سیدمحمد میرزامحمدزاده

وزیر امور خارجه پاکستان می‌گوید که دولت این کشور منابع موثقی در اختیار دارد که نشان می‌دهد هند در حال برنامه‌ریزی برای حمله به پاکستان در هفته آتی است. البته این ادعا به‌سرعت از سوی هند، کشور همسایه پاکستان و قدرت هسته‌ای منطقه رد شد و آن را مضحک و نامعتبر خواند.

به نوشته سی‌ان‌ان، شاه محمود قریشی، روز یکشنبه (هجدهم فروردین ماه) در اظهاراتی که از شبکه دولتی PTV پاکستان پخش شد گفت که هند در حال برنامه‌ریزی برای تجاوز جدید بین شانزدهم تا بیستم آوریل (27 تا 31 فروردین ماه) است.

قریشی گفت که نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند به نیروهای مسلح خود برای حمله به اهدافی در کشمیر و نیز در خاک پاکستان، چراغ سبز نشان داده است.

وی گفت: او (مودی) گفته که شما اجازه دارید اقدام کنید. آن‌ها (سران نیروهای مسلح) گفته‌اند، ما اهدافی را انتخاب کرده‌ایم که ماهیت نظامی دارند و این اهداف لزوماً محدود به کشمیر نمی‌شوند، بنابراین صحبت‌هایی از اقدامات نظامی جدید در آنجا مطرح شده و پیامی در رابطه با یک اقدام نظامی در حال ابلاغ است.

وزارت روابط خارجه هند البته گفت که این ادعا‌ بی‌اساس است و قریشی را متهم کرده که با این اظهارات شبه‌نظامیان واقع در پاکستان را تحریک می‌کند تا به اهداف هندی حمله کنند.

راویش کومار، سخنگوی این وزارت خانه گفت: هند بیانیه مضحک و نامعتبر وزیر امورخارجه پاکستان که با هدف دامن زدن به تنش‌ها مطرح شده را رد می‌کند. این حیله که به صورت عمومی نیز عنوان شده قصد دارد تروریست‌های ساکن در پاکستان را تحریک کند تا حملات تروریستی در خاک هندوستان ترتیب دهند.

قریشی حتی به یک حمله در ماه فوریه سال گذشته میلادی (بهمن ماه 97) اشاره کرد که در آن 40 سرباز هندی در جریان انفجار بمب در نزدیکی یک کاروان نظامی که در بخش تحت کنترل هند کشمیر در حال عبور بودند، جان خود را از دست دادند.

در جریان این حمله اتهام‌زنی طرفین به یکدیگر و لفاظی‌های تلافی‌جویانه و به دنبال آن عملیات‌های نظامی از سوی دو طرف، تنش‌های بین دو کشور را افزایش داد.

قریشی روز یکشنبه در تلویزیون دولتی پاکستان گفت: در بخش اشغالی کشمیر (بخشی که در اختیار هند است) ممکن است یک حمله تروریستی دیگر همچون حمله پولواما شکل بگیرد که در این صورت با هدف افزایش فشارهای دیپلماتیک بر پاکستان و توجیه اقدام نظامی آتی هند انجام شده است.

تلاش پاکستان برای جلوگیری از تنش

پاکستان در همین حال از ایالات متحده آمریکا خواسته که بر هند فشار بیاورد تا به حسن نیت اسلام‌آباد احترام بگذارد. بر اساس اعلام مقامات پاکستان در روز یکشنبه، دولت این کشور 100 ماهیگیر هندی را آزاد کرد.

مقامات ارشد در وزارت خارجه پاکستان به خبرگزاری The Nation گفته‌اند واشنگتن معتقد است که مذاکره بین پاکستان و هند برای ثبات منطقه حیاتی و ضروری است.

وزیر خارجه پاکستان: در بخش اشغالی کشمیر (بخش در اختیار هند) ممکن است یک حمله تروریستی دیگر همچون حمله پولواما شکل بگیرد که در این صورت با هدف افزایش فشارهای دیپلماتیک بر پاکستان و توجیه اقدام نظامی آتی هند انجام شده است

یک مقام وزارت خارجه پاکستان با اشاره به مذاکره با همتایان آمریکایی خود گفت: ما به آمریکایی‌ها گفتیم که هند به حسن نیت پاکستان توجهی ندارد. صلح تنها از مسیر اقدامات دوجانبه به دست می‌آید. آزادی زندانیان هندی با هدف خنثی کردن تنش‌ها صورت گرفت.

