سیدمحمد میرزامحمدزاده

محمد اشتیه، نخست‌وزیر کابینه خودگردان فلسطین گفته است که از رهبران فلسطین برای کنفرانس آمریکا در بحرین که قرار است ماه آتی میلادی به منظور رونمایی از طرح صلح خاورمیانه واشنگتن برگزار شود، هیچ مشاوره‌ای گرفته نشده است.

به گزارش خبرگزاری الجزیره، واشنگتن روز یکشنبه (29 اردیبهشت ماه) اعلام کرد که این کنفرانس قرار است به منظور رونمایی از بخش اول طرح دونالد ترامپ که مدت مدیدی همه منتظرش بودند، برگزار شود؛ طرحی که به اصطلاح قرار است منازعات فلسطین و رژیم صهیونیستی را حل کند.

بحرین و کاخ سفید در بیانه‌ای مشترک عنوان کردند که این کنفرانس در منامه، پایتخت بحرین، به دولت، رهبران مدنی و تجاری فرصتی برای جذب حمایت به منظور طرح‌های اقتصادی می‌دهد که با توافق صلح ممکن می‌شوند.

اما مقامات فلسطین عنوان کردند که دیدار 25-26 ماه ژوئن (4 و 5 تیر ماه)، به مسائل سیاسی منازعه طرفین ارجاعی ندارد. از جمله مرزهای نهایی، وضعیت بیت‌المقدس و سرنوشت پناهجویان فلسطینی که در این طرح نادیده گرفته شده‌اند.

اشتیه گفت که از کابینه فلسطین در این رابطه هیچ مشورتی گرفته نشده است؛ چه در مورد این رویداد و چه در مورد محتوای آن.

وی افزود: هر راهکاری برای منازعه در فلسطین باید سیاسی و بر اساس پایان دادن به اشغال باشد.

نشستی بدون حضور فلسطینی‌ها

احمد مجدلانی، وزیر توسعه اجتماعی نیز در همین حال گفت که هیچ مقام فلسطینی در نشست ماه آتی حاضر نخواهند شد.

مجدلانی که همچنین عضو کمیته اجرایی سازمان آزادی‌بخش فلسطین نیز است، به خبرگزاری رویترز گفت: هیچ فلسطینی در جلسه منامه حاضر نخواهد شد. اگر فردی فلسطینی حضور داشته باشد، کسی نیست جز همدست آمریکا و رژیم صهیونیستی.

فلسطینیان که بیش از یک سال پیش با دولت آمریکا ارتباطاتی داشتند، همواره نگرانی خود را از تلاش کاخ سفید برای تطمیع فلسطینیان با وعده سرمایه‌گذاری‌های گسترده در ازای پس‌ گرفتن درخواست دولت مستقل، عنوان کرده بودند. آن‌ها همچنین نگرانی خود را از تلاش واشنگتن برای جذب حمایت دیگر کشورهای عرب برای پذیرش طرحی که از دید فلسطین غیرقابل پذیرش بود، ابراز کردند.

روز یکشنبه (29 اردیبهشت ماه) مقامات ایالات‌متحده گفتند که کنفرانس بحرین با حضور نمایندگان و مدیران تجاری از اروپا، خاورمیانه و آسیا و همچنین برخی وزرای تجاری کشورها برگزار می‌شود.

انتظار می‌رود طرح صلح نهایی شامل طرح‌هایی برای توسعه اقتصادی منطقه در مورد کشورهای احتمالی مصر، اردن و لبنان باشد.

کاخ سفید خواستار سازش است

در حین این مباحث، اشتیه دوباره بر تقاضای اصلی فلسطینیان به‌منظور طرح صلح دو دولت با رژیم صهیونیستی تأکید کرد که این طرح شامل در اختیار گرفتن مناطق اشغالی کرانه باختری و منطقه غزه در کنترل حماس و همچنین بیت‌المقدس اشغالی؛ یعنی مناطقی که از سوی رژیم صهیونیستی در  جنگ سال 1967 به اشغال درآمد، می‌شود.

رژیم صهیونیستی همواره مدعی مالکیت بیت‌المقدس به‌طور مستقل به عنوان پایتخت کشور خود است و احتمالاً حاکمیت خود بر شهرک‌های کرانه باختری را که براساس قوانین بین‌المللی غیرقانونی به‌شمار می‌رود، نیز اعلام کند.

دولت ترامپ همواره عنوان می‌کند طرح صلحی که هنوز همچنان مخفی است، نیازمند مصالحه و سازش دو طرف است. از زمانی که ترامپ بر سر کار آمده، ایالات‌متحده کمک‌های خود به فلسطینیان را قطع کرده که این مسئله به مشکلات اقتصادی در کرانه باختری و غزه دامن زده است.

