سینا سبزیان

شوک نتیجه انتخاباتی در استرالیا منجر به موجی از خودکشی‌ها در میان پناهجویانی شده است که در مراکز بازداشت جزیره مانوس پاپوآ گینه نو نگهداری می‌شوند. بهروز بوچانی، بازداشتی و فعال حقوق بشر به سی‌ان‌ان گفت که حداقل 9 نفر از زمان تأیید نتیجه انتخابات دست به خودکشی زده‌اند و هم اکنون سه نفر از آن‌ها در بیمارستان به سر می‌برند.

در مجموع 1000 پناهجو هم‌اکنون به دستور دولت استرالیا در مرکز فراساحلی پاپوآ گینه نو و جزیره نائورو نگهداری می‌شوند؛ این افراد برای پناهندگی تلاش داشته‌اند به صورت غیرقانونی وارد استرالیا شوند. ناظران حقوق بشر شرایط این افراد را همانطور که عفو بین‌الملل گزارش کرده است، جهنم‌گونه، سوءاستفاده‌گرانه و همراه با غفلت توصیف کرده است.

پیروزی غافلگیرانه حزب حاکم ائتلاف ملی لیبرال در انتخابات اخیر استرالیا، امید پناهجویان برای روی کار آمدن دولت جدید حزب کار که می‌توانست شرایط آن‌ها را بهبود بخشد، به باد داد. بوچانی گفت که هفت مورد خودکشی در جزیره مانائوس و دو مورد در بندر مورسبی در جزیره اصلی رخ داده، اما تاکنون کسی جان نباخته است. سربازرس دیوید یاپو، فرمانده پلیس استانی جزیره مانائوس ارقام متفاوتی را گزارش کرد و به سی‌ان‌ان گفت که آخر هفته گذشته میلادی، دو پناهجو در جزیره مانائوس برای خودکشی اقدام کردند که یکی تابعیت ایرانی و دیگری عراقی داشت.

این فرمانده گفت که دو فرد گزارش شده از سوی پلیس هم اکنون از سوی روانپزشکان، تحت نظارت هستند. وی افزود که افسردگی بالینی این افراد در اتهامات احتمالی این افراد مدنظر قرار می‌گیرد. بر اساس قوانین گینه نو، اقدام برای خودکشی جرم محسوب می‌شود.

دومنیک کاکاس، سرپرست ریاست پلیس بندر مورسبی از اظهار نظر در این مورد امتناع کرد.

بر اساس داده‌های شورای پناهجویان استرالیا، بیش از چهار هزار نفر از سال 2012، پس از آن‌که دولت استرالیا برای فرآیند توافقی جلوگیری از رفتن پناهجویان به این کشور به اجماع رسید، به بازداشتگاه‌های فراساحل در نائورو و پاپوآ گینه نو فرستاده شدند.

این شورا همچنین گفته است که تا ماه مارس امسال (اسفند - فروردین) تنها 1000 نفر در این مراکز شامل 359 نفر در نائورا و 547 نفر در پاپوآ گینه نو باقی مانده‌اند.

پیش از انتخابات استرالیا، حزب کار مخالف دولت گفته بود که در صورت تشکیل دولت آتی، برای اسکان مجدد 150 پناهجوی حاضر در جزیره نائورو با نیوزیلند توافق می‌کند.

این موضوع امید را در بین پناهجویان حاضر در نائورو و مانائوس افزایش داد و آن‌ها چشم به تغییر زندگیشان در صورت پیروزی حزب کار داشتند.

بوچانی گفت: ما مردم حاضر در مانائوس و نائورو واقعا امیدوار بودیم که درصورت پیروزی حزب کار در انتخابات، آن‌ها پیشنهاد دولت نیوزیلند را بپذیرند و ما را در نهایت آزاد کنند. اما ائتلاف ملی لیبرال به رهبری اسکات موریسون، نخست‌وزیر استرالیا، به صورتی حیرت‌انگیز برنده انتخابات شد و حزب را برای سومین بار با وجود همه انتظارات، در قدرت حفظ کرد.