یک مقام دیگر گفت که ایالات متحده به پاکستان اطمینان داده که نقش خود را برای آرام کردن هند بر عهده بگیرد. ایالات‌متحده دیدگاه ما را در مورد این مسائل درک می‌کند و تضمین داده که به ما کمک کند.

ایالات متحده همواره از پاکستان و هند خواسته که از خود صبر نشان دهند تا صلح را در منطقه تثبیت کنند. ایالات‌متحده همچنین به دلیل تلاش برای پیش‌برد مذاکرات صلح بین با طالبان افغانستان علاقه به حفظ صلح بین پاکستان و هند دارد.

سفیر زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه آمریکا برای آشتی افغانستان از تاریخ پنجم تا ششم آوریل (16 تا 17 فروردین ماه) از اسلام‌آباد بازدید کرد و با رهبران مدنی و نظامی  پاکستان در مورد روند صلح افغانستان مذاکره کرد.

خلیل‌زاد با قریشی، وزیر امور خارجه، تهمینه جنجوعه، دبیر امور خارجه قمر جاوید باجوا، رئیس ستاد کارکنان ارتش این کشور دیدار کرد؛ در جریان این دیدار، خلیل‌زاد از رهبران پاکستان به منظور تسهیل سفر‌های تیم مذاکره کننده طالبان تشکر و قدردانی کرد.

پاکستان از ایالات متحده آمریکا خواسته که بر هند فشار بیاورد تا به حسن‌نیت اسلام‌آباد احترام بگذارد. بر اساس اعلام مقامات پاکستان در روز یکشنبه، دولت این کشور 100 ماهیگیر هندی را آزاد کرد

پس از این دیدار، سفارت آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد: هر دو طرف در مورد روند مذاکرات و عوایدی که از صلح در افغانستان حاصل پاکستان می‌شود، صحبت کنند. به عقیده دو طرف این صلح می‌تواند قفل فرصت‌های یکپارچگی اقتصادی منطقه‌ای و توسعه‌ای را بگشاید. ایالات‌متحده از پاکستان انتظار دارد همچنان به نقش مثبت خود در حمایت از روند صلح ادامه دهد.

کشمیر منطقه‌ای در شمال غربی شبه‌جزیره هند است که از ایالت جامو و کشمیر تحت کنترل هند، ایالت گلگت - بلتستان و کشمیر آزاد تحت کنترل پاکستان و منطقه اقصای چین تحت کنترل جمهوری خلق چین تشکیل می‌شود. این منطقه عمدتاً کوهستانی است و رشته‌کوه قراقروم شامل قله کی۲ دومین نقطه مرتفع کره زمین و چندین قله مرتفع دیگر در آن قرار دارند. کشمیر یکی از حوزه‌های اصلی نفوذ زبان فارسی به‌شمار می‌رود.

ایالت هندی جامو و کشمیر حدود 101 هزار و 438 کیلومتر مربع وسعت دارد و در سرشماری سال ۲۰۱۱ بیش از ۱۲ میلیون نفر جمعیت داشته ‌است. پایتخت تابستانی آن سرینگر مرکز تاریخی منطقه و پایتخت زمستانی آن جامو است. منطقه تحت کنترل پاکستان از کشمیر آزاد به پایتختی مظفرآباد با مساحت پنج هزار و 619 کیلومتر مربع و ایالت گلگت بلتستان با مساحت 72 هزار 496 کیلومتر مربع تشکیل می‌شود و مساحت مناطق عمدتاً خالی از سکنه تحت کنترل چین هم 42 هزار و 685 کیلومتر مربع است. این منطقه تا پیش از استقلال هندوستان در سال ۱۹۴۷ یک دولت سلطنتی تحت‌الحمایه بریتانیا داشت. در جریان جدایی پاکستان از هند هر دو کشور مدعی حکومت بر این منطقه بودند که به وقوع چندین جنگ بین این دو کشور انجامید.