفتر نارندرا مودی،‌ نخست‌وزیر هند که در چند ماه آتی با یک انتخابات مهم روبرو است، این حملات را یک واکنش درخور علیه گروه تروریستی جیش محمد خوانده بود؛ گروهی که مسئولیت یک بمب‌گذاری مخرب در ماه فوریه (اواخر بهمن ماه) که منجر به کشته شدن 40 سرباز هندی شده بود، را برعهده گرفت.

این نیروها بخشی از کاروان نظامی بودند که در حال عبور از کشمیر، منطقه‌ کوهستانی و به شدت نظامی غفلگیر شدند، منطقه‌ای که هند و پاکستان هر دو مدعی مالکیت آن هستند و منبع تنش‌های بین دو کشور در چند سال اخیر بوده است. مقامات هندی از ارائه هرگونه عکس، شواهد یا دیگر مستنداتی که اثبات کند حملات هوایی آن‌ها در روز سه‌شنبه (هفتم اسفند ماه) تعداد بسیاری از تروریست‌ها را معدوم کرده است، خودداری کردند.

با این حال آن‌ها همچنان اصرار دارند که دولت پاکستان به گروه‌های شبه‌نظامی ضد هندوستان برای انجام عملیات در پاکستان مجوز داده است؛‌ ادعایی که پاکستان همچنان آن را رد می‌کند. مقامات هندی مدعی بودند که هدف حملات هوایی، منطقه‌ای مرتفع مرکز تمرین نظامی بوده که از سوی جیش محمد در نزدیکی شهر بالاکوت در شمال پاکستان راهبری می‌شده است.

روستاییان در نزدیکی بالاکوت گفته‌اند که این گروه که ایالات‌متحده آن را تروریستی شناخته است، یک مدرسه مذهبی را در منطقه مدیریت می‌کند و پیش‌تر فعالیت‌های آموزش شبه‌نظامیان را نیز در کمپی انجام می‌داد که 10 سال قبل تعطیل شد.

آن‌ها به گزارشگران گفته‌اند که هیچ ساختمانی در جریان بمباران تخریب نشده و تنها یک مرد 62 ساله دچار آسیب حداقلی در ناحیه چشم شد. این روستاییان خبرنگاران را به اطراف حفره‌های بزرگی در زمین جنگل بردند که به گفته آن‌ها محل اصابت بمب بود.

مقامات سرویس‌های امنیتی غربی مدعی هستند که این گروه شبه‌نظامی در پاکستان همچنان حمایت تخصصی و تجهیزاتی را برای شورشیانی که علیه حکومت هند و بخش‌هایی از کشمیر که در کنترل هند است، تأمین می‌کنند.

پاکستان روز چهارشنبه (هشتم اسفند ماه) نیروی هوایی خود را به حالت آماده باش در آورد و یکی از جنگنده‌های هند را بر بالای آسمان کشمیر سرنگون کرد و یک خلبان را به اسارت گرفت. روز جمعه، (دهم اسفند ماه) پاکستان این خلبان را آزاد کرد و اقدام خود را موضعی برای کاهش تنش‌ها خواند.

با این اتفاق تنش‌های ترسناکی که چند روز پیش می‌رفت تا به یک جنگ تمام عیار بین هند و پاکستان بدل شود، به‌نظر پایان یافته آمد. اما منطقه همچنان متلاطم ماند. روز شنبه (یازدهم اسفند ماه) شرکت هوایی یونایتد ایرلاین آمریکا برخی از پرواز‌های خود از هند را تغییر مسیر داد و در مورد فضای هوایی این منطقه ابراز نگرانی کرد.

نجیب احمد،‌ یک معلم ابتدایی که در بخش هندی منطقه مرزی تحت مناقشه موسوم به خط کنترل، زندگی می‌کند گفت: بمب‌ها در هر نقطه‌ای فرود می‌آیند.

در راستای مرز تبادل توپخانه‌ها همواره ادامه دارد بخش زیادی از آن‌ها روی سر روستاهای اطراف می‌افتد که منجر به معلولیت و کشته شدن غیرنظامیان می‌شوند.

مقامات هندی مدعی بودند که هدف حملات هوایی، منطقه‌ای مرتفع مرکز تمرین نظامی بوده که از سوی جیش محمد در نزدیکی شهر بالاکوت در شمال پاکستان راهبری می‌شده است

هر شب روستائیان به پناهگاه‌ها می‌روند و به یک‌دیگر می‌چسبند تا زمانی که زد و خوردهای شدید اندکی کاسته شود. برخی مواقع هم جایی برای پنهان شدن پیدا نمی‌کنند. مردمی که در کنار مرز زندگی می‌کنند، حالا بر این باورند که تداوم زندگی آن‌ها اکنون کاملاً به خلق و خوی سربازها بستگی دارد.

احمد، معلم منطقه توضیح داد که یک بمب از سوی طرف پاکستانی مستقیم بر سقف خانه‌ای خورد که زنی با دو کودک خود در آن زندگی می‌کردند. آن‌ها در آشپزخانه خوابیده بودند و همگی مردند.

پاکستان و هند یکدیگر را متهم به گشودن اولین آتش می‌کنند.

مقامات ارتش پاکستان روز شنبه عنوان کردند که دو سرباز  خود را در درگیری‌ها از دست دادند و دو شهروند نیز در بخش کشمیر تحت کنترل اسلام‌آباد به وسیله‌ بمب‌های هندی کشته شدند. بیانیه ارتش پاکستان عنوان می‌کرد که ارتش پاکستان نیز پاسخ مناسبی برای این حملات عرضه کرد.

پاکستان همچنین تهدید کرده که شکوائیه رسمی را علیه هند به سازمان ملل متحد تقدیم می‌کند که آن را متهم به اکوتروریسم (حملاتی که منجر به تخریب محیط زیست شود) می‌کند؛‌ در واقع علیه بمب‌هایی که منجر به نابودی درختان کاج در بمباران هوایی روز سه‌شنبه هفته گذشته شد.

یک درخواست صلح در قالب نامه‌ای،‌ در یکی از روزنامه‌های مطرح هند با امضای بیش از 600 محقق، وکیل، دانشمند، نویسنده و بازیگر منتشر شد که از دو طرف می‌خواست به جنگ پایان دهند.

در این نامه آمده بود: حتی یک تقابل محدود نیز نمی‌تواند این مشکل را حل کند. بدبختانه تمایل به وطن‌پرستی که منجر به دامن زدن به این وضعیت شده است، این حقیقت ساده را پنهان می‌کند.