اشتیه روز دوشنبه (30 اردیبهشت ماه) گفت: بحران اقتصادی که دولت فلسطین اکنون با آن دست و پنجه نرم می‌کند، نتیجه جنگ اقتصادی بوده که برای رسیدن به امتیازات سیاسی علیه ما راه افتاده است.

کیمبرلی هالکت، خبرنگار الجزیره: حقیقت این است که در طرح صلح هیچ بحثی از حاکمیت فلسطین، سرزمینشان و مرز‌ها به میان نیامده است و این باعث می‌شود که بسیاری از مردم سوال کنند: نکته این طرح چیست؟

نگرانی از «در نطفه خفه شدن» طرح

واشنگتن هنوز هیچ اعلام تعهدی به برنامه زمان‌بندی طرح که جرد کوشنر، داماد ترامپ، معمار آن به‌شمار می‌رود، نکرده است.

کیمبرلی هالکت، خبرنگار الجزیره در گزارش از واشنگتن دی‌سی، گفت: نگرانی‌هایی در ایالات‌متحده و دیگر نقاط وجود دارد که این طرح در نطفه خفه شود. وی گفت: حقیقت این است که هیچ بحثی از حاکمیت فلسطین، وضعیت سرزمینشان و مرز‌ها به میان نیامده است و این منجر می‌شود که بسیاری از مردم بگویند: نکته این طرح چیست؟ حنان عشراوی، یکی از دستیاران قدیمی محمود عباس، رئیس‌جمهور فلسطین، کنفرانس برنامه‌ریزی شده بحرین را به شدت محکوم کرد و گفت: این طرح برای صلح نیست. عشراوی به الجزیره گفت: این یک ورکشاپ اقتصادی نیست و در واقع راه دیگری برای پاداش دادن دوباره به رژیم صهیونیستی و حفظ احاطه این رژیم بر سرزمین و منابع ما است.

رژیم صهیونیستی همواره مدعی مالکیت بیت‌المقدس به‌طور مستقل به‌عنوان پایتخت کشور خود است و احتمالاً در پی اعلام طرح صلح خاورمیانه؛ حاکمیت خود را بر شهرک‌های کرانه باختری که براساس قوانین بین‌المللی غیرقانونی به‌شمار می‌رود، اعلام کند

وی افزود: این آمریکایی‌ها هستند که همه چیز را زیر پا گذاشته‌اند، از قوانین توافق گرفته تا نیازهای اولیه صلح و نیز اجزای هرگونه فرایند قابل دسترس برای صلح؛ این نشان دهده عدم درک از مسائل منطقه است.

کوشنر نیز به نوبه خود گفت اینکه رهبران فلسطین پیش از رونمایی طرح به آن حمله کرده‌اند، وحشتناک است.

جیسون گرین بلات، فرستاده ترامپ در خاورمیانه، عدم پذیرش کنفرانس ماه ژوئن از سوی فلسطینیان را بسیار غیرقابل درک خواند.

وی گفت: چشم‌انداز ما بلندپروازانه اما دست‌یافتنی است، این طرح یک مسیر جایگزین با پتانسیل بالا برای باز کردن آینده‌ای موفق برای مردم فلسطین است، اگر آن‌ها بخواهند این مسیر را بروند.

اما رمزی خوری، یک فعال سیاست عمومی و استاد روزنامه‌نگاری در دانشگاه آمریکایی بیروت گفت: اینکه فلسطینیان در این جلسه حضور داشته باشند یا نه، فرقی ایجاد نمی‌کند.

خوری با اشاره به بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، به خبرگزاری الجزیره گفت: هدف از چنین گردهمایی‌هایی در دنیای ترامپ، دیکته کردن آنچه آمریکا به عنوان منافع خود حس می‌کند و نیز منافع جبهه نتانیاهو در دولت صهیونیستی است.

وی افزود: دیدن واکنش دیگر کشورهای بزرگ نسبت به این موضوع بسیار مهم است. آمریکا احتمالاً می‌تواند روی حمایت کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس حساب کند، چرا که آن‌ها به لحاظ امنیت، نیاز تسلیحاتی و مالی، بسیار وابسته هستند اما نگاه ما به اروپایی‌ها و روس‌ها، چینی‌ها و دیگرانی است که احتمالاً به این کنفرانس دعوت می‌شوند.

وی افزود: واکنش جهان به این موضوع بسیار حیاتی و مهم